ingen fråga direkt..ville bara dela med mej av en bild jag hittade..verkar lite taskigt av dom får man säga..[:-85]
http://www.alfanita.com/fiskrum.htm
Jag är väldigt mycket i verkligheten men jag har svårt att ta "Halelis" attityd. Om du accepterar att bli bemött på det sätt som "Susanna" blev så är det upp till dig, jag accepterar det inte. Tjejen är 13 enligt profilen och önskar nog inte bli bemött på detta sätt när hon förmodligen bara vill lära sig lite mer om akvaristik. Så återigen, bistå med kunskap men va trevlig, det fungerar nog bäst.Ursprungligen skickat av erikthur
<b>Lugn, lugn, lugn!!!</b>
Nu hackar alla på haleli som försökt att korrigera <b>"a big mistake"</b>.
Kom tillbaka till verkligheten allihopa...
Ursprungligen skickat av Haleli
Hej Susanna !
Jaa, det blev väl nästan en repris av ett tidigare inlägg i dag.
Alf och Anita tillhör världsklassen av akvarister när det gäller
äggläggande tandkarpar.Deras fiskhållning ligger flera divisioner över genomsnittsodlarens.
Det är bara att beklaga när någon amatör som du försöker dra ner deras hobby till en låg nivå. Skäms !
Ursprungligen skickat av Spijer
hahaha det här är tredje inlägget jag läser ifrån dig där du säger liknande grej, nått jag lagt märke till bara.
Ursprungligen skickat av erikthur
[quote]Ursprungligen skickat av Spijer
hahaha det här är tredje inlägget jag läser ifrån dig där du säger liknande grej, nått jag lagt märke till bara.
Ursprungligen skickat av Haleli
Hej Spijer !
Bra att du har lagt märke till något !
MVH
En del av de där rekommendationerna skulle jag vilja stoppa...
De bygger på vilken <b>fullvuxna </b>exemplar skall ha i ett <b>sällskapsakvarium</b> enligt ciklidfantasterna (sorry Kjell - jag räknar dej dit). <b>Inget annat...</b>
Läser jag zoopet skall en av mina fiskar ha 80 cm längd & minst 110 liter men de leker lyckliga efter 30 sekunder i en 5-litershink!
Ursprungligen skickat av Zaphi
Att du påstår att en fisk som passar till ett 110cm akvarium mår utmärkt i en 5 liters hink är helt absurt. Jag hyser stort förakt mot sådanna idiotiska kommentarer.
De bygger på vilken fullvuxna exemplar skall ha i ett sällskapsakvarium enligt ciklidfantasterna (sorry Kjell - jag räknar dej dit). Inget annat...
Läser jag zoopet skall en av mina fiskar ha 80 cm längd & minst 110 liter men de leker lyckliga efter 30 sekunder i en 5-litershink!
En del av de där rekommendationerna skulle jag vilja stoppa någonstans där de inte ser dagens ljus på tio år eller så...
De bygger på vilken fullvuxna exemplar skall ha i ett sällskapsakvarium enligt ciklidfantasterna (sorry Kjell - jag räknar dej dit). Inget annat...
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman
Själv tycker jag att det är bättre att fiskarna ibland i vissa situationer går i för stora akvarier än att ofta skulle gå i för små, vilket blir resultatet om man följer Zoopets rekommendationer.
Eller varför finns det en max gräns på zoopets artbes, mår dom inte bara bra av att ha större yta?
Jag erkänner att jag är ciklidfantast, men jag är också malfantast, ....... - jag är med andra ord akvariefiskfantast.
[quote]Eller varför finns det en max gräns på zoopets artbes, mår dom inte bara bra av att ha större yta?
Ursprungligen skickat av Black_666
Jag tycker att man ska kunna få fråga om man tycker något verkar fel... som detta : http://www2.blocket.se/view/2729941.htm?l=0&c=1&city=0
I mina ögon är det djurplågeri, JAG skulle aldrig göra så mot mina fiskar utom möjligtvis en kortare stund i brist på bättre förvaring (max en dag dock!)
Ursprungligen skickat av gogar
Förvisso är lek inget mått på att allt är väl. Men du kan ha lika goda förutsättningar i ett mindre akvarium som i ett större, beroende på vattenbyten, planering och filter et c. Så säg inte att de MÅSTE vara uttråkade bara för att de leker i en liten hink.
Du verkar inte alls ta hänsyn till fiskarnas beteenden, agressivitet eller hur revirhävdande de är... Det är det allra viktigaste för storleken på karet. Sen om man lyckas hålla vattnet rent eller inte, det är en helt annan fråga.
Såå, det hadde vært kult om noen av dere som har diskutert kan gi med at vitenskapelig råd på anpassad adferd
Eftersom det inte finns någon evig sanning i frågor som dessa skall man självklart inte skälla ut folk eller kalla någon djurplågare för att denne råkar ha fiskar i ett akvarium som är mindre än Zoopets rekommendationer men samtidigt måste man föra en diskussion i ämnet eftersom det helt klart är så att väldigt många håller fiskar i akvarier som är alldeles för små för att de skall ges ett acceptabelt liv.
men att sätta ihop kuhliålar med malawi tror jag inte på.
Jag har dock ingen personlig erfarenhet av detta...
Ursprungligen skickat av Zaphi
[quote]Ursprungligen skickat av gogar
Förvisso är lek inget mått på att allt är väl. Men du kan ha lika goda förutsättningar i ett mindre akvarium som i ett större, beroende på vattenbyten, planering och filter et c. Så säg inte att de MÅSTE vara uttråkade bara för att de leker i en liten hink.