Lysrör, olika eller samma??

#1 - 22 juli 2004 07:23
Hej..

Jag har ett 540 kar med 2*2 lysrör. Nu skall jag byta dessa och har från Hercules Zoo i Gbg blivit rekomenderad att ENDAST köra med 4 st Philips Aquarelle. Han säger att de håller i 3 år innan de behöver bytas jämfört med de flesta andra som skall bytas varje år. Är detta en god rekomendation eller skall jag lämpligen kombinera dem med något annat rör, isåfall vilket??

Mvh
Tobbe
#2 - 22 juli 2004 07:33
Aquarelle är bra, kallas också Tld 89.
För funktionen behöver du inte hålla på och krångla till det, det är bara om du inte är nöjd med ljuset själv som du behöver börja laborera med andra rör.
#3 - 22 juli 2004 07:39
Ursprungligen skickat av Karon

Aquarelle är bra, kallas också Tld 89.

För funktionen behöver du inte hålla på och krångla till det, det är bara om du inte är nöjd med ljuset själv som du behöver börja laborera med andra rör.

Tackar..
Då kör jag på 4 sådana rör, blir riktigt billigt också, 135:-/st och håller 3 år... [:-60]
#4 - 22 juli 2004 08:24
Ja Aquarelle är bra för det ger både ett snyggt ljus och är bra för växterna.

Andra rör som är exakt likadana som Aquarelle är det betydligt dyrare Interpret Triton och det oftast billigare Sylvania Aquastar.
#5 - 22 juli 2004 09:12
Hej

Jag har ett Juwel 300L, som är 1,20 långt och behöver därför rör som är 1050mm långa. Har haft problem att hitta denna storlek i Helsingfors där jag nu bor men jag lyckades hitta 4st Penn-Plax Ultra Trilux a 17e/st. Är dessa bra/snygga ljus för ett växtakvarium om jag skulle köpa 4st (4 totalt)?

En annan fråga jag har är hur länge rören håller. Jag har hört allt från 3år i denna tråd till ett halvt år på Hjortgatans hemsida???

#6 - 22 juli 2004 12:21

Jag har ett Juwel 300L, som är 1,20 långt och behöver därför rör som är 1050mm långa.

Alla zooaffärer som saluför Aquarelle borde kunna fixa denna längd. Jag råkade få med mig denna längd av misstag en gång.

Har haft problem att hitta denna storlek i Helsingfors där jag nu bor men jag lyckades hitta 4st Penn-Plax Ultra Trilux a 17e/st. Är dessa bra/snygga ljus för ett växtakvarium om jag skulle köpa 4st (4 totalt)?

Se din andra tråd du startat om detta.

En annan fråga jag har är hur länge rören håller. Jag har hört allt från 3år i denna tråd till ett halvt år på Hjortgatans hemsida???

Old-school-lysrören typ dom riktigt grova T16-varianterna har fosforbeläggningar som blir sämre och sämre.

De flesta nya, snygga och effektiva rör är dock av tri-fosfortyp som enligt vissa ska tappa till 90% av sin initala ljusstyrka och sedan behöver man inte byta dom förrens dom kollapsar helt.

Annons