Lysrörsarmatur?

#1 - 13 augusti 2003 10:13
Var och kollade på vad en ljusramp kostade igår och fick en smärre schock...1000:- för en 75 cm lång med 2 lysrör... Så det blir till att bygga själv. Därför har jag lite frågor:

(Info om akvariet
75*35*35, Täckglas, Skall ha ganska mycket växter)

1. Är det bra att ha så många lysrör som möjligt? Eller finns det nått negativt med det?

2. Hur många watt bör lysrören vara på (så jag vet vad armaturen skall klara)?

3. Kan man använda vanliga "köksarmaturer" av den typen som ser ut som ett stort E utan mitten pinne och med själva lysröret mellan dom två yttre pinnarna på E:et (luddig beskrivning men jag hoppas ni fattar)? Dessa skulle man isåfall kunna sätta flera efter varandra med E:ets rygg mot nästa armaturs ändar på E:ets pinnar.

4. Kan man öht. använda "vanliga" armaturer eller kommer dom ta skada av den fukten som kommer från akvariet? (Kommer ha täckglas)
#2 - 13 augusti 2003 10:18
Exempel på armatur:

http://www.jula.se/item_info.asp?id=11626&id_str=¤2190¤2241¤2242¤2243¤2244¤2245¤9693¤4805¤10341¤5537¤11625¤11626¤11627

Dock utan eluttag...
#3 - 13 augusti 2003 10:25
borde väl gå bra...se till så du bara kör på jordade grejer =)
och att du har jordfelsbrytare.. man kan aldrig vara för säker..
när det gäller watt så är det ju längden på lysröret som sätter hur många watt det är på (om jag inte fattat fel)
på kjell&co finns det en billigare variant utan uttag på för 79 kr
http://195.67.69.169/kocny/tom2.asp?0021
du kan ju köpa reflektorer & sätta dem mellan lysröret & armaturen & på så sätt få bättre lyseffekt & slippa se lysröret själv hela tiden..hehe
#4 - 13 augusti 2003 10:27
Jag kör med julas takarmatur för två rör och en krona billigare.
#5 - 13 augusti 2003 12:13
Kollade på den på KoC... då mitt akvarie är 75 cm så passar den som är 62 cm lång...sen om man "hänger" den så att lysröret är deråt skulle man teoretiskt kunna ha 6 st. Men det kanske bli lite varmt och så kan man inte komma ner till vattnet utan att ta bort hela ljusrampen. Men den var bara på 18w. Räcker detta? Kan man addera watt talen? Ex. 18+18+18=54 wat ner i vattnet?
#6 - 13 augusti 2003 13:41
jag har hört att man rekomenderar 2w per liter vatten i ett växtakvarie, undrar om de menar glödlampswatt eller lysrörs watt?

det måste väl vara glödlampswatt man räknar? skulle ju bli ljust i hela området annars för ett 450 liters... bah!

#7 - 13 augusti 2003 14:50

jag har hört att man rekomenderar 2w per liter vatten i ett växtakvarie,

Nej det är 2 watt per US Gallon, dvs ca 0,5 watt per liter som brukar nämnas som minimum för växtakvarier som ska ha lite svårare växter.

undrar om de menar glödlampswatt eller lysrörs watt?

Oftast menas PC (powercompacts, lysrör som ser ut som U) med bra reflektorer, men det går hyffsat bra att översätta till vanliga lysrör. Måttet är extremt grovt ändå, så det säger inte så fruktansvärt mycket.
#8 - 13 augusti 2003 14:50
Hej!

Man kan ta vanliga armaturer men det är inte att rekomendera.
Dessa är inte vattenskyddade alls och har vanliga drosslar som ger värme altså ren spillenergi.

Hjortgatans zoo har kopplingssatser som är mycket bra. vattenskyddade, färdiga att koppla in och energisnåla.
Köp en 2x20 w för 349 kr.(2 x 60cm)
Då kan man välja var över akvariet man vill ha ljuset, tex ett rör i bakkanten och ett i framkanten.

Köp även reflektorer som ökar verkningsgraden med mellan 50-200%.

0,5watt per liter vatten är en bra gräns. Men man får prova sig fram. För mycket ljus gynnar bara algerna och för lite är inte bra för växterna. vill man ha mer ljus än så så måste man toppa näringsämnena i vattnet noga så växterna verkligen får nytta av ljuset.

Urban
#9 - 13 augusti 2003 14:57

1. Är det bra att ha så många lysrör som möjligt? Eller finns det nått negativt med det?

Nej det är inte bra pga värmeutveckling och ekonomi. Varför bränna på med 4 lysrör när det räcker med 3+bra reflektorer?

Jag tycker istället du ska räkna på hur många reflektorer du kan få plats med bredvid varandra under "huven".

2. Hur många watt bör lysrören vara på (så jag vet vad armaturen skall klara)?

Beror på vilka typer av lysrör du ska ha. Jag antar du menar vanliga T8, och då är dom längsta på 18 watt och är 590 mm långa.

3. Kan man använda vanliga "köksarmaturer"

Javisst, men man bör vara elektriker eller be en elektriker kolla rampen när man är klar. Gamla armaturer har ofta dåliga gjutjärnsballaster som drar ca dubbelt så mycket som är märkt på lysrören. Dessutom blir dom fruktansvärt heta.

4. Kan man öht. använda "vanliga" armaturer eller kommer dom ta skada av den fukten som kommer från akvariet? (Kommer ha täckglas)

Får du bara tag på gamla armaturer så skulle jag personligen "strippa" dom på det gosigaste och montera ballasterna under akvariet men inte dikt an mot glaset då det kan spricka. Då får du bottenvärme och plats för större reflektorer.
#10 - 13 augusti 2003 15:01

Hjortgatans zoo har kopplingssatser som är mycket bra. vattenskyddade, färdiga att koppla in och energisnåla.

Köp en 2x20 w för 349 kr.(2 x 60cm)

Mycket bra rekommendation. Dessa drosslar blir bara ljumna och med dessa drosslar så drar lysrören exakt så mycket dom är märkta med. Dessutom har dom "quick-start" så att lysrören tänds ögonblickligen vilket ökar deras livslängd.

Mycket mer ekonomiskt i längden, även om dom initialt är lite dyra.
#11 - 13 augusti 2003 15:54
håller med defdac och urban, inga glimtändare att byta och längre livstid på rören vad jag förstått förutom det dom redan nämnt. Men modellen 1x20 är inte elektronisk utan gammla modellen med glimtändare och blinkande rör innan det kommer igång.

Annons