Lysrör tillräcklig?

#1 - 13 juni 2005 15:54
Hej

Jag har startat ett 375l akvarium med maringlo + Triton som belysning. Men nu efter några månader har jag fått bruna alger, jag tror det är kisel alger, jag har förlängt tiden på belysningen till 13h men det räcker ändå inte.
Räcker inte mina lysrör? Är det för svagt?
Ska jag byta till andra rör?
#2 - 13 juni 2005 15:57
Kan rören vara gamla?
#3 - 13 juni 2005 15:58
triton röret är begagnat vet jag.
#4 - 13 juni 2005 17:20
det är inte belysningens fel att du har alger, det är bla vattenvärdenas fel.
#5 - 13 juni 2005 18:16
Vad måste jag göra för att få rätta värden? Jag matar de flera gånger men de äter de allt pellets på några minuter, ingenting blir över.
#6 - 13 juni 2005 19:22
vår lilla sjö här i stan har algblommnig så det luktar ..... på sommaren. likadant med östersjön. det beror på övergödning. sen om just brunalger triggas av det kan jag inte svara på. gör ett inlägg i akvarievatten.
ett tips är att börja om med rengöring av allt inkl fiskar och växter. byt lite av vattnet ofta och göd inte med så mycket mat. fiskar kan äta växter/alger. skaffa bättre rening med större kapacitet, uv-c filter, bottenfilter! det är mycket som kan göras för att det ska bli bättre. precis som jag skrivit i min profil; akvaristik är inte enkelt och om det ska bli det så krävs ganska mycket.
#7 - 13 juni 2005 20:09
[QUOTE=kadir87@hotmail.com]Hej

Jag har startat ett 375l akvarium med maringlo + Triton som belysning. Men nu efter några månader har jag fått bruna alger, jag tror det är kisel alger, jag har förlängt tiden på belysningen till 13h men det räcker ändå inte.
Räcker inte mina lysrör? Är det för svagt?
Ska jag byta till andra rör?[/QUOTE]

Hur länge hade du haft igång ditt akvarium? Kanske det kan bero på att du inte fått igång en nyttig bakterieflora i det. Matar du fiskarna mycket eller ofta?
#8 - 14 juni 2005 12:51
Jag har haft akvariet i 2 månader. Jag kan mata de flera gånger men de äter allt på några minuter.
#9 - 15 juni 2005 20:32
2 månader är ingen tid för att få balans i ett akvarium, fortsätt att mata lite och sparsamt, se till att dina växter får tillräckligt av den näring dom behöver, d.v.s. göd fast du har alger, växterna får konkurrera ut algerna och gör 25-35%:iga vattenbyten en gång i veckan. När du göder glöm inte att göda med både micro och macroämnen. Växterna behöver båda två, för de inte det ena kan det inte ta upp det andra.
Själv göder jag med TMG, KNO3, HK2PO4 och CO2. De tre första bör du göta med i alla fall.

Annons