Lysrör...hur länge räcker dom

#1 - 13 mars 2006 08:17
Hej..

Har en fundering, när bör man byta lysrören? hur länge bör man använda dom. Har haft mina i ett år nu, hur vet man att det är dags för nya.?

Tacksam för hjälp...

mvh Nina
#2 - 13 mars 2006 08:24
Jag har hört att man skall byta 1ggr om året.

Thomas
#3 - 13 mars 2006 08:34
Beror väl lite på vad det är för rör.
Triton, Aquarelle och Aquastar har jag hört man kan ha tills de slocknar medan vissa andra märken kan behöva bytas 2 ggr/år.
#4 - 13 mars 2006 08:40
Dom rören jag har i mina juwelkar skall bytas 1ggr/år sa han i affären,men det är klart det skiljer i livslängd på olika rören.Dom tappar ju effekt efter ett antal brinntimmar.
#5 - 13 mars 2006 09:10
triton, aquarell och aquastar är sk trifosfor rör om jag inte mins fel. Dom tappar bara 10% under hela sin brinntid. Så även om dom e lite dyra så e dom värda det, du kan ju ha dem tills dom slocknar.:D
#6 - 13 mars 2006 10:10
Dennerle har någon form av garanti på sina rör, visserligen sjukt dyra (330kr) men de räcker enligt Dennerle 15000h, ungefär 5 år beroende på ljustimmar/dygn
#7 - 13 mars 2006 10:22
tydligen ska det vara en jäkla soppa det där med hur ofta man ska byta lysrör, men trifosforlysrör tappar ca 10% under sin livstid, sen dör de tvärt.
"vanliga" lysrör är det svårare med. vill man så kan man ju köpa ett extra lysrör att jämföra med, även om det innebär en högre investeringskostnad så innebär det dock att man slipper köpa nya rör i onödan.

man ska _alltid_ byta ut glimtändarna samtidigt som man byter lysrör, en sliten glimtändare gör att lysrören åldras snabbare. vill man lyxa till det lite extra så kan mna köpa en elektronisk glimtändare(pulse starter t.ex) som förlänger livstiden på lysrören genom längre förvärmning bla, dessa kostar runt 50 spänn men behöver inte bytas ut som vanliga glimtändare.

edit: la till pris för elektroniska glimtändare
#8 - 13 mars 2006 10:23
Hej.
Philips TLD rör tappar ca 5% av sin effekt och behöver ej bytas förän dom läger av
MVH Mats
#9 - 13 mars 2006 23:18
[quote=jower]triton, aquarell och aquastar är sk trifosfor rör om jag inte mins fel. Dom tappar bara 10% under hela sin brinntid. Så även om dom e lite dyra så e dom värda det, du kan ju ha dem tills dom slocknar.:D[/quote]

jadu frågan är hur bra dom där 10% egentligen stämmer.
polarn hade rätt dålig tillväxt i sitt akvarie med aquarelle, bytte rör och nu svär han ve å förbannelse över vallisnerian som tagit över en stor del av botten och allt vid ytan så det kommer inte ner nåt ljus till dom andra växterna.
kan nämnas att vallisnerian planterades i somras och har inte växt nämvärt sen dess förrän rören byttes i början av vintern.
han kör 2 rör.
#10 - 13 mars 2006 23:51
raven: jag har letat runt lite, och de flesta tillverkare hålla ganska hårt på att trifosfor-rör har längre livslängd och inte lider av samma gradvisa försämring som vanliga t8:or, sylvania t.ex http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200112/msg00657.html
de första 1000 timmarna tappar de 10%, sen sker ingen ytterligare gradvis försämring.

hade han hf-don i sin armatur?

jag måste säga att jag börjar tro på min nya idé om att köpa ett extra lysrör att jämföra med, så man kan se när lysrören börjar ta slut.
#11 - 14 mars 2006 01:08
skulle tro polarn har reaktor.

det finns ingen annan förklaring än att dom aquarelle rören han hade som han hade haft 1år hade tappat mycke i ljus med tanke på att växterna fick fart i samband med byte av rör samtidigt som rummet i sej blev mörkare å mörkare pga årstiden.

innan bytet va de typ bara javamossa som växte.
#12 - 14 mars 2006 07:10
tja, möjligheten finns ju alltid att det var dåliga rör eller så kanske han missade att byta glimtändare när han skaffade dem? det ska tydligen slita ut rören ganska snabbt.
#13 - 14 mars 2006 10:49
risken att han skulle glömma byta glimtändare är noll å inget.
#14 - 14 mars 2006 16:06
tja, som sagt, det kan vara en del andra fel.
Bilagor:
#15 - 14 mars 2006 18:31
I åled använder han aquarell lysrör och han är billig på dem 36w för 120kr.
Han säger att han inte har bytt sina rör i karen på 4 år. Har jag för mig om jag inte har helt fel.
Mvh Marcus
#16 - 14 mars 2006 18:56
Mina 4 Aquarellerör är ca 2,5 år gamla och jag har inga problem med växtligheten.. :D
#17 - 15 mars 2006 11:00
aquarelle är förhållandevis dyra, då är det bättre med sylvania aquastar, som är billigare, lättare att hitta samt har bättre ljus.
sylvania har ett pur-värde på 0,88 och aquarelle har 0,76.

Annons