Lysrör 80W t5

#1 - 18 december 2014 18:20
Är det ngn som har förslag på bra lysrör t5 80w 144cm. Har läst om lysrör på forumet och hade bestämt mig för sylvania aquastar och power-glo men nu verkar det inte finnas power-glo 80w. Ngn som vet om det går att få tag på eller vad ska jag annars satsa på. Jag har en hel del växter så dom ska givetvis må bra av belysningen samtidigt som akvariet är 720l så jag vill ha kraftfullt ljus också så det orkar tränga igenom akvariet och bli ordentligt ljust. Är det kelvin som avgör hur "kraftfullt" ljuset blir?

//Lars
#2 - 21 december 2014 13:20
Ingen som har koll på 80w lysrör? Glömde skriva att jag i nuläget har 2st sylvania gro-Lux men skulle vilja få typ ljusare i karet.
#3 - 21 december 2014 13:33
Tja.

Jag är oxså intresserad av den här frågan!

Styfv, Karlstad
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 21 december 2014 14:03
Jag letade på Imazos hemsida och förutom då Sylvania Gro Lux och Aqua Star så hade de dessa
Osram Lumilux 840 White
Arcadia Plant Pro
Om du googlar på lysrörsnamnen så kan du säkert hitta resp. rörs spektra och kelvin och sedan levererar ju Imazo till dom flesta affärer i Sverige så det går att beställa hem lysrören genom dom.
#5 - 21 december 2014 14:49
Tack för svar Kjell. Det jag mer är ute efter är någon som kan ge råd om lämpliga rör. Alltså ngn som har testat rören.
de jag hittat åt som finns i 80w är dessa...
sylvania: grolux, aquastar, coralstar. Både grolux och aquastar finns även med benämning L8 samt utan L8.
Arcadia: marine blue actinic, marine White 1400k, marine hybrid White+blue, arcadia plant pro
Aqua medic: plant grow, ref White 10000k, ref White 15000k, ref blue
JBL: solar ultra marine day, solar ultra marine blue
