Mager guldgurami

#1 - 6 september 2005 14:56
Hej, min guramihane har magrat av oerhört mycket senaste tiden. Vet inte vad det beror på - han verkar inte sjuk på något sätt. Dock undrar jag om det kan vara så att scalarerna är så glupska att han inte riktigt hinner få mat. Vad bör jag göra? Matar redan på ett par olika ställen i karet.
#2 - 6 september 2005 15:06
Hejsan cassiopeia!

Min teori är att den är lite stressad av det övriga sällskapet i akvariet. Min erfarenhet av gurami är att de inte gillar stressiga miljöer eller stressiga invånare. Blir de stressade så är det som om ämnesomsättningen snurrar på som sjutton och så magrar de av i en rasande takt för att sedan bara tyna bort.

Hur stort akvarium går den i och vad har den för medinvånare? Gömställen? Foder?
#3 - 7 september 2005 19:26
Hejsan! Hoppas allt är bra med er. De enda fiskarna som eventuellt skulle kunna stressa den är isf scalarerna, annars har jag bara zebrafisk, kardinaltetror och ancistrus just nu. Tycker inte att det ser stressat ut... Mer än vid just matning. För tillfället bor mitt guramipar i ett yngelkar där jag tänkte göda hanen lite (och för att han inte skulle vara ensam fick honan flytta med). Matar vanligtvis med flingfoder, ger röda mygg sporadiskt. Karet är på 222 liter.
#4 - 7 september 2005 19:36
Hej igen.

Allt är väl med oss, med er oxå hoppas jag! Nädu, det verkar ju inte vara stress som du skriver... Hänger ändå ut en liten varningsflagg på det för jag har varit med om att de magar av hiskeligt fort och då har jag tolkat det som stress. Guramisar trivs ju i väl bevuxna akvarier, utan starkt ljus och gärna med lite flytväxter på ytan som de kan gömma sig i. Utan växter eller med starkt ljus så kan de också bli stressade. Det kan inte vara det som är anledningen?

Det skulle kunna handla iom nån parasit också men det verkar lite otroligt. Det är inte så vanligt som man kan tro om man läser sjukdomstrådarna här på zoopet.

Hoppas nu han knubbar till sig!
Kramizzar å tack för senast!

Annons