Lysrör & reflektorer till Juwel trigon

#1 - 12 oktober 2004 13:07
Hej!
Tycker att belysningen inte riktigt räcker till i mitt akvarium. Det är ett Juwel Trigon 350-(hörn).
Ska jag kanske köpa reflektorer till lysrören? Ska också köpa nya lysrör, vad rekommenderas?
Vill ha något som är bra för växterna och dåligt för algtillväxten, dessutom vill jag att de ska framhäva fiskarna och deras färger på ett bra sätt. Vet att det inte går att få något som är perfekt för allt detta men vad är det närmaste perfekt man kan komma??
Mvh Åsa
#2 - 12 oktober 2004 13:17
Du kan ju börja med att kolla här:
http://www.aqua-web.org/users/saurama/

Belysning är ju definitivt en smaksak. Olika rör framhäver olika färger.
Ur växtsynpunkt brukar det almänna svaret på frågan om ett bra rör vara Philips Aquarelle eller Sylvania Aquastar.

Hur många rör har du i ett sådant akvarium? Är det 2 rör på tvären närmast fronten eller finns det även ett kortare rör längre in i hörnan?
#3 - 12 oktober 2004 13:21
Längst in i hörnet är det 2 lysrör på 45 cm och 15 W vardera, och ytterst är det två lysrör på ca 85-90 cm och 30 W vardera.
#4 - 12 oktober 2004 14:29
Någon som har något annat förslag?
#5 - 12 oktober 2004 14:37
ta nåt "gro-lux"(fluora77) rör osså, så får du fram dom fina röda färgerna i dina kardinaler..men aquarell é bra...
#6 - 12 oktober 2004 14:47
Jag hade gjort så här:

1. I med reflektorer (arcadia's paraboliska) på de platser du har.

2. Byt rör till Triton, Aquarelle eller Aquastar

3. Klura ut var de kan få plats och beställ 2 st sk kopplingssatser (vattentäta) på 15 resp 30W (med rör åxå förståss). Finns på pwss.nu.

4. Göd med TMG och eventuellt extra Kalium (K2SO4)

Ungefär detta ljus och denna gödning har jag i mitt Vision 180 och det är ett nästan självgående kar. En stor svärdplanta och 2 st Sumatraormbunkar tar då upp det kväve som filtret producerar.

Jag gör sedan ett 50%-igt vattenbyte varje vecka, inte för att bli av nitrat utan mest för att det är roligare än att titta på TV :)

Jag har i detta kar inga gizmos som CO2 eller någonting annat, fram tills för en vecka sedan så hade jag bara original innerfilter och ganska mycket fisk men inga nitritproblem. Rikta utblåset ifrån filtret så att ytan rörs upp ordenligt.

Ett sätt att fästa rören kan du se på:

http://berthling.com/gallery/Extra-ljus/CIMG1526

Extra kul med kopplingssatserna är att du tända dem i sekvens och på så sätt skapa snälla tändningar/släckningar. Inte nödvändigt men kul !

#7 - 12 oktober 2004 17:11
OK, då fattar jag... Hoppas jag i alla fall!! :-)
#8 - 13 oktober 2004 09:43
Fick ett tips om att kombinera Powerglo och Lifeglo. Är det vettigt?
Tommy på Guldfisken sa att det kan bli rätt så ljust med Lifeglo och att de säljer mest Powerglo tillsammans med Aquaglo, ev. Floraglo istället för Aquaglo.
Vilket tycker ni är bäst??
#9 - 13 oktober 2004 09:51
För att fixa bra reflektorer kan man fästa den blanka sidan av aluminium folie bakom rören. Funkar bra för mig.
#10 - 13 oktober 2004 11:05
Aluminiumfolie är en ytterst tillfällig lösning. I ett Juwel kommer det att fungera i ca 1 vecka kanske två. Detta då den mycket funktiga luften under locken i juwels akvarium oxiderar och skapar beläggningar på aluminiunm folien. Man får inte samma problem med riktiga refektoer då de dels är rundade och eventuell kondens kan rinna av dessutom hjälper värmen från rören till att hålla dem torra. Sedan får man komma ihåg att tvätta av refektorerna en gång om året så att de håller sig riktigt blanka och fina.

/Mikael
#11 - 13 oktober 2004 11:15
Fördelen med aluminiumfolie är att det är billigt och kan formas hur som helst om man är lite händig. Förstår inte varför det skulle bli mer kondens på folie jämfört med vanliga reflekrorer? Folien blir ju också varm.
#12 - 13 oktober 2004 11:17
Folie är ju billigt men nog verkar det rejälast med riktiga reflektorer. :-)
#13 - 13 oktober 2004 11:22
Jo, det klart. Om man har mycket pengar...
#14 - 13 oktober 2004 11:23
Perta: Har du ett juwel?

Det är olika ytor på aluminiunfolien och de reflektorer man kan köpa. Sätter du in aluminiumfolie i ett juwel så kommer den efter ca en månad vara brungulsvart. Har testat! Dessutom så måste reflektorerna placeras på lagom avstånd från lysrören för att man ska få en optimal reflektion. Lägger man folien direkt på lysröret kommer bara ljuset reflekteras in i röret igen. Ju längre bort desto svårare blir det att få en optimal form för bra reflektion och dessutom är folien svår att forma på ett optimalt sätt. Tejpar man fast den direkt på locket i ett Juwel så får man en diffus och okontrollerad reflektion som itne är särdeles lyckad.

/Mikael
#15 - 13 oktober 2004 11:31
Nej jag har inte ett juwel. Det klart man inte kan ha folien inpå rören, det skulle ju vara tokigt. Det vara bara en idé..
#16 - 13 oktober 2004 12:04
tänkte väl det...

Man kanske skulle kunna använda idén i en belysningsramp som är skild från akvariet med täckglas, man får då inte en så funktig miljö. Men det är trots allt lättare och bättre att använda färdiga refelktorer trots att dessa konsta en slant mer än en paket alu-folie.

/Mikael

Annons