lysrör/belysning

#1 - 9 oktober 2007 19:52
har ett 540 sa. med ganska många växter och undrar hur många watt belysningen bör vara??
#2 - 9 oktober 2007 20:04
Finns nog inget exakt svar på det. Jag har också ett 540 lit med mycket växter som det sitter 4x36W i och jag tycker det är alldeles för lite, ifall det är till någon ledning.
#3 - 10 oktober 2007 09:59
0,3Watt /liter är väl det minsta man ska ha om man har mkt växter.
#4 - 13 oktober 2007 20:28
tack!:)
#5 - 14 oktober 2007 08:46
Jag snor din tråd lite här om det är okej!

Behöver köpa nya lysrör och funderar på vilka man ska ha!

Sydamerikanskt akvarium. En del växter ska ner i det . Det jag har nu har riktigt gult ljus, som en glödlampa och jag tycker inte det är så fint. Vattnet ser väldigt lortigt ut. Har tänkt lite i banorna ett för växterna och ett för ljusets skull.
Om lysrören ger i från sig olika ljus kan det "skäras" på något sätt då? så att ljuset blir helkonstigt? Just det :p rampen har två lysrör.

Det blev så svårt med alla märken och typer.

http://www.pwss.se/home.php?cat=31&sort=orderby&sort_direction=0&page=1

Har ni några som ni kan rekommendera? Eller hur har ni det?

Mvh Andreas
#6 - 14 oktober 2007 09:44
Engman skrev:
Jag snor din tråd lite här om det är okej!

Behöver köpa nya lysrör och funderar på vilka man ska ha!

Sydamerikanskt akvarium. En del växter ska ner i det . Det jag har nu har riktigt gult ljus, som en glödlampa och jag tycker inte det är så fint. Vattnet ser väldigt lortigt ut. Har tänkt lite i banorna ett för växterna och ett för ljusets skull.

Om lysrören ger i från sig olika ljus kan det "skäras" på något sätt då? så att ljuset blir helkonstigt? Just det :p rampen har två lysrör.

Det blev så svårt med alla märken och typer.

http://www.pwss.se/home.php?cat=31&sort=orderby&sort_direction=0&page=1

Har ni några som ni kan rekommendera? Eller hur har ni det?

Mvh Andreas

Tror jag hade använt ett LifeGlo2 och ett vanligt Aquaglo. LifeGlo2 är starkt som attan och är lite grönaktigt, som jag tänker mej det kanske kan se ut i en sydamerikansk biotop, där ljus silas ner mellan trädgrenarna.
AquaGlo är ett vanligt standardrör, med lite rödaktigt sken jämfört med det andra röret, och blandningen mellan de båda rören skulle nog bli ganska snygg.

Annons