Det tycks vara något som bara händer, kan drabba guppy också. Kanske är det just inälvsparasiter, men då har det fått smak för platy och guppy (dvs inte så troligt)
Annars kan det alltid vara (detta är bara min teori och har absolut ingen som helst vetenskaplig grund!!!) så att det bara är fiskarna som är hårt avlade. Eller någon okäns sjukdom som främst drabbar platys (jag har valt att kalla den platysjukan)
Hela teorin om att det skulle inträffa när akvariet är överbefolkat är lite av humbug för mig, jag har råkat ut för en släng av platysjukan när jag hade 10 neontetror, 5 zebrafiskar, 3 guppy, 2 små malar och 3 platy i 120L... Karet har i dagens läger högre belastning utan platysjukan...
Jag har upptäckt att det går att bromsa händelseförloppet något genom att medicinera sjuklingen med en ganska allmän medicin... Jag tog dubbel dos, fisken levde i nästan 4 måndare istället för de vanliga 4 veckorna... Om jag någonsin drabbas igen ska jag prova att salta vattnet också. Anledningen till att jag inte gjorde det förra gången var att jag inte hade ett karantärskar och pansarmalar, och då är salt ett stort NEJ! (speciellt om mna som jag; älskar malarna högre!)