Lysrör till tetra och dvärgciklider?

#1 - 9 juli 2005 19:09
Vi undrar om det finns någon som har något förslag på lysrör till glödbandstetra och dvärgciklider??

Vi köpte ett Mp akvarium 112 liters, där ingick två lysrör, men vi skulle vilja ha förslag på två lysrör som får fram fiskarnas naturliga tillvaro bättre och så klart lysrör som framhäver deras vackra färger. Jag har hört talas om något lysrör som heter Grolux och även Seras lysrör Plant color.

I karet har vi också rättså ljuskrävande växter som hornsäv och svädsplanta.

Vilka lysrör har ni till sådana fiskar?? Vilka skulle ni rekommendera? Kombinera två olika lysrör??

Alla tips är välkomna!
#2 - 9 juli 2005 19:14
Grolux har jag två i mitt kar med lykt tetror, kardinaler mf. Men de är rena döden för växter. Jag skulle rekomendera ett grolux och ett ljusrör för just växterna. Ska själv göra så. Snokar själv runt på ett bra växtljusrör...

//Camilla
#3 - 10 juli 2005 08:32
Tack för ditt svar Camilla!

Jag har sett här på forumet att många rekommenderar Phillips Aquarelle som belysning. Kanske skulle det lysröret vara en bra kombination till ett Grolux??
Jag är lite skeptisk själv till det. Jag får en känsla av att det kan bli något rosa ljus av det. Det kanske finns andra bra kombinationer?
#4 - 10 juli 2005 09:35
Har snokat runt lite och "läsit på" på faktasidan om ljuset till akvariumen. Där rekomenderades Sun Glo, Osram Lumilux 22, Philips TLD 940 och 965 till just växter och desutom hämmar de tillväxt av vissa alger. Jag skulle tro att dessa inte heller har nån speciell "färg" utan har starkare ljus som just växterna behöver. Nått av dessa tillsammans med ett Grolux tror jag blir fin fint!! :)

//Camilla
#5 - 10 juli 2005 13:33
Jag kör med tre GroLux-rör till mitt 60 cm höga kar och mina svärdplantor växer bra (dock inte så jättemycket på höjden), så bra att de strippar vattnet på näring.
#6 - 10 juli 2005 13:51
Jag hade 7-8 svärdsplantor och 4-5st av den högre/grövre/tåligare modellen... Vist mina malar har en del i att de inte vart mycket med dem, men de växte knapt, tappade färgen och visnade trots växtgödning... så jag tänker prova ett ljusrör till växterna... har ju inte lust att handla nya växter för nästan 1000:- varje månad!!

//Camilla
#7 - 10 juli 2005 16:05
På forumet här har jag sett delade meningar om hur bra eller dåliga Grolux-rören är för växter. Själv är jag inne på att kombinera två lysrör. Då ett Grolux med Phillips Aquarelle eller Hagen Power-glo... Det är svårt val...

Annons