lysrörs alternativ?

#1 - 21 juli 2007 08:08
fasen jag köpte ett nytt "datlight" lysrör igår till akvariet..179 spänn för det...brrr, så nu undrar jag..vart kan man hitta billga lysrör..och vad ska man titta efter? "MÅSTE" det vara speciella som säljs i akvare affären? ett vanligt kostar ju lite mindre...vad kan ni rekomendera för något..o i vilken affär kan man hitta det i?
#2 - 21 juli 2007 08:36
har du växter och vilka i så fall?
#3 - 21 juli 2007 08:58
ja det är ett par växter där i med..ett par svärdsplantor och något annat som jag inte kan namnet på:confused:
#4 - 21 juli 2007 09:14
Ok! Det finns ett Bra rör som heter aquaglo ca 80kr och kostar hälften så mycket som aquarelle 160kr i min butik och jag provar detta rör just nu och tycker faktiskt det är riktigt bra, men livslängden på detta rör är inte lika lång som aquarelle!
#5 - 21 juli 2007 09:31
okej! låter ju lite billigare det, men det funkar inte med "vanliga" lysrör då som säljs i vanliga butiker som har lite bättre lumen eller något.

vart hittar du ditt billiga? i zoo affären eller?
#6 - 21 juli 2007 09:40
Du kan ju åka till jula tex och köpa ett vanligt lysrör och testa. Välj ett som har ett kallt vitt ljus. Det brukar bli som daylight lysrören.
Väljer du ett varmvit rör så lyser det mest gult.
#7 - 21 juli 2007 09:41
växterna kommer absolut inte uppskatta "vanliga rör"[:o]
#8 - 21 juli 2007 09:45
nä det förståss..men tänkte om de MOT ALL FÖRMODAN fanns något vanligt lysrör med dom egenskaperna *S*

men vart hittade du dina lysrör? ja det är kanske att åka till zoo affären o be dom ta hem det kanske :)
#9 - 21 juli 2007 09:49
Jag köper mina aquarelle rör i el-handeln där de är betydligt billigare än i zoo-handeln men det är klart dyrare än vanliga ljusrör.
#10 - 21 juli 2007 10:22
se där :) ja där ska man kanske kolla
#11 - 21 juli 2007 13:01
Ville bara berätta att jag kör med 2 "vanliga" lysrör till mitt 100liters och växterna mår fint och växer precis lika bra som när jag hade 1 dyrt powerglo rör för 180kr.
Dessutom gillar jag faktiskt färgspektrat på dessa bättre än nåt "akvarierör" jag testat.
Rören jag har är ett 830-030 (varmvitt) rör från ÖB för 25kr och ett 640 (kallvitt) rör från jula för 19kr, inget av dessa rör ser riktigt bra ut ensamma, det varmvita gör saker gula och det kallvita ger helt enkelt för svagt ljus för att ensamt lysa upp ett 100literskar men tillsammans ser dom riktigt bra ut, jag har det varmvita i bakre halvan av akvariet över dom flesta av växterna om det kan spela nån roll.
Så för dom som har ett kar med 2 rör kan jag rekomendera att iaf prova denna kombination men kanske inget för dom som har mycket ljuskrävande växter :D
PS. mitt kar är 35cm högt.
#12 - 21 juli 2007 13:43
Helt rätt, man måste få testa lite "vanliga" produkter till sitt akvarium.
Jag körde med ett osram 18w 640 cool white i ena hörnet över snabbväxande Limnophila heterophylia och de såg inte ut att lida av det extra ljuset, tvärt om så växte de sig tätare.
Nu har jag dock bytt ut 18w röret mot ett 36w rör så det täcker hela baksidan. Stoppade i ett gammalt aquarelle rör jag hade på hyllan. Är för snål för att köpa ett nytt fint rör så jag kör tills det slocknar. Tycks gå fint och har även reflektorer från skrotade kontorsbelysningar till mina 3x36w rör som jag har till mitt välplanterade 450 liters. Lite getto men billigt är det och så tycker jag det är riktigt kul att kunna utveckla akvariet utan att det kostar flis. Till lilla 18w röret byggde jag en reflektor av ölburkar.
#13 - 21 juli 2007 16:50
ja det är rätt att man ska prova "vanliga" saker till akvariet, det tycker jag med att man ska..så här ska provas med vanliga lysrör när dessa är slut..ja kom gärna med mer kommentaere om lysrör, kan ju vara till intresse för andra..varför lägga dyra pengar på lyse? om man istället kan lägga det på fiskarna :)
#14 - 22 juli 2007 11:06
Jo det är ju ett osram 18w 640 cool white som jag har oxå, ett mycket bra rör som jag tycker liknar aquaglo väldigt mycket och jag skulle nog kunna ha bara sånna i akvariet :)
#15 - 22 juli 2007 11:35
Hmmm, nä aquaglo kan jag nog inte hålla med om. Om jag inte har tolkat helt fel på lysrörspecifikationerna så är 640 cool white rörets färgtemperatur på bara 4000k och aquaglo på hela 18000k. Varmvita ligger på runt 3000k

Osrams 765-rör på 6400k skulle ju kunna vara något om priset är lågt.
Om man går till en renodlad elbutik och frågar så kan de säkert nämna fler rör som är extremt kalla.

http://saurama.aqua-web.org/
#16 - 22 juli 2007 19:35
Tja, jag är ingen expert vad gäller lysrör, bara så att jag har ett aquaglo i mitt andra 100liters-kar (som är lite smalare och högre) och jag tycker dom liknar varandra iaf, visst är det en viss skildnad och ljuset känns aningen blåare från aquagloröret, kanske att mina kar är ganska olika i inredning så jag lurar mig själv oxå.
Visst vore kul att prova lite andra "kalla" normalrör, men i den här hålan där jag bor är typ jula dom enda som överhuvudtaget har nåt kallt rör vad jag kunnat se, men om du hittar nåt annat i nåt större kedja som man kanske kan stanna till vid under nån resa vore det kul om du meddelar mig ;)
#17 - 22 juli 2007 21:35
Hittade några som kan va av intresse på biltema, ska nog köpa på mig ett par nästa gång jag är i nån stad som har den butiken :)

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=94146
#18 - 22 juli 2007 22:19
Vill bara sticka in och säga att man kan inte avgöra genom att titta på ljuset från röret om det triggar fotosyntesen hos växterna! även om ljuset liknar ett bra akvarierör så betyder det inte att det är samma ljus...
#19 - 23 juli 2007 17:02
det är antalet "k" som är avgörande alltså?
#20 - 23 juli 2007 18:38
K antalet anger färg tempratur rödare-blåare

sen inhåller ju rören olika spektra som är det viktigaste.
många akvarie rör har ett bredare spektrum en ett vanligt lysrör
Philipsrören går o köpa svinblligt om man köper 24pack
#21 - 24 juli 2007 06:10
Kör metallhallogen, sen känns akvarielysrör jättebilliga :)

Annons