Lysrörsfärger??

#1 - 22 november 2008 21:47
Hur funkar det egentligen?
Har kollat lite i webbutiker och funnit akvarierör med Kelvintal från 2800 till 18000. De flesta med toppar vid vissa färger.
Har ALLA rör med samma Kelvintal EXAKT samma färg på belysningen? Varför finns i så fall från Hagen både Aquaglo och Powerglo, båda på 18000K?
Växtlysrör har väldigt olika Kelvintal, borde inte det vara samma för att vara optimalt för växterna?
Får ett rör på 12000K samma ljusfärg som ett på 6000K + ett på 18000K?
Lämplig belysning till Malawi / Tanganyika, det ska inte finnas växter i akvariet. Jag vill ha belysning som upplevs naturlig. 1 eller 2 rör?
Akvariet är 45cm brett och 40cm högt samt 110cm långt.
#2 - 22 november 2008 22:09
kelvintalet anger färgtemperatur men två rör med samma kelvintal kan se olika ut på samma fisk, sen rör som powerglo tex är trifosfor rör och ger betydligt starkare ljus än aquaglo, vill du få naturligt ljus ska du satsa på tex 965 rör där 9an anger hur nära naturens spektrum ljuset är (lägre siffra sämre) och 65 betyder 6500 kelvin och motsvarar solljus på grunt vatten.
men annars lista vilka fiskar du ska ha, personligen tycker jag att det oftast blir snyggast med rör som förstärker fiskarnas färger ;)

Sen är nog 2 rör att rekomendera på ett så pass djupt kar annars blir det delvis ganska mörkt men kör likadana rör.
#3 - 22 november 2008 22:17
Plus att trifosforrören endast tappar 5-10% av ljuseffekten under sin livstid,vilket blir mer ekonomiskt än andra rör.
#4 - 22 november 2008 22:51
Plus att trifosforrören endast tappar 5-10% av ljuseffekten under sin livstid,vilket blir mer ekonomiskt än andra rör.

kanske iofs inte så superviktigt om man inte har några växter [^]
#5 - 22 november 2008 22:56
Fuzzop skrev:
kanske iofs inte så superviktigt om man inte har några växter [^]

Kanske viktigt om inte vill byta rör i onödan,hur det än är så kostar ett 36w Aquarelle eller TL-D965 200-250kr
#6 - 23 november 2008 03:27
Kan varmt rekommendera 50% av rören ska ge ett lite rött ljus (typ grolux) och 50% av rören ska ge blått ljus (nåt marin-rör till salt) Sen ska du ha en spotlight som ger ett gulaktigt ljus (ska lite föreställa solen). Mina tanganyika-burkar har detta efter inspiration från Akvarie-Leasings butik i Sthlm.
Det är såå fruktansvärt snyggt! Fiskarna färgar jävligt bra samt att man får känslan av att man faktiskt är i en riktig sjö.. Inte det här falska ljuset!
Prova! Ni kommer inte ångra er!
#7 - 23 november 2008 09:07
Kanske viktigt om inte vill byta rör i onödan,hur det än är så kostar ett 36w Aquarelle eller TL-D965 200-250kr

Huuu, du har blivit lurad! Om du nu menar T8 36W (jag har ingen aning om det finns T5 som 36W, därför frågar jag) så betalar du alldeles för mycket för dom rören. Var handlar du???
#8 - 23 november 2008 09:34
Har som sagt inte fått mina aquasky från Herkules ännu men i affären sa dom att dom skulle ligga på samma kostnad som för aquarellen, dvs 175:- röret vilket iofs inte är gratis.
#9 - 23 november 2008 09:45
Gaffel skrev:
Har som sagt inte fått mina aquasky från Herkules ännu men i affären sa dom att dom skulle ligga på samma kostnad som för aquarellen, dvs 175:- röret vilket iofs inte är gratis.

