Lyxproblem!?

#1 - 9 maj 2007 16:06
finns det nån egentlig fördel med att "starta upp" mitt helt nyinredda kar redan nu??
Har allt utom filttermattan och funderar på att fylla på med vatten o dra igång "tekniken" fast det inte kommer va nån firre där förrens filtermattan kommit(Ca:2veckor:( ).
Har som sagt inte tänkt använda det filtermaterialet som sitter i nu(oanvänt),så de eventuella bakterier som bildats där på 2 veckor kommer jag inte dra nån nytta av.
hur är det med bakterierna i gruset?(sjösten2-3mm).
är det för finkornigt för att göra nån skillnad?(bakteriemässigt)
har inte tänkt att tillsätta nån bakteriekultur förräns det andra filtermaterialet är på plats.
har däremot tänkt att "mata" liiite, liiite för bakteriernas skull?
hur ska jag göra:confused: vänta tills filtermattan kommit, eller stilla min iver :) o dra igång nu?(akvariet är helt utan växter)
Mvh Danne
#2 - 10 maj 2007 09:14
ingen som har en åsikt ang. detta?
#3 - 10 maj 2007 11:04
Det är ju inte någon nackdel, förutom lite strömförbrukning.
Se det som ett bra tillfälle att provköra tekniken.

Däremot undrar jag om det är någon bra idé att "mata lite" om du inte har några växter. Du kanske får alger istället för nyttiga bakterier.
#4 - 10 maj 2007 13:34
jag tänkte om jag kunde "få igång" gruset av att "mata" liite,men det kanske inte funkar så bra?(det är den eventuella uppkomsten av alger som gör mig mest skeptisk till att dra igång redan nu)
#5 - 10 maj 2007 13:46
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag hade nog kört igång det med ett innerfilter (om du har ett), matat lite och sedan låtit filtren gå tillsammans tills den nya filtermattan har "gottat" till sig.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]Annars hade jag nog väntat.[/COLOR][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 10 maj 2007 13:47
Skadar väl inte att köra igång, men mata inte och låt inte inte ljuset vara tänt innan du har växter
#7 - 10 maj 2007 13:53
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag hade nog kört igång det med ett innerfilter (om du har ett), matat lite och sedan låtit filtren gå tillsammans tills den nya filtermattan har "gottat" till sig.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]Annars hade jag nog väntat.[/COLOR][/FONT]

har tänkt att använda samma filter,men använda ett annat filtermaterial,så bakterierna i filtret "går till spillo".
om jag inte kramar ur de "futtiga 2veckors" bakterierna som bildats i den "gamla"filtermassan vill säga
#8 - 10 maj 2007 13:57
Skadar väl inte att köra igång, men mata inte och låt inte inte ljuset vara tänt innan du har växter

har inte tänkt o ha växter alls.
en av anledningarna till att jag funderar på att dra igång nu är att kunna "fininställa"tiderna på timers o så till månbelysning o huvudbelysning så att det rullar på tills fisken kommer.
#9 - 11 maj 2007 19:31
Ta vara på de bakterier som bildats. Tror att lite "köpekultur" kan vara vettigt också, från start!
#10 - 13 maj 2007 07:54
quarantino skrev:
Ta vara på de bakterier som bildats. Tror att lite "köpekultur" kan vara vettigt också, från start!

bytte in min lilla nitrivec o köpte en stor istället.
nu är akvariet igång ivarjefall, hällde i nitrivec ändå från dag1 även fast jag ska byta filtermaterial.
bakterierna fäster ju på andra ytor också så helt bortslösat är det väl inte:)

Annons