Magrande rödmunstetror

#1 - 11 april 2005 09:40
Mina rödmunstetror verkar ha fått en långdragen smittsam sjukdom som innebär att de långsamt avmagrar från magen och stjärten, får något inbuktande mage (utom då de precis har ätit) och sedan dör "svältdöden" då de inte orkar äta längre.

De första symtomen är inga andra än att magarna sjunker in och stjärten smalnar av,
De äter hela tiden normalt ända tills någon dag innan de dör.

Jag har två fiskar som dött på det här sättet, vilket har tagit ca 2 månader, nu har ytterligare fiskar i stimmet visat samma symtom. Kan jag hejda den här sjukdomen?

Jag vet att neontetror får "Neonsjukan", har det liknande förlopp `?

MVH
anno
#2 - 11 april 2005 09:47
Vad matar du med, och hur ofta?
#3 - 11 april 2005 10:17
..jag har varit sparsam med maten då jag har ett relativt nystartat akvarium. De får två små nypor med flingfoder, samt vita fluglarver 2-3 ggr i veckan.

MVH
Anno
#4 - 11 april 2005 10:56
Det låter lite som det möjligen skulle kunna vara nån sorts invärtes parasit. Sök runt lite på forumet efter det så kan du jämföra med andras erfarenheter och se om symptomen stämmer överens.
#5 - 11 april 2005 11:38
Jag provar Sterazin

Det låter som om mina tetror har fått en invärtes parasit, och jag har Sterazin hemma så jag tänkte prova det på tetrorna.

Jag gör det vid rengöringen ikväll, så får vi se hur det går. Ett annat sätt var tydligen att avliva alla magra fiskar, men det känns inte så roligt. Stackars mina växter, hoppas att de klarar av behandlingen, de har vuxit till sig så bra och är så vackra. Men utan friska fiskar - inget vackert akvarium, tycker jag i alla fall.

MVH
Anno
#6 - 11 april 2005 13:46
De kanske är magra för att du ger dem för lite mat?
#7 - 11 april 2005 16:00
Svältande eller sjuk?

Ja det är svårt att säga. Men de får flingfoder varje dag, och dessutom 2-3 givor med larver i veckan.

Iakttar noga den avmagrande rödmunstetran som står på tur. Han ser ut att febrilt söka och leta mat, men frågan är om han får i sig något. Det finns visst parasiter som sitter i munhålan också har jag hört. Jag gav lite extra mat idag och alla fiskar utom den avmagrande har svullen mage. Den avmagrade har bara en liten liten indianpärla till utbuktning under magen.

Jag avvaktar 2 dagar till och ger lite extra mat, men sen blir jag tvungen att försöka medicinera i alla fall.

Tråkigt, rödmunstetrorna har varit så fina och verkat trivas så bra. Jag hade precis efter jul tänkt att jag skulle skaffa 10 till så att det blev ett tjockt stim av dom. Sen kom avmagringen i mellan.

MVH
Anno
#8 - 12 april 2005 06:50
[QUOTE=Anno68]Ja det är svårt att säga. Men de får flingfoder varje dag, och dessutom 2-3 givor med larver i veckan.[/QUOTE]
Jaha... dåså. -Ovan skrev du att du matade dom 2-3 ggr per vecka... och det hade ju varit värre.
#9 - 12 april 2005 07:17
[QUOTE=Anno68]Det låter som om mina tetror har fått en invärtes parasit, och jag har Sterazin hemma så jag tänkte prova det på tetrorna.[/QUOTE]
Gör det du. Det har jag själv använt med framgång vid angrepp av invärtes parasiter.

Annons