Har du provat att fråga i en välsorterad lampaffär vad dom skulle ta? Sist jag köpte rör blev det aquastar.. Gav 90:- st eller möjligen 99:- (köpte 3 st) hos lampnissen. Jämför med PWSS som ändå e gaaanska billiga men tar 130:- för samma rör. 30W var det.
#10 - 23 november 2008 10:39
Men nu sitter du och ljuger igen, kostnaden för rören är dels beroende på den ev inköps rabatt som din "lampnisse" lyckas få till av grossisten vilken är starkt beroende på om han beställer en eller flerpack, du får gärna inbilla dig själv att din "lampnisse" ger bort saker till dig gratis men den normala "lampnissen" säljer alltså inte 12 aquarelle i veckan, antalet är nog närmre 12 per år varför du nästan får räkna på att han inte vill riskera att stå med svansen i brevlådan, han köper alltså in 1 st rör till dig och OM du står på knä framför din lokala "lampnisse" och lovar bort din syster så behöver du kanske bara betala 75% av affärens normalpris.
#11 - 23 november 2008 11:12
Eftersom jag pysslar med saltvatten och konsumerar rör på löpande band så var jag och frågade efter aquarelle hos min lokala lampaffär(jag skulle kunna köpa ett paket utan problem)...
Dom kollade upp de hela och jag fick ett lite lurigt svar, tydligen så går vissa specialrör enbart genom vissa grosister och då gick de inte att köpa dom i en vanlig akvarie affär.

Hade varit trevligt med aquarelle på odlingsburken så man inte behövde byta med 6-8 månaders mellanrum.
Skall prova få tag på osrams 880trifosfor rör och se om de blir samma problem där...

//NiXoN
#12 - 23 november 2008 11:37
Gaffel skrev:
Men nu sitter du och ljuger igen, kostnaden för rören är dels beroende på den ev inköps rabatt som din "lampnisse" lyckas få till av grossisten vilken är starkt beroende på om han beställer en eller flerpack, du får gärna inbilla dig själv att din "lampnisse" ger bort saker till dig gratis men den normala "lampnissen" säljer alltså inte 12 aquarelle i veckan, antalet är nog närmre 12 per år varför du nästan får räkna på att han inte vill riskera att stå med svansen i brevlådan, han köper alltså in 1 st rör till dig och OM du står på knä framför din lokala "lampnisse" och lovar bort din syster så behöver du kanske bara betala 75% av affärens normalpris.

:) Amen va fan... 50% får det bli, syster e snygg.

Pratar vi om VARFÖR rören kostar si här och så där? Vill man betala 250kr för ett Aquarelle-rör, gör det då. Men det finns billigare... Jag förstår, precis som du, att stora inköp ger bättre pris. Jag skulle gissa att lampnissen har ungefär samma rabattsats på Philips Aquarelle som han har på övriga Philips-rör. Men som du säger, han får nog köpa sig en kartong, inte ett endaste.

Vissa lampnissar vet om att vissa akvarienördar tycker akvarieaffärens lysrörspriser är lite höga och utnyttjar därför sin rabatt och har lite "akvarierör" hemma. Men det KAN vara så att lampnissen där jag bor är den enda i hela världen som gör det. :confused: Det kan jag inte svara på... Men jag blev lite nyfiken så jag får nog ringa nån annan lampnisse imorgon och höra mig för om det verkligen bara e "min" lampnisse som kommit på det här.

Du skriver -"Men nu sitter du och ljuger igen". Det hade varit roligt om du kunde förtydliga både att jag faktiskt ljuger och att jag gör det IGEN.
#13 - 23 november 2008 12:48

