Lysrörsfråga

#1 - 1 februari 2011 12:43
Hej!
Har ett Malawiakvarium köpt - 98 (350 liter) och ska nu byta lysrör för första gången (har hört det är unikt att de hållit så länge). Rören är 120 cm 2 st. Har läst lite på forumet och sett lite olika tips på lysrör. Är det någon som har erfarenhet av kombinationen Grolux och Aquastar (36 W)? Ska man passa på att byta glimtändare eller kan de få vara kvar så länge de är hela?
#2 - 1 februari 2011 13:12
glimmisarna kan vara kvar. byt när de inte lyckas tända röret. eller när det börja blinka. håller med om att det är unikt att rören hållt :P

jag skulle köra på Power-glo till malawi! får fram färgerna rikigt bra! o reflektorer på rören sen. du kommer märka vansinnig skillnad!
#3 - 1 februari 2011 13:13
stegust skrev:
Hej!

Har ett Malawiakvarium köpt - 98 (350 liter) och ska nu byta lysrör för första gången (har hört det är unikt att de hållit så länge). Rören är 120 cm 2 st. Har läst lite på forumet och sett lite olika tips på lysrör. Är det någon som har erfarenhet av kombinationen Grolux och Aquastar (36 W)? Ska man passa på att byta glimtändare eller kan de få vara kvar så länge de är hela?

Jag som gammal elektriker fick lära mig att man alltid byter glimtändare med röret - men det var ju 30 år sedan... det är inte någon stor kostnad heller så du kan lika gott byta när det suttit i så länge...
#4 - 1 februari 2011 21:22
fast förr i tiden så va det kanske så att dom glimtändarna satt i armaturer som normalt tändes mer än en gång per dag, eller att man helt enkelt alltid bytte samtidigt ifall rampen kanske tändes flera gånger om dagen (tror säkert man fortfarande gör så), till en akvarieramp skulle jag säga att var annan gång man byter lysrör även byta glimtändare är på gränsen till overkill om man inte råkar köra sin ramp med en släckt paus mitt på dagen :)
#5 - 1 februari 2011 22:21
Eller så kör man på elektroniska säkerhetständare som inte slits på samma sätt, inte blinkar på samma sätt vid tändning och därmed sparar på både rör och el. Tändningen är ju trots allt den mest krävande delen av lysrörsanvändning och varje blink är ett försök till just detta. Dessutom så sparar de på miljön med tanke på mindre miljöfarligit material.

http://www.eldirekt.se/?artnr=7902184xx

Har man tur får man som jag begagnade gratis. ;)
#6 - 2 februari 2011 15:37
Jag hade kört på 2 x PowerGlo, eller möjligtvis PowerGlo därbak och ett MarineGlo därfram. Har du blå fiskar, får du ett otroligt fint färgspel då. :)
#7 - 3 februari 2011 07:03
Tack för tipsen!
Bilagor:

Annons