Lysrörshållare till egen ramp

#1 - 12 november 2008 19:57
Jag tänkte göra en egen ljusramp till ett akvarium på 50*50*50. Min tanke är att göra det lätt för mig och inom min förmåga.

Då det verkar svårt att hitta t5 lysrör som är tillräckligt korta kommer jag nog köra t8or. Visst finns det vissa t5 rör men väldigt dåligt utbud på varianter med olika spektra på dessa.

Dumfråga 1: Lysrörshållare är det bara sätta dit och hänga i ett rör sladd i vägg och whola det varde ljus?

Exempelvis denna: http://www.pwss.se/product.php?productid=2119&cat=879&page=1

Dumfråga 2: Denna lysrörshållare på 20W (se nedan). Går det att kasta i 15W rör? Gissar inte men hoppas då det blir billigare.

http://www.pwss.se/product.php?productid=2124&cat=879&page=1

Funderar på att montera 4st 15W lysrör med reflektorer i en egen konstruerad "låda" och ställa på burken.

En belysning på 60W är väl helt okey för detta kar?

Nu ser jag att det borde bli 125L men det stod 100L, hmm detta ska jag kolla upp.

Mitt normala intresse är karga stenakvarium med afrikanska ciklider. Men tänkte försöka mig på lite växter med denna burk.

Andra tips på belysningslösning för mig men inte metallhalogen (för dyrt)

Mvh

Daniel
#2 - 13 november 2008 07:37
Ingen som har lust att ge lite input?
#3 - 13 november 2008 09:19
Varför tycker du metallhalogen är för dyrt om du kollar på dom där armaturerna? en enkel MH armatur finns att köpa färdig på jula för 695kr (sen lampa 130kr) och ska du köpa 4 vettiga lysrör är det sen plötsligt dyrare med lysrör och MH går att bygga själv för ca 350kr (inklusive lampan) om man kan koppla några kablar bara.
Annars för att svara på din fråga så ja på dumfråga 1 dom är bara att sätta på plats och stoppa i väggen och fråga 2 nej det skulle med all säkerhet inte funka så bra, iaf inte i längden om alls.
Vill du ha billigt och kan koppla lite så finns det oftast nåt roligt på secondhandbutikerna som man sen får fuktsäkra en del bara men inget du bör ge dig på om du är osäker på dina elkunskaper.
Annars bör 60w lysrör räcka bra till det karet om du har vettiga lysrör, tror faktiskt hälften skulle kunna funka om du bara kör med lättare växter.
#4 - 14 november 2008 08:41
Jag hittade din gamla tråd:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123181&highlight=metallhalogen

Till mitt kar kommer det inte vara ett täckglas men ska ha en heltäckande ramp. Har unga nyfikna katter hemma som garanterat spelar tennis med allt som hänger ovanför och heltäckanderamp så de inte far ner i karet. Samt att det ska se snyggt ut alltså i mitt tycke en låg ramp. Karet står på en snygg möbel och jag har mycket mer tilltro till min förmåga att jobba med trä en el.

Om jag hittar gamla lysrörshållare måste dessa vara för 15W för att jag ska kunna använda dessa rakt av i min ramp? Går det att modda andra watt styrkor så det går på ett lätt sätt?

Hur vet jag om de tål fukten?

Hur fuktsäkrar jag?

Mvh

Daniel
#5 - 14 november 2008 09:05
GLO 2x20W ska inte vara några problem att köra med 2st 15W rör.
20W är max vad den klarar.
(Det man ska tänka på med GLO lysrörskit är att man ska säkra av dom med en 3A säkring, normalt har man ju en 10A säkring på vanliga vägguttag)

Kolla in mitt bygge av heltäckande ramp i trä med Glomat kit (Glo hette Glomat förr)
http://henrik.eketjall.se/page/16/
#6 - 14 november 2008 09:29
Gedigen och snygg ramp med bra funktion, snyggt jobbat.

Jag vill också komma till träarbetet men i mitt vägguttag finns 20A säkring. Har bara gjort en snabb sökning på classe olsson men hittar bara säkringar till bilar o dylikt och sådana där glasrör på 3A, hmm.

