Magnet ventil till co2

#1 - 9 januari 2007 18:30
Hej, jag funderar på att köpa en magnet ventil till mitt Hydor Exlusive Co2 system.

Har ett par funderingar[LIST]
[*]Vart ska den sitta nära eller en långt ifrån tuben?
[*]Under natten när den är stängd finns det risk att slangen spricker av trycket från tuben?
[*]Om slangen håller, kommer det när ventilen öppnas igen spruta ut massa co2 för att det har byggt upp tryck på första delen av slangen under natten?[/LIST]Tacksam för svar så jag kan bestämma mig..
#2 - 9 januari 2007 19:13
1, Spelar nog ingen roll.
2, Nej
3, Nej
#3 - 9 januari 2007 19:53
Magnetventilen sitter oftast (alltid?) på manometergarnityret direkt på flaskan.

Slangen sitter efter tryckreduceraren, så trycket är max ett par bar, ingen risk för att slangen spricker.
#4 - 9 januari 2007 20:03
Jodahl skrev:
Magnetventilen sitter oftast (alltid?) på manometergarnityret direkt på flaskan.

Det beror på vad man har köpt.. men fristående magnetventiler finns. Och det blir alltså slang in och slang ut från dessa.

Vad du bör tänka på i sammanhanget är att vissa magnetventiler brummar lite.. de som inte brummar brukar oftast vara märkta "tysta". Och utöver detta att du har slang för CO2. CO2 är faktiskt lite av en aggresiv gas och kan påverka slangen i det långa loppet.
#5 - 9 januari 2007 20:42
Sintei skrev:
Det beror på vad man har köpt.. men fristående magnetventiler finns. Och det blir alltså slang in och slang ut från dessa.

Vad du bör tänka på i sammanhanget är att vissa magnetventiler brummar lite.. de som inte brummar brukar oftast vara märkta "tysta". Och utöver detta att du har slang för CO2. CO2 är faktiskt lite av en aggresiv gas och kan påverka slangen i det långa loppet.

Den jag isf ska köpa är en sera magnetventil, tycker att det borde vara en bra ventil med tanke på märket...

http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=3498
#6 - 9 januari 2007 20:51
Jag har ingen erfarenhet av CO2 i akvarium men har aldrig varit med om en regulator som håller trycket över tid. så detbästa måste vara att sätta den vid lr så nära regulatorn.Magnet ventilen skall vara byggd för trycket men det är risk för CO2 puffar om det är för långt emellan regulatorn och ventilen.:)
#7 - 9 januari 2007 22:03
Tack för svaren ska iväg imorgon och se vad jag kan hitta..
#8 - 10 januari 2007 17:57
som wlappis skriver om man inte har ventilen nära regulatorn så är det stor risk för hyggligt kraftig co2 puff när ventilen öppnar.
Rätt sorts slang är att rekommendera åtminstone mellan magnetventil och regulator för att minska risken för läckage.
#9 - 10 januari 2007 21:37
Tack för svaren, provade först med en lång slang fram till Magnetventilen, men då fanns det så mycket slang att bygga upp tryck i så det sprutade jätte mycket innan trycket reducerades.

så jag bytte taktik och det ser nu ut som på bilen...
http://medlem.spray.se/htse/magnet.jpg

Kommentera gärna så jag vet om jag gjort rätt/fel.
Och med den lila slang biten så blir trycket mycket bara en halv sekund eller nåt finns inte så mycket att bygga tryck i...
#10 - 10 januari 2007 23:09
Alltså du..... vad i helskotta är det kromade "ägget" ser ju as spejsat ut!!
Och var har du fått tag i det? om det nu är vad jag misstänker.
Slipper du förresten helt att det kommer extra mycket CO2 vid öppning av magneten nu??
#11 - 11 januari 2007 04:40
Så här kör jag ochd det funka bra.
Jag märker ingen puff.
#12 - 11 januari 2007 08:58
Strixxx skrev:
Alltså du..... vad i helskotta är det kromade "ägget" ser ju as spejsat ut!!

Och var har du fått tag i det? om det nu är vad jag misstänker.

Slipper du förresten helt att det kommer extra mycket CO2 vid öppning av magneten nu??

Det ägget är regulatorn till hydors CO2 system.
Och det kommer bara extra mycket co2 i en halv sekund.
Men det kommer inte alls så mycket som det gjorde när jag hade 1 meter slang fram till ventilen, då sprutade det i ca 3 sekunder nu en halv.
#13 - 11 januari 2007 15:22
Ok, jag funderade då jag löser CO2 i ytterfiltret, om det kommer för mycket på engång kollapsar det nämligen.
Men en halv sekund ska det klara, sketsnygg regulator. Jag köpte min på Harald Nyborg och snygg är den inte, och svår att ställa in, nää... jag behöver nog en magnetventil också, men de jag sett kostar skjortan och lite till.
#14 - 11 januari 2007 21:12
Strixxx skrev:
Ok, jag funderade då jag löser CO2 i ytterfiltret, om det kommer för mycket på engång kollapsar det nämligen.

Men en halv sekund ska det klara, sketsnygg regulator. Jag köpte min på Harald Nyborg och snygg är den inte, och svår att ställa in, nää... jag behöver nog en magnetventil också, men de jag sett kostar skjortan och lite till.

Ja det kostar ju tyvär en del att köpa magnet ventil men det är det värt, jag fick en bra deal på min...
#15 - 12 januari 2007 22:27
Måste få skriva av mig lite, Tjejen förstår inte tjusningen med magnet ventil och förstår inte hur skönt det är att inte behöva oroa sig för om man glömt att stänga av CO2.
Och man behöver inte sitta och vrida på regulatorn varje morgon för att få in det perfekta co2 flödet...

SÅ SKÖNT....
#16 - 12 februari 2007 11:53
Jag tänkte höra med en rörmokare om han inte kunde gänga till ett litet rör i koppar/mässing till mig att ha mellan manometern och magnetventil.

Men är det någon risk att använda koppar?

/Andreas
#17 - 12 februari 2007 11:58
dreas skrev:
Jag tänkte höra med en rörmokare om han inte kunde gänga till ett litet rör i koppar/mässing till mig att ha mellan manometern och magnetventil.

Men är det någon risk att använda koppar?

/Andreas

Det har jag med funderat på. Men jag har ingen anning om det finns risker med att använda koppar eller mässing...

Någon som vet?
#18 - 12 februari 2007 17:23
Det tror jag inte skall vara något problem :)
Har själv kopparnippel på svetsen.
#19 - 12 februari 2007 17:24
Min regulator är av mässing och så sitter det koppar övergångar till slangarna.

Annons