Lysrörsarmatur

#1 - 29 december 2006 18:46
Är för tillfället utan lysarmatur till mitt 150 liters kar, och eftersom min ekonomi är lite dålig nu undrar jag om man kan ta en armatur som normalt sitter som takbelysning och bara byta rör.
Alternativt bygga en egen armatur av lösdelar från nån el detaljist eller dylikt.
Hur är det med fukt och elgrejjer ???
Taksam för svar
MVH Björnsitsen
#2 - 29 december 2006 18:53
Jag har tagit vanlig lysrörsarmaturer med reflektors till några av mina kar dem tog jag på återvinnings stationen så det kostade mig inget bara att fråga om du får ta ett dem kanske är generösa vem vet
#3 - 29 december 2006 19:15
Är för tillfället utan lysarmatur till mitt 150 liters kar, och eftersom min ekonomi är lite dålig nu undrar jag om man kan ta en armatur som normalt sitter som takbelysning och bara byta rör.

Alternativt bygga en egen armatur av lösdelar från nån el detaljist eller dylikt.

Hur är det med fukt och elgrejjer ???

Taksam för svar

MVH Björnsitsen

man kan, ja.
bör, nej.

1 dom kan bli strömförande 2. dom rostar sönder och sedan blir dom strömförande...
#4 - 29 december 2006 19:19
man kan, ja.

bör, nej.

1 dom kan bli strömförande 2. dom rostar sönder och sedan blir dom strömförande...
Ettan kan jag hålla med dig om men tvåan så behöver dem inte bli det:)
Bilagor:
#5 - 29 december 2006 19:22
Min förra rostade inte men så hade jag täckglas mellan hela tiden.

Det var en takarmatur.
#6 - 29 december 2006 19:26
har också haft massa takarmaturer innan... annars finns ju clasohlson... många alternativ där om man pallar fuktskydda...
#7 - 29 december 2006 19:27
Man ska ha stor otur om dem blir strömförande men det räcker ju jag får väl leva på hoppet var dag när jag är där ute.
#8 - 29 december 2006 19:32
Takhäng armaturen så ser jag inget problem faktiskt så det inte blir tätt utan ett par decimeter ovanför
#9 - 29 december 2006 19:36
kamparn skrev:
Takhäng armaturen så ser jag inget problem faktiskt så det inte blir tätt utan ett par decimeter ovanför
Varför inte,men räcker ljuset till då beror kanske på styrkan på rören förstås och karet höjd
#10 - 30 december 2006 09:55
Val av rör

Fortsätter då mina tankegångar om ljus och slänger ut en fråga om lämpligt antal rör och fabrikat för mitt 150 liters akvarium. mått 90x40x40.
Inte allt för dyrt tack......

Annons