lysrörs tips

#1 - 17 maj 2004 18:29
behöver ett som är bra för växter och som inte är alltför dyrt
akvariet: 95x40x40
förslag? jag är inte så bra på lysrör (kass)
tack på förhand
#2 - 17 maj 2004 18:44
Philips Aquarelle eller Sylvania Aquastar.
#3 - 18 maj 2004 12:30
hur mycket kostar de ungefär
#4 - 18 maj 2004 15:16
följdfråga här..
vad är det för kelsin på aquarelle o aquastar??

köpte ett power glo med 1800 K..det blev på tok för ljust för mina skraja firrar,,
#5 - 18 maj 2004 15:20
Terato: du menar Kelvin.
det har inte med hur ljust det blir utan med vilken färg ljuset har.
mer Watt = ljusare
mer Kelvin = blåare
#6 - 18 maj 2004 15:30

Ljusets färg avspeglar sig från spectrat. Om du vill ha ett rör som får fram färgerna på t.ex dina röda fiskar... köp ett rör med mycket rött i spectrat.
Om du nu vill ha ett rör för dina växter så är det som defdac skriver aquarelle och aquastar som visat sig vara topp modellerna.
De ger ett rent o fint ljus, och gör så växterna mår bra.

Averatr:
"mer Watt = ljusare",
Stämmer väll förvisso, men de flesta märkena som finns o köpa på marknaden ger samma watt/längd.
dvs, de flesta 105 rören ligger på 38 W, men bara för det så avger de inte samma mängd ljus( finns olika sätt att mäta ljus).

mer Kelvin = blåare
Går o ha som en tumregel, men finns många undantag.

#7 - 18 maj 2004 15:39
okej..huhuh..min zoohandlare sa att det var för styrkan!..

jaja..
iaf jag vill ha ett rör som är jättebra för växterna, men inte ger allt för starkt sken.. har aquaglo nu,(som iof inte ger särskilt snyggt ljus)..men det är lagom styrka på ljuset. kan ju vara kul att se sina fiskar lite då och då..de blev asrädda när ajg knäppte på powerglon..nu fick ja det röret bytt, men jag vill köpa rätt rör den här ggn.

är aquastar o aquarelle starka i ljuset?? vad jag sett så ser det ut så..:/
#8 - 18 maj 2004 15:58
Jag kör med aquastar+spegelreflektor i ett 35cm högt kar, och jag tycker inte det lyser så speciellt starkt...
Svar på din fråga: Nej ;)
#9 - 18 maj 2004 16:50
hur långt är det röret då?
för ett 90 cm 30 watt blir det väl starkare ljus utav??

kanske kan köra med mina sketna golux och aquaglo(det är svinrött i karet, men).tills växterna fått växa till sig..så byter jag till finare rör när det tjocknat till..(aquarelle)-då får de någonstans att gömma sig..

blir kombinationen aquaglo o grolux tillräckliga som växtrör då, tills vidare? har växter som kräver från mycket lågt till mellan i ljusbehov. det finns så många åsikter huruvida grolux är bra växtrör eller ej.
#10 - 18 maj 2004 17:42

Grolux funkar utmärkt för växterna... Jag använder en blandning av aquarelle, aquastar och grolux. 3 st aquarelle, 1 aquastar och 1 grolux.. o det växer som sjutton=).

Men skulle nite rekommendera enbart grolux just för att det ger ett så fult sken ( enligt mig i alla fall).
#11 - 19 maj 2004 20:13
jo, men ljusets ugglyness är ju klart konstaterat när det gäller grolux..men är ju bara tills vidare. när växterna växt till sig byter jag till ett renare ljus.
#12 - 19 maj 2004 20:35
Det här är ju en hel vetenskap!
Jag ska ha en stor tank, 200x100x70 med Diskus och lite annat,
men inte så mycket växter, vad ska jag då ha som ger ett bra ljus som inte algerna gillar så bra?
Det blir 2st 90cm ramper med 4st rör i varje.
#13 - 19 maj 2004 20:42
..
#14 - 19 maj 2004 20:44
Du får kolla hur många lux röret ligger på 20w power-glo är på 80lux
#15 - 19 maj 2004 20:59
punko: antar att du redan vet detta men tänkte få det sagt ändå...

mer kelvin = blåare
jag vet att det inte är en sanning men jag orkade inte krångla till det.
det gäller främst för vitt ljus då det är den färg på ljuset som ett material vid den aktuella temperaturen (mätt i Kelvin) avger
värmer man något börjar det glöda (rött) värmer man något jättemycket blir det ljusare och mer blåaktigt...

vad det gällde är ändå att kelvin inte har med ljusstyrka att göra utan endast med färg

ljusstyrka på en yta mäts i lumen och ljusstyrka som exempelvis en lampa totalt avger mäts i candela. (om någon bryr sig)
och givetvis är olika ljuskällor olika effektiva. 1 watt inpumpad ström ger olika mycket ljus i olika rör.

två 36W rör ger samma färg som ett men dubbelt så mycket ljus.

till de som verkligen undrar över vilka rör som är bäst så råder jag er att lystna på dom som kan det där med växtkar, ellerbara köra på vad som är snyggt (typ). som bla punko tidigare skrev
#16 - 19 maj 2004 21:59
Ni verkar kunna det här med lysrör.

Jag har ett malawikar på 375 l. Jag skulle vilja ha ett blått "månsken" på kvällkvisten, helst utan att pula för mycket med det elektriska (tummen sitter precis mitt i handen). Går det att få fram ett mjukt och lugnt blått ljus som ser snyggt ut när akvariet är "mörkt" och går det att lösa med något speciellt lysör?

Lessen att jag snodde åt mig en bit av tråden...
#17 - 20 maj 2004 01:01
Sått upp några små svaga lampor i lysrampen, och eventuellt ett blått filter framför dem.

Annars titta på den byggbeskrivning som finns på nätet. En finne (kommer inte ihåg namnet) byggde ett datorstyrt månljus till sitt akvarium. Finns med svensk byggbeskrivning. Kan även styrs med en vanlig timer, om man inte vill/kan använda en dator.
#18 - 20 maj 2004 08:27

ljusstyrka på en yta mäts i lumen och ljusstyrka som exempelvis en lampa totalt avger mäts i candela. (om någon bryr sig)

och givetvis är olika ljuskällor olika effektiva.

Lumens anger bara hur starkt ljuset ser ut för våga ögon, vilket i princip är "tvärtom" jämfört med vad växter gillar.

Därför går inte lumens-måttet att använda till växtakvarier.

Där måste man använda PAR, eller PUR-effektivitet.

GroLux har t ex väldigt låg lumens vilket gör att det ser svagt ut för våra ögon, men väldigt hög PUR-effektivitet vilket gör det väldigt starkt för växterna.

SunGlo ger t ex 3100 lumens vid 40 watt, men har bara en PUR-effektiviet på 0,5 (microEinsteins per sekund per watt).

GroLux ger bara 1200 lumens vid 40 watt, men har en PUR-effektivitet på närmare 0,7 (microEinsteins per sekund per watt).

Folk i allmänhet vill inte förstå att ett ljus som ser svagt ut för oss människor kan vara oerhört bra för växterna.
#19 - 20 maj 2004 14:07
jäkla skönt å redigt svar, defdac. Tack!

Annons