Magrande platy

#1 - 22 juni 2004 10:01
Min platy verkar ha fått någon form av anorexia och har magrat otroligt snabbt. Hon verkar äta normalt, men väger säkert bara en tredjedel av de andra fiskarna, som för övrigt mår hur bra som helst. Är detta ett vanligt beteende hos äldre fiskar? Vad kan det bero på, vattnet, sjukdom, ålder?
#2 - 22 juni 2004 10:10
Hej Fiskarhatt!

Det verkar som detta är en vanlig platysjukdom, det har skrivits och frågats en hel del om detta i forumet. Jag har själv problem med mina röda musse pigg-platysar. En efter en verkar de tyna bort. Nån sa att det handlade om inälvsparasiter. Själv har jag en teori om att det hos oss rör sig om "naturligt urval" eftersom de förökat sig något kopiöst och akvariet de bor i egentligen är för litet.

Prova att göra en sökning på forumet så kommer du hitta jättemånga svar. Använd sökord som t ex avmagrad och platy så kommer du hitta många olika svar.

Mvh // Jenny
#3 - 22 juni 2004 10:29
Det tycks vara något som bara händer, kan drabba guppy också. Kanske är det just inälvsparasiter, men då har det fått smak för platy och guppy (dvs inte så troligt)

Annars kan det alltid vara (detta är bara min teori och har absolut ingen som helst vetenskaplig grund!!!) så att det bara är fiskarna som är hårt avlade. Eller någon okäns sjukdom som främst drabbar platys (jag har valt att kalla den platysjukan)

Hela teorin om att det skulle inträffa när akvariet är överbefolkat är lite av humbug för mig, jag har råkat ut för en släng av platysjukan när jag hade 10 neontetror, 5 zebrafiskar, 3 guppy, 2 små malar och 3 platy i 120L... Karet har i dagens läger högre belastning utan platysjukan...

Jag har upptäckt att det går att bromsa händelseförloppet något genom att medicinera sjuklingen med en ganska allmän medicin... Jag tog dubbel dos, fisken levde i nästan 4 måndare istället för de vanliga 4 veckorna... Om jag någonsin drabbas igen ska jag prova att salta vattnet också. Anledningen till att jag inte gjorde det förra gången var att jag inte hade ett karantärskar och pansarmalar, och då är salt ett stort NEJ! (speciellt om mna som jag; älskar malarna högre!)
#4 - 22 juni 2004 10:35
Jaha då sprack överbefolkningsteorin! Kanske att det kan vara ett avelsproblem då eftersom det bara drabbat mina röda musse-pigg (som jag har haft längst). De gula kometstjärtarna, de blå neon-musse piggarna, de gula mussepiggarna, sunburstarna, den svarte, din prickige och min vita har inte drabbats. Ej heller guppy eller yngel. // Jenny
#5 - 22 juni 2004 11:04
Hej,

Vet ej om detta är sant men det skulle kunna vara en möjlig förklaring. Har hört att Platys odlas i kar där man tillsätter antibiotika för att de ska växa snabbt och så många som möjligt ska överleva. När dessa fiskar med ett försvagat imunförsvar kommer hem till vanliga akvarium så klarar de inte att stå emot den bakterieflora som finns där och drabbas en efter en av "platy-sjukan". En sak som talar för detta är att för mig har bara inköpta platys från butik dött av detta. Deras yngel däremot som är uppfödda utan tillsatser i vattnet klarar sig hur bra som helst. Vad tror ni?

Hälsningar
Linn
#6 - 22 juni 2004 11:27
Hej! Detta syndrom drabbar nästan alla ungfödande fiskar jag har min egen teori om detta kommer till.Jag tror de beror på inavel och att dom flästa föds upp i asien(bräckvatten) sedan till svedalas grossister i vanligt kranvatten i andra led ut i butikerna och då vipps är de rätt surt vatten och då börjar de kolappsa sakta i fiskarnas tarmsystem.
#7 - 22 juni 2004 12:09
Om detta inte är en gammal fisk (gamla tandkarpar magrar och blir "vinkelhakar") så skulle jag personligen tippa på fisktuberkulos.

Svårt att diagnosticera, i praktiken omöjligt att bota.
#8 - 22 juni 2004 12:42
Kan väl vara så att honorna inte får tillräckligt med mat för att klara av så många födslar som det faktiskt blir, men jag vet inte en del hannar drabbas ju också.
#9 - 22 juni 2004 15:56
hej. har samma problem med mina platys. min erfarenhet är att även ynglen av "ursprungs"platyna drabbas av denna mystiska sjukdom. imorrn ska jag ner till akvarieaffären och inhandla medicin (Metronidazole eller Hexa-ex om det finns). skrev i på en annan akvariesida om mina sjuka platys och fick bra svar där: --> http://www.akvarieguiden.nu/forum.php?go=visatree&id=16&id2=385&anchor=42324&fromindex=1#42324
#10 - 24 juni 2004 16:18
Jag har provat en medicin som heter Sera Bacto Tabs, det finns även en annan som heter Bactopur Direct.
Jag köpte dem för att en av mina Ancistrus hade avmagrat något riktigt rejält. Dock hann den dö medan jag var i affären, men en Guppy som också visade symptom har blivit mycket bättre. Ha gärna i lite Ektozonsalt eller något annat liknande om du inte har det och hoppas att fiskarna blir bättre!!

Annons