Jag antar att detta monteras mellan ramp och vägguttag?

Vart hittar jag rätt grejor?

En länk eller bild skulle vara kanon

Tack på förhand
Daniel
#7 - 14 november 2008 09:35
Kan ju passa på att slänga in frågan vilka rör jag ska använda.

Har en förhoppning att kunna ha en del växter, ska köra igång mäsk och pmdd i denna burk också.

Aquarelle, grolux är de första jag tänker på.

Vilken kombo på fyra 15W rör tror ni skulle gå bra med en del växtmassa?

Mvh
Daniel
#8 - 14 november 2008 09:45
Jag ska väl erkänna att jag inte fixat avsäkringen ännu, men funderar själv på att använda kontaktdon med inbyggda säkringshållare.
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=37378&path=304000000,325000000,326500000
Dvs ta bort stickkontakten och koppla in i kontaktdonet istället och sen en vanlig aparatkabel till väguttaget.
Kablarna från HF-donen är dessutom lite korta så att kunna få dit en längre kabel är inte fel.

Själv kör jag med 4st Sylvania Aquastar rör. Aquarellen är motsvarande Aquastar, men Grolux skulle jag själv hoppa.
#9 - 14 november 2008 13:03
Broddan skrev:
Jag hittade din gamla tråd:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123181&highlight=metallhalogen

Till mitt kar kommer det inte vara ett täckglas men ska ha en heltäckande ramp. Har unga nyfikna katter hemma som garanterat spelar tennis med allt som hänger ovanför och heltäckanderamp så de inte far ner i karet. Samt att det ska se snyggt ut alltså i mitt tycke en låg ramp. Karet står på en snygg möbel och jag har mycket mer tilltro till min förmåga att jobba med trä en el.

Om jag hittar gamla lysrörshållare måste dessa vara för 15W för att jag ska kunna använda dessa rakt av i min ramp? Går det att modda andra watt styrkor så det går på ett lätt sätt?

Hur vet jag om de tål fukten?

Hur fuktsäkrar jag?

Mvh

Daniel

Jag passade på att lägga in ett nytt inlägg i den gammla tråden och planerar själv bygga in MH'n och anser nog oxå att en låg ramp är en snygg ramp (mitt senaste bygge med 4 T8 lysrör är 4cm hög) så till MH ska det bli en triangulär ramp vilket i sig är lite ovanligt men som högst blir den nog 5-6cm.
Alla lysrörshållare passar antingen T8 eller T5, hur många watt bestäms av reaktorn och det är främst den som måste fuktsäkras.
att modda, ja du kan oftast ta armatur för 30w och köra 2st 15w men skulle inte ge mig på sånt med en glo histora.
Lysrör är utöver aqarelle, aquastar även power-glo helt ok men som sagts skippa groluxen
#10 - 14 november 2008 20:17
Tack för svaren.

Utan att vara hemma på detta med ljusspektra och så vidare undrar jag vad "felet" på grolux är jämfört med exempelvis aquarelle?

Har de fel spektra för tillväxt? Fult synintryck av ljuset? Båda? Nåt annat?

Daniel
#11 - 14 november 2008 21:29
felet med grolux är nog mest en fråga om ljusstyrka skulle jag tro, om du gillar ljuset är väl en smaksak men det är väldigt rosa-lila
#12 - 14 november 2008 21:37
Groluxen har ett mera lila-rosa ljus som färgar fisk och växter till ett mera attraktivt utseende för köparen.
Medans Aquarelle rören har ett mer naturligt ljus som med sin effekt(10000k) passar bättre för växter i akvariet.
Finns en del andra rör med nästan samma effekt,typ Osram flora77 eller Philips TLD965
#13 - 16 november 2008 09:49
just 15W t8 (45cm) kan vara svår att få tag på i "bra" rör, jag vet att dom finns som aquarelle (har ett själv) och hagens rör finns oxå som 15w. men utöver det tror jag det blir svårt....

Annons