Som andra redan påpekat blir du lurad om du betalar dom priserna men vad jag menade va att har du bara fiskar så kanske det inte gör så mycket om röret du har tappar 50% av ljuset bara karet ser bra ut och det kan det ofta göra med hälften så mycket ljus oxå så man kanske inte måste byta dåliga rör så länge dom lyser om man inte har några växter som drabbas och fiskarna lär knappast klaga över svagare ljus :)
#14 - 23 november 2008 16:10
Tack för svaren, som rubriken lyder så är det färgerna som jag är intresserad av att veta. Kostnaden är för tillfället av underordnad betydelse. Fler synpunkter på lysrörskombinationer är välkomna.
#15 - 23 november 2008 17:53
Kände bara för att trimma dig lite men kontentan är att även om det generellt är billigare att köpa en fender till en båt på ett billighetsvaruhus än hos båtsportaffären(jobbade på byggplast och båtprylar -88) så torde ett växtrör vara billigare att köpa in hos en välsorterad zooaffär eller blomsterbutik eftersom dom har en högre omsättning på dessa artiklar.
Guest
#16 - 24 november 2008 00:44
Jag beställde Aquarelle hos min närmsta (tror det är Elram) butik.
Prislappen landade på 270:-/st (30W)
Jag satte i halsen när jag fick höra priset, och då svarade hon i butiken att de knappt hade lagt på någonting för egen räkning.
(tror inte hon ljög heller)

Så det kan visst bli lönande att köpa i akvariebutik, däremot köpte jag för nåt år sen Aquastar (de hade det hemma) rör hos en elkedja till skamligt bra pris, så det är nog lite på åtgång och efterfrågan det där. (och om de måste ta hem)
Guest
#17 - 24 november 2008 00:50
roger96 skrev:
Tack för svaren, som rubriken lyder så är det färgerna som jag är intresserad av att veta. Kostnaden är för tillfället av underordnad betydelse. Fler synpunkter på lysrörskombinationer är välkomna.

Grolux är ju nämt, (däremot inte att man lättare får alger med dom)aquarelle och power/aquaglo är med bra rör. (även till fiskar) Aquastar är det heller inget fel på.

Hade karet varit mitt hade jag satt i 1st Aquarelle och 1st power eller aquaglo.
Här finns det lite ljus o rör att välja på:
http://saurama.aqua-web.org/index.htm
#18 - 24 november 2008 10:53
Tack för den länken! Den gav mycket.
#19 - 24 november 2008 20:46
Priset för 38w Aquarelle 256kr hos elkedjan i grannstaden och 223kr för TL-D965.
Elkedjan var enda butiken som inte klagade om att dom var tvugna att ta hem en hel kartong.
Dom närmsta zoobutikerna saluför inte Philipsrör,så då får man betala vad det kostar...
#20 - 24 november 2008 21:05
Priset för 38w Aquarelle 256kr hos elkedjan i grannstaden och 223kr för TL-D965.

Elkedjan var enda butiken som inte klagade om att dom var tvugna att ta hem en hel kartong.

Dom närmsta zoobutikerna saluför inte Philipsrör,så då får man betala vad det kostar...

eller så gör man som mig och beställer över nätet eller passar på att köpa på sig när man besöker nån annan stad som har bättre utbud eller priser :)

Såg dock att aquarelle senaste månaden blivit mycket dyrare även på nätet så dom där priserna är inte riktigt lika hemska längre även om dom fortfarande är högre då tex pwss tar 166kr för samma aquarelle rör
#21 - 24 november 2008 21:10

Det var märkligt! :confused: Jag ringde tre samtal idag... Eniro - lysrör - helsingborg, plockade tre olika affärer/företag godtyckligt... Läs min Aquarelle tråd. Sådär dyrt som du beskriver ska det inte vara [:(!] Dom måste bestämt stå med rånarluvor bakom kassorna!!
#22 - 24 november 2008 21:19
Det här med färgtemperatur är lite lurigt.

Det man kan säga är att ett rör med 2800K ser väldigt gult ut och ett rör med 18000K ser väldigt blått ut.
6500K räknas som "dagsljus"
Två rör med samma färgtemperatur behöver inte ha samma "toppar" i färgspektrat.

Vill man att ett rör ska återge färger så naturligt som möjligt ska man inte titta på färgtemperaturen utan istället Ra-index.

Summan av kardemumman, för att vara säker på hur det blir med ett visst rör får man till viss mn lov att se det live innan man bestämmer sig.
Man kan ju sålla rätt mycket teoretiskt först, men att jämföra två rör med samma Ra-index och Färgtemperatur och veta hur det faktiskt blir i karet är svårt.

Annons