Lyxproblem??

#1 - 13 september 2006 20:53
Jag har ett ancistruspar(skäggmunsmal) som ständigt får nya kullar.Alla överlever inte men tillräckligt många.Vad gör jag??
Detta håller på att växa mig över huvudet.
Sälja en av föräldramalarna vill jag inte.
Kan inte mata hela tiden.Det är svårt att mata tillräckligt mycket /lite.
Jag har andra fiskar i akvariet och försöker ha anpassad mat till varje fiskart.
MVH Marita
#2 - 13 september 2006 21:00
Tar de inte emot dem på någon djuraffär i närheten då? (Ynglen alltså) Annars har jag inga ideer om du nu inte ville sälja någon förälder... Blir ju hur som helst avundsjuk, då jag hoppas att mina albinoancistrusar ska leka snart! :p
#3 - 13 september 2006 21:23
Hej
Jag har gett bort malar både på annons och till djuraffär.Men problemet är att dom inte kan vara för små.Tills dom växer upp lever 4-5 olika storlekar tillsammans!!!
Jag har startat ett akvarium till men det är litet och det ryms inte så många.Känns som jag får skaffa en massa akvarier till (eller skaffa större[:-73]
Marita
#4 - 14 september 2006 07:28
mina slutade ynglna när de tyckte akvariet var fullt, det var kanske 4-5 kullar i mitt 450l.. men dina verkar ju inte sluta yngla, så kanske får du helt enkelt ta bort ena föräldern. Ynglena växter väldigt sakta, de yngel jag fick i december är nu i säljstorlek..
#5 - 14 september 2006 11:43
martal skrev:
Hej

Jag har gett bort malar både på annons och till djuraffär.Men problemet är att dom inte kan vara för små.Tills dom växer upp lever 4-5 olika storlekar tillsammans!!!

Jag har startat ett akvarium till men det är litet och det ryms inte så många.Känns som jag får skaffa en massa akvarier till (eller skaffa större[:-73]

Marita

Aha, då förstår jag problemet bättre! När du måste ha så många som trängs så måste det ju vara ganska påfrestande... Du får helt enkelt skaffa ett till lagom stort akvarium så ena föräldern kan bo där, så kan du sätta ihop dem bara när/om du vill ha lek! :p
#6 - 14 september 2006 11:52
Det finns fiskar som äter yngel;)

Thomas
#7 - 14 september 2006 12:10
jag har en black ghost av den ankla anlednigen att jag inte vill ha en massa yngel.
fick en kull ancistrus (ca 15st). de var kvar en månad, sen var de borta.
#8 - 14 september 2006 14:52
Pansarmalar är väl också utpräglade rom/yngeltjuvar?

/Hans
#9 - 14 september 2006 16:13
battalionP skrev:
Pansarmalar är väl också utpräglade rom/yngeltjuvar?

/Hans

De kommer antagligen inte åt rommen då hanen brukar ligga och fläkta rommen, och när de väl kommer ut, så tar inte pansarmalarna ynglena. Däremot är de godis för tex skalarer.
#10 - 14 september 2006 20:08
lägg dem i en flajback med lite genomströmning, efter hand som de bli stora nog kan du lätt byta dem mot käk eller sälja dem till nån affär...
#11 - 15 september 2006 14:34
ansjo skrev:
De kommer antagligen inte åt rommen då hanen brukar ligga och fläkta rommen, och när de väl kommer ut, så tar inte pansarmalarna ynglena. Däremot är de godis för tex skalarer.

Jaså, där ser man vad lite man vet;)

Får hoppas några av mina kommande malar får yngel då så scalarerna får lite godis:D

/Hans
#12 - 16 september 2006 08:52
Hej
Tack för alla svar.
Jag har väl inte riktigt kommit på en lösning utom möjligen trial and error Nu har jag slöjstjärt som gärna äter allt.Förhoppningsvis har en del av kullarna försvunnit som mat.
Men dom är så oerhört produktiva.I tisdags lyfte jag på roten där pappa mal huserar.15-20 minimalar(kullarna verkar bli större!!)
Jag blir mest orolig för föräldramalarna.Honan är framme konstant för att få chans att äta.
Möjligen skulle jag kunna flytta på roten men hur påverkar det malarna???
Akvariet jag har startat upp är på 30 liter hur många små malar ryms det.Idag finns det ungefär 8 stycken små malra(ca 0,5-1 cm stora
MVH Marita

Annons