Magoroner filter

#1 - 21 september 2003 13:05
Hej

Har någon testat eller erfaring av
Bioboller kontra magaroner som ytfilter
står iför att skulle köpa bioboller 40*40
till ett 60l ytfilter har magaroner nu
i ett lite mindra det funger brav men man
har sagt mig att bioboller är bättra?

Frågan är er de bätra. biliga eller
magaroner biligt vart?
#2 - 21 september 2003 13:32
Hej!

Jag skrev en artikel om detta för ett tag sen:

http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=79438

Välj arkiv/filtermassa

Urban
#3 - 22 september 2003 08:22
Hej Urban m.a

Jag har läst din artikel, men finner inte samlingningen
mellem keramiska rör och bioboller kan du hävisa till vart
det är beskrivet i din eller andras artikel?

Kjeld
#4 - 22 september 2003 16:32
Hej!

Här följer en liten ungefärlig vägledning av hur mycket filtermassa det rekommenderas i förhållande till mängden vatten. Det är viktigt att genomströmningen är god, ca 2 ggr vattnet per timme:

Akvariegrus och liknande tex lecakulor: ca30-50%

Keramikrör eller sönderklippta plastdetaljer: ca 15%

"Billiga" biobollar: ca 1-5%

Grovporig filtermatta: ca 1% ca 15 kr/liter

Biobollar minicascade: ca 0,5% ca 200 kr/liter

Filtermatta går alldeles utmärkt att ha även i ytterfilter om man vill.

Keramikrör är det samma som makaroner.

Men om du ska ha 60 liter biobollar så blir det fruktansvärt dyrt. Ett bättre alternativ är att använda filtermatta för detta är också ett väldigt bra material.
Använd den grovporiga för bäst genomströmning.

Titta gärna på hur trädgårdsdammar har löst sin filtrering:
http://www.aquainterior.se/pages/page23.htm
http://www.aquainterior.se/pages/page24.htm

Urban
#5 - 25 september 2003 12:41
Tack till alla!!

Men jag har inte fått svar på mina frågor därför vill jag försöka förtydliga dom

1. Makaroner ( keramiska rör) är bra för filtrering.
2. Biobollar också är bra för filtrering

Frågan är vilket är bäst, biobollar eller Makaroner?

Jag har ett 50L rör vart vatten kommer in i botten och ut deruppe

I det rör skall jag ha biobollar eller Makoroner allt efter de svar jag får, om någon vet vad som är bäst? genomströmningen kommer jag att pröva ut.

Jag är inte intresserad i att höra om din tant, som har guldfiskar i en rund behållare, i den, tex. där ligger 3 biobollar, även om det fungerar. Jag är inte intresserad i att höra om du har annat filtrermatrial utan det handlar om mina frågor.

Jag har diskus och filtret skall användas för att ta bort b.l.a. nitrit, jag har ett förfilter som tar all skiten och det spolar jag en gång i veckan, i de andra akvarier som jag har. Detta filter skall användas till yngel. därför är det vigtigt att det fungerar optimalt.

Flugnät är farligt har jag läst i något inlägg, vad grundar han det på, biobollar är också plast, är de också farliga?

Hoppas att någon seriös kunnig kan svara och hjälpa mig ang. frågan

Jag har numera läst många inlägg, men det känns, så om att många svara för svarandets skuld, och inte för att de kan hjälpa den frågande, är det, det som det går ut på, så är det ok. men jag hade inte den uppfattningen i början, har jag fel?

Kjeld
#6 - 25 september 2003 13:00
Ett ytterfilter på 50 liter låter väldigt stort. Det skulle bli ruskigt dyrt med biobollar och även makaroner för den delen. Vilket du använder spelar ingen roll då du har så stor filtervolym. Om du nu inte har det till ett akvarium på 3000 liter eller mer. Skulle det vara ett sånt jätteakvarium eller om filtervolymen var mindre så skulle biobollar av bra kvalitet vara bättre.

Slutsats:
Biobollar av bra kvalitet är bättre än makaroner men mycket dyrare. Har du så stort filter som 50 liter till ett akvarium upp till 3000 liter klarar du dig utmärkt med makaroner.

Men jag tycker du ska kolla på grov filtermatta också. Det är väldigt billigt och väldigt bra.
#7 - 25 september 2003 13:01
Angående att plast skulle vara giftigt så beror det på vilken plast det är. En plast som är avsedd för akvariebruk är inte giftig medans plasten på exempelvis en TV är mycket giftig.
#8 - 25 september 2003 13:02
Keramikrör eller sönderklippta plastdetaljer: ca 15%
"Billiga" biobollar: ca 1-5%

Av det svaret får jag ut att det krävs 3-15 gånger så stor volym makaroner för att få samma effekt som med biobollar.
#9 - 25 september 2003 14:36
Med detta kan man konstatera att bioboller är bästa filtrerings alternativ i dag, nu är frågan fungera dom jag har köpt 1200 st
och fylt röret helt opp så nu sätter jag mig ned, och vänter

Kjeld
#10 - 25 september 2003 14:44
Ursprungligen skickat av falkon

Med detta kan man konstatera att bioboller är bästa filtrerings alternativ i dag, nu är frågan fungera dom jag har köpt 1200 st

och fylt röret helt opp så nu sätter jag mig ned, och vänter

Kjeld

Nja kjeld.
Om du läser inlägget helt så har du lite bättre filtermaterial i grovporig filtermatta (om det han skriver stämmer). Dessutom så misstänker jag att ehfisubstratet har en ytterligare mindre procentsats. Men om man räknar på det i förhållande till priset och rensar bort "plats" som en faktor så tror jag nog att biobollar blir det bästa. Med ditt 50 litersfilter så tror jag nog att du valt det bästa.
MVH
Magnus
PS välkommen till forumet konservatorn. DS

Annons