Lysrörsarmatur

#1 - 29 augusti 2005 20:39
Håller på att planera en odlingshylla och undrar vad man kan använda för lysrörsarmatur till, så billigt som möjligt. Hade väl tänkt mig två lysrör per armatur och kanske ca 18 W. Vet inte riktigt vad man bör ha för styrka osv, ska väl ha några växter och främt dvärgciklider. Måste dem vara fuktbeständiga osv? Ska antagligen ha hyllan i badrummet.
#2 - 29 augusti 2005 21:25
bortsett från att du inte får mickla ihop armaturen själv, så måste den ha tillräcklig kaplingsklass(IP-klass) se http://www.kjell.com/kjellfakta/ipklass/

det finns i sig inget som heter fuktsäkert eller fuktbeständigt när det gäller kapslingsklasserna. för att få ha något i ett badrum så måste det ha minst IP-klass 44, petskyddad mot föremål större än 1 mm och skyddad mot strilande vatten från alla vinklar.

min rekommendation är att hitta en lysrörsarmatur som är till för badrum.
#3 - 29 augusti 2005 22:01
Hittade en på claes ohlsson, första lysrörsarmaturen på sidan.

Från Claes Ohlsson:
Tak/väggarmatur Lämplig inom industri och anläggning med kraftig nedsmutsning som djurstallar, tvätthallar m.m. Klar UV-beständig kåpa. 230V. IP65. D- och F-märkta. Lev. utan lysrör.

Det borde ju fungera.
#4 - 29 augusti 2005 22:33
tyvärr kommer kåpan att stjäla en del av ljuset. det finns armaturer utan kåpor, som istället har tätade lysrörshållare, men de verkar vara svårare att hitta.

men ur säkerhetssynpunkt så är nog armaturen du hittat den bästa, och vad är en tiondel ljus mot en icke-elektrifierad äkta hälft?
#5 - 29 augusti 2005 23:46
en jordfelsbrytare är inte fel heller
#6 - 30 augusti 2005 15:03
"en jordfelsbrytare är inte fel heller"

Nej, jag tittade på sånna också. Lika bra att inte ta några risker.
#7 - 30 augusti 2005 16:10
[QUOTE=plorozen]bortsett från att du inte får mickla ihop armaturen själv, så måste den ha tillräcklig kaplingsklass(IP-klass) se http://www.kjell.com/kjellfakta/ipklass/

det finns i sig inget som heter fuktsäkert eller fuktbeständigt när det gäller kapslingsklasserna. för att få ha något i ett badrum så måste det ha minst IP-klass 44, petskyddad mot föremål större än 1 mm och skyddad mot strilande vatten från alla vinklar.

min rekommendation är att hitta en lysrörsarmatur som är till för badrum.[/QUOTE]

Är bara tvungen :P

IP68 betyder "fuktsäkert". Komplett skydd mot damm samt tål nedsänkning i vatten i obestämd tid. Den klassningen har man ju t.ex. på armaturer i poolar och så. Men det är väl lite överdrivet i det här fallet.

Finns många olika zoner i badrum där det krävs olika klassningar. Lägsta klassningen har jag för mig är IP23. Det är tillåtet på minst 1,5m upp samt 0.6m från dush.

Vad det gäller akvarium vet jag inte vilken klassning som krävs. Finns ju utomhusarmaturer med IP23, och de står ju där även när det regnar ;). Tror nog IP23 räcker gott, men då jag inte vet skulle jag inte köra på något som är lägre än IP44. Eller helst ta reda på vad som gäller ;).
#8 - 30 augusti 2005 16:41
Ja, fast det är ju inga större problem att få tag i de elartiklar som krävs med minst IP44 och de är ganska billiga också. Sen vet jag ju inte hur bra ljuset blir med just den armaturen jag hittade på claes ohlsson, å andra sidan så kräver inte de burkar jag tänker ha något avancerat ljus.
#9 - 30 augusti 2005 20:31
Dom här är smutta: http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?catid=1306 Man slipper ha tunga, varma drosslar i rampen på köpet..
#10 - 30 augusti 2005 21:35
Nu vet jag inte vad drosslar är, så ngn får förklara problemet...
#11 - 30 augusti 2005 22:03
för ett lysrör ska lyssa krävs det vissa komponenter runt om.

drossel glimtändare är 2st.

är ingen expert på lysrör men vill minnas att drosseln är en rätt tung metalklump som även kan bli VÄLDIGT varm.

http://www.akvarielagunen.kund.melmac.se/web/binobj/00/00/05/88/glomat-1.jpg
den svarta lådan i övre högra hörnet innehåller alla komponenter som behövs för att starta lysröret.
gissningsvis så är den lilla vita runda saken på den svarta lådan glimtändaren.
#12 - 30 augusti 2005 22:17
Ok, brukar det vara ett stort problem och är det ngt jag kan få problem med den armaturen jag hittade på claes ohlsson?
#13 - 1 september 2005 12:11
y0da: nja, skulle snarare säga att ip68 betyder vattentät =)

chrilleus: de där grejerna får inte komma i kontakt med vatten öht. har en sån själv och motsägelsefullt nog står det i instruktionerna att lysrörskontakterna är "splashproof" men i meningen efter står det "must be protected from any contact with water".
såhär i efterhand skulle jag definitivt ha köpt en riktig lysrörsarmatur.

Annons