Lysrör och temperatur

#1 - 8 december 2003 21:14
Den här tråden ska inte handla om vilka lysrör man ska ha hitan och ditan utan om lysrörens och drosslarnas påverkan av temperaturen.

Jag har sett åsikter om att lysrörens styrka avtar med stigande temperatur medans mina fysikkunniga kompisar säger det motsatta. Men att däremot drosslarna tappar effekt vid stigande temperatur.

Så vad har ni för erfarenheter och fakta att bidra med?
#2 - 8 december 2003 21:37
I teorin vill man väll inte ha någon värme alls.
Det bästa vore väll att omandla all den elektriska energin till ljus och inte till värme.
Röret måste kanske ha en viss temperatur för att tända men drosslarna vill man ju i teorin ha "rumstempererade", eller?

Så är det väll med allt, att man efterstävar en verkningsgrad på 100%, dvs en evighetsmaskin.

/heeke
#3 - 8 december 2003 21:41
För att inte få mindre effekt av drosslarna pga hög tempratur så kan man ju köpa en eller flera fläktar man har till en datorburk och sätta där drosslarna sitter och på så sätt få ner tempraturen och få upp effekten av drosslarna. En fläckt kostar inte mycket om man går till en grossist eller kolla på nätet[:D]
#4 - 8 december 2003 21:42
Det behövs lite värme i rören för att kvicksilvet inte ska kondenseras. Man vill hålla uppe ångtrycket för att få en hög verkningsgrad. Dessutom vill jag citera en polare "att ljusmängden avtar vid någon temperatur går iofs också att förklara, för högt tryck så stiger ju rörets impedans".

Det skulle vara trevligt att ha en lumenmätare och undersöka saken i praktiken.

Några rejäla kylflänsar på drosslarna borde man i alla fall ha, eller skaffa elektroniska don.
#5 - 9 december 2003 08:14
, eller skaffa elektroniska don.

Detta tror jag på. Ökar i alla fall livslängden på rören eftersom ingen glimtändare används, däremot vet jag inte om temperaturen är lägre. Tyvärr är dom inte billiga direkt.
#6 - 9 december 2003 09:02
Ursprungligen skickat av Morpheus

För att inte få mindre effekt av drosslarna pga hög tempratur så kan man ju köpa en eller flera fläktar man har till en datorburk och sätta där drosslarna sitter och på så sätt få ner tempraturen och få upp effekten av drosslarna. En fläckt kostar inte mycket om man går till en grossist eller kolla på nätet[:D]

Den största nackdelen är väl att man har ett till litet "kraftverk" som surrar i bakgrunden.
Men visst. Man kan ju köra dom på halva volten så låter dom ju inte så mycket.
#7 - 9 december 2003 10:37
Det finns lågvarvsfläktar typ PAPST och ADDA som ligger under 20 dB vilket jag tycker är klart godkänt.
#8 - 9 december 2003 10:47
Jag förstår inte effekt/fläkt idén.
Värmen uppkommer pga strömmen som flyter i drosseln. Det fläkten gör är ju bara att leda bort den värmen. Det ökar knappast någon ljusintensitet pga detta, om nu inte lysröret blir effektivare av lägre omgivningstemperatur (detta vet jag inte). Annars så ökar väl kanske drosselns livslängd om man leder bort värmen lite mer effektivt, dvs med en fläkt.
#9 - 9 december 2003 14:05
Kan det inte vara så att drosseln tappar effekt vid stigande temperatur?
#10 - 9 december 2003 14:16
All förbränning går ju bättre vid högre temperatur.. har för mig att idialet vore att köra en bilmotor på runt 300 grader för att få effektiv förbränning... likaså lysrören antar jag då!

Värme i spolarna däremot är förlust... bäst gör man ju i att få spolen at tinte utveckla någon värme alls... eftersom värme är förslust... men eftersom det är smått omöjligt med de standarddrosslarna som sitter i så... byta eller sänka temperaturen på drosslarna... för ju högre arbetstemperatur i drosslar ju mindre effektiva är de... inte som med förbränning alltså! :)

