lysrör

#1 - 6 juni 2009 08:23
Hej! Måste man köpa svindyra lysrör i akvariebutiken eller finns det andra billigare alt. i vanliga butiker, som inte bara ger fint ljus utan även är bra för växterna? Tacksam för svar
#2 - 6 juni 2009 08:51
hej, jag hittade ett rör på ljusbutiken.nu som heter "biolux" och kostar ca 70. har inte själv provat det men många på plantswap.se gör det, så det borde ju vara bra för växterna :D
Bilagor:
#3 - 6 juni 2009 09:21
hej, jag hittade ett rör på ljusbutiken.nu som heter "biolux" och kostar ca 70. har inte själv provat det men många på plantswap.se gör det, så det borde ju vara bra för växterna :D

Det är många som äter på McDonnalds med:p...
Annars kan man även beställa en del lysrör från elaffärerna som är för akvariebruk, det kan vara värt att kolla upp:).
#4 - 6 juni 2009 12:12
Nu kan jag ljus/rör för dåligt, men finns ju hemsidor på nätet som jmfr olika rör vad de ger från sig för ljus. Där borde man kunna avgöra vilka som är bättre eller sämre.
#5 - 6 juni 2009 16:15
Nilsrolf skrev:
Nu kan jag ljus/rör för dåligt, men finns ju hemsidor på nätet som jmfr olika rör vad de ger från sig för ljus. Där borde man kunna avgöra vilka som är bättre eller sämre.

Har du nåt tips på en sån hemsida?
#6 - 6 juni 2009 16:16
speleman skrev:
Har du nåt tips på en sån hemsida?

http://saurama.aqua-web.org/index.htm
#7 - 7 juni 2009 17:36
ska du ha ett T8 på 18 eller 36W så prova biltema daylight, ger bra ljus men lite svaga på rött bara, kostar 25kr så har man flera rör till karet har jag iaf mest sånna ;)
#8 - 7 juni 2009 17:48
Fuzzop skrev:
ska du ha ett T8 på 18 eller 36W så prova biltema daylight, ger bra ljus men lite svaga på rött bara, kostar 25kr så har man flera rör till karet har jag iaf mest sånna ;)

Hur verkar växterna trivas i ljuset, jag har provat helt vanliga rör och då verkar de inte trivas alls.
Bilagor:
#9 - 7 juni 2009 19:09
speleman skrev:
Hur verkar växterna trivas i ljuset, jag har provat helt vanliga rör och då verkar de inte trivas alls.

Dom har enligt defdacs lista ganska bra värden, klart över medel och mina växter trivs riktigt bra med dom rören så mot "vanliga" rör står dom sig väldigt bra :)
Bilagor:

Annons