macro objektiv , fota räkor?

#1 - 17 mars 2008 22:52
Hej !

Skall införskaffa mig ett macro objektiv , och det skall användas till att fotografera räkor med.
Har en ganska nyinköpt Nikon D70 , så det skall passa den.

Skulle helst vilja köpa beg. men det verkar vara dålig med dom på marknaden just nu ( har kollat blocket och fotosidan.se )

Skulle vilja ha tips på vilket man skall välja , ett tamron af sp90/2,8 , Sigma ex 105/2,8 DG , Tokina at-x M100/2,8 eller ett Nikon af 60/2,8D ?
(Kollat på Cyberphoto.se)

Eftersom det verkar bli att köpa nytt så sätter jag max 4000kr .

Mvh Peder
#2 - 17 mars 2008 23:01
Jag köpte nyligen ett Tamron 90mm 2.8 och är väldigt nöjd. Räkor har jag inte fotat med det, men här har du en exempelbild jag tog idag. :)

http://static.pici.se/pictures/yoiqELaSD.jpg
#3 - 17 mars 2008 23:09
Snygg bild. :)
vet att det är ett bra objektiv , men ville se lite om nån har använt några andra av dom jag har kollat på.
Men lutar mest åt tamron om ingen säger nått annat.

Mvh Peder
#4 - 17 mars 2008 23:18
ett macro tillsammans med mellanringar kanske e något?
Kolla vad Sonja har för grejer, hon tar många fina räkkort.
Bilagor:
#5 - 18 mars 2008 07:10
Ja , jag har sett hennes kort och dom är skitsnygga .
Såg en fotoväska-tråd här förrut , men hittar den inte nu, där stod det vad hon hade , tror hon har ett Sigma 150 macro.

Har börjat luta lite åt sigmat faktiskt, men ska in till den lokala handlaren och se vad han har för nått, om han har något.

Mvh Peder
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 18 mars 2008 08:37
Jag har 3 macron
1 Nikon 60 mm
1 Nikon 105 mm
1 Sigma 50 mm

Sigman är egentligen helt OK och jag har tagit många fina fiskfoton med det. Jag köpte ändå in Nikon 60 mm eftersom det hade en högre ljusstyrka och var lite snabbare. Det är också bättre än Sigma-objektivet, men skillnaden är inte så jättestor.
Sedan köpte jag också in Nikon 105 eftersom det fått bra betyg. Till fiskfoto använder jag det dock minimalt, snarare är det mer lämpligt utomhus och då med kameran på stativ. Orsaken är att brännvidden är för lång.
Så till fiskfotografering rekommenderar jag definitivt ett objektiv med kortare brännvidd (50-70 mm)
#7 - 18 mars 2008 08:54
Fast nu var det väl inte fiskfoto utan räkfoto som swewoody frågade om, och då tycker jag att det är användbart med den längre brännvidden. För fiskfoto av fiskar som är 10cm eller större har man inte så stor användning av ett "riktigt" makroobjektiv utan då är det smidigare med ett kort zoom med bra närgräns.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 18 mars 2008 08:57
petnym skrev:
Fast nu var det väl inte fiskfoto utan räkfoto som swewoody frågade om, och då tycker jag att det är användbart med den längre brännvidden. För fiskfoto av fiskar som är 10cm eller större har man inte så stor användning av ett "riktigt" makroobjektiv utan då är det smidigare med ett kort zoom med bra närgräns.

OK det är väl lite annorlunda för räkfoton - men även där trivs i alla fall jag bäst med den korta macron.
#9 - 18 mars 2008 09:43
Jag köpte ändå in Nikon 60 mm eftersom det hade en högre ljusstyrka och var lite snabbare. Det är också bättre än Sigma-objektivet, men skillnaden är inte så jättestor.

Men är inte båda 2.8?

Själv kör jag med Sigmas 50 och är väldigt nöjd men till räkor tycker jag den är lite för kort. Jag skulle köpa Sigmas 70 idag istället som även den fått toppbetyg men den fanns inte när jag köpte macrooptik. Den optik som nämns i första inlägget är alla väldigt bra så det gäller mest att hitta den man trivs med, jag personligen vill komma nära det jag fotar och tycker bäst om kortare brännvidder men många vill helst ha 105or för att komma en bit ifrån. Jag gillar att gå nära och sen beskära bort det jag inte vill ha med i bilden. Smaksak det där men testa gärna om du kan så du ser hur skillnaden i utsnitt blir med t ex en 70 och en 105.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 18 mars 2008 09:49
doctor skrev:
Men är inte båda 2.8?

Helt rätt, där sprack det ena argumentet[:o]
#11 - 18 mars 2008 09:49
Sigma EX 70/2,8 DG Macro 1:1

Är ett riktigt bra objektiv....Det blev valt till bästa objektiv. Och kostar lika mycket som andra macro gluggar.
#12 - 18 mars 2008 10:00
Det låter ju mycket som om det här med brännvid på makroobjektiv är mycket av tycke och smak och grundas säkert i hur man vill jobba med kameran och vad det är man brukar fotografera... Du kanske kan låna ett objektiv av någon bekant för att prova innan du köper.
#13 - 20 mars 2008 07:08
Hej!
Har ingen jag kan låna av då mina bekanta inte håller på med foto på detta vis :(

men det lutar nog åt sigma 105 , det blir nog lagom längd , och då kan man använda det till lite insektsfoto till sommaren åxå.

Tack till alla för all input.

Mvh Peder

Annons