Själv har jag skaffat elektroniska men inte satt dem i bruk ännu! :)
#11 - 9 december 2003 14:32
Så länge man inte kommer upp i sånna temperaturer att impedansen ökar i lysröret så verkar det ju bara vara bra med hög arbetstemperatur. Frågan är då hur hög temperatur som orsakar hög impedans? Det ska tydligen vara individuellt för varje lysrörsmodell.
#12 - 9 december 2003 15:10
Någon förbränning är det väl knapast i ett lysrör.
Däremot så exiteras gasens elektroner. När dessa återgår till sitt grundtillstånd avges ljus. Ljuset är UV-ljus som vi inte kan se. På insidan av röret finns ett fluorescerande ämne. När detta ämne träffas av UV-ljuset exiteras dess elektroner, som när de återgår till sitt grundtillstånd avger, för människor, synligt ljus.
Det gäller altså att hitta optimal spänning och ström för att så många elektroner som möjligt ska exitera, om detta också påverkas av temeratur ska jag ha osagt.

Det är garanterat billigare att köpa ett extra lysrör än att köpa utrustnig och prytlar för att komma fram till optimal förhållanden.

För att återgå till grundfrågan, temperaturen hos rör och drosslar är en bieffekt av att verkningsgraden inte är 100%. Temperaturen i sig är inte avgörande för ljusstyrkan. Däremot kan temperaturen bli en annan vid optimala förhållanden. Att kyla med fläkt kommer knappast att ge mer ljus i alla fall. Drosslarna/reaktoreena/Spolarna, kärt barn har många namn, är till för att begränsa strömmen genom röret och även ge en extra spännings boost som tänder röret. Om nu reaktorn gör detta på "rätt sätt" så gör den det inte bättre om man kyler den.

#13 - 9 december 2003 15:39
Jag har inte plats för ett enda rör till ovanför mitt kar. Så då är ju frågan om att få optimala förhållanden intressant.

I rumstemperatur finns risken för kondensering av kvicksilvret och därför behövs lite värme i lysrören. Sen vill jag citera min kompis på en punkt jag inte alls förstod. [:)] "dessutom ska elektroderna vara hyggligt varma för att inte sputtras, men det bör vara mindre beroende av omgivningstemp"

Eftersom jag har 8 ganska tätt packade lysrör i min ramp så är det ju möjligt att de inte får ideal temperatur som de testats för i labb när man vägde upp hur lysröret ska tillverkas för att få optimal exitering med avvägning på fyllning, spänning, ström, normal arbetstemp, optimalt gastryck och annat. Rätt ström är ju drosselns jobb att se till så lysröret får och spänningen styr elverket. Så bättre drosslar eller förhållanden för drosslarna borde ge bättre resultat. En annan punkt som vi kan påverka är ju just arbetstemperaturen för lysrören.
#14 - 9 december 2003 15:51
Man kommer ju inte ifrån den värme som röret i sig alstrat pga energiförlust, men sen är ju frågan om det blir bättre med reaktorerna nära, så att deras värme påverkar röret, eller om man ska försöka kyla röret.
Jag vet tyvärr inte optimal arbetstemp. för ett "normalt" rör.
Sen är ju alla rör olika. Optimal ström/spänning för ett rör kanske inte är det för ett annat så en variabel reaktor kanske vore något [:)]. Spänningen över själva röret är ca 70 Volt så reaktorn har en viss roll även här.
#15 - 9 december 2003 16:09
Eller att man kanske köper reaktor och rör från samma tillverkare? De borde ju anpassa dem till varandra tycker jag.
#16 - 9 december 2003 16:57
Hej!

En standarddrossels temperatur har ingen som helt praktisk betydelse på ljusutbytet. Den är bara koppartråd lindad på en järnkärna. men visst, har ni tillgång till flytande kväve så går det att få ner resistansen i själva tråden lite.

Ett nytänt lysrör lyser inte lika bra som ett som har stått tänt ett slag. detta syns tydligt om man tänder lysrör i en industrihall som håller 5 grader. det tar några minuter innan ljuset är max.

Ett lysrörs livslängd beror på två faktorer. Hur länge båda glödtrådarna i ändarna är hela, då kan det tända.
Hur många timmar det har varit tänt, för det vita pulvret på insidan av röret som bildar ljuset som vi vill åt. Det pulvret trillar av med stigande ålder. Därav ljusutmattning med åren.
På riktigt gamla rör(15 000 timmar) syns tydligt dessa två fenomen.

Vill ni ha bästa möjliga ljus, använd reflektorer. Nya rör. Gärna hf drosslar. Gärna t5 rör.

Urban
#17 - 9 december 2003 17:25
Tack för all hjälp. Jag tar o stoppar in fläkten i datorn istället. [:)]

Annons