[QUOTE=plorozen]bortsett från att du inte får mickla ihop armaturen själv, så måste den ha tillräcklig kaplingsklass(IP-klass) se
http://www.kjell.com/kjellfakta/ipklass/
det finns i sig inget som heter fuktsäkert eller fuktbeständigt när det gäller kapslingsklasserna. för att få ha något i ett badrum så måste det ha minst IP-klass 44, petskyddad mot föremål större än 1 mm och skyddad mot strilande vatten från alla vinklar.
min rekommendation är att hitta en lysrörsarmatur som är till för badrum.[/QUOTE]
Är bara tvungen :P
IP68 betyder "fuktsäkert". Komplett skydd mot damm samt tål nedsänkning i vatten i obestämd tid. Den klassningen har man ju t.ex. på armaturer i poolar och så. Men det är väl lite överdrivet i det här fallet.
Finns många olika zoner i badrum där det krävs olika klassningar. Lägsta klassningen har jag för mig är IP23. Det är tillåtet på minst 1,5m upp samt 0.6m från dush.
Vad det gäller akvarium vet jag inte vilken klassning som krävs. Finns ju utomhusarmaturer med IP23, och de står ju där även när det regnar ;). Tror nog IP23 räcker gott, men då jag inte vet skulle jag inte köra på något som är lägre än IP44. Eller helst ta reda på vad som gäller ;).