[QUOTE=Lusse;n2432814]Ok här är ett alternativ.
Hornbach har Juwel original led lysrör ramper.
Det är bara att ta bort din ramp lägga på din nya och de två flärparna plus sticka i kontakten i timern.
https://www.hornbach.se/shop/Akvaris...-listning.html
Dessa ramper är högst troligen de som följer med original när man köper ett Juwel akvarium idag. Dvs de är TROLIGTVIS väl testade och säkert konstruerade så att de funkar med det mesta typer av användning.
Det är dyrare initialt men i längden tror jag att det blir billigare man behöver inte bry sig om vilka rör skall jag byta o skall jag ha reflektorer samt när skall de bytas när 20% av intensiteten försvinner med tiden osv.. Dvs man får frid i sinnet o kan koncentrera sig på karet o inte tänka på lysrörens slitage..
Nu har jag 1m LED armaturen den förbrukar 50% mindre watt. Det innebär att förluster som vörmeavgivning är hälften så mycket. Det var ett av huvudskälet till att jag bytte. Dvs jag ville minimerar problem med övertemperatur i karet. Speciellt en varm sommar så vill jag inte ha en armatur som ökar på problemet.
Sen kommer de amaturerna med två olika LED lysrör, färger som standard.
Det trevliga med dem är de tillskillnad från lysrör och vilken gas de innehåller som gör att de har tex en stor peak av blått samt rött. Utan bara en peak av blått. (Blått våglängderna tränger djupare ner i vattnet) Dvs inte som den naturliga solen en mer jämn fördelning av våglängderna.
Om man tittar på hur dessa två led ljusrör har fördelat ljusspektrat så ser man att de följer rätt bra solens fördelning. Ja fast lägre när de är inte lika starka som solen :)
Jag har första hands erfarenhet ifrån rampen och växterna växer och jag är i stor sett nöjd.
Samt jag har 8h belysningstid (antar att de har mer intensitet än mina gammla T5 lysrör). DVD vill jag ha mer ljus så fins det mycket utrymme till att förlänga fottoperioden. [:-106]
Vissa gillar inte ljuset så kanske kolla in själv innan du eventuellt gör bytet. Men jag ser inga problem själv.
[/QUOTE]
Väldigt bra och informativt inlägg !
Under dom kalla månaderna behöver inte doppvärmare gå så mycket om man har T5 lysrör som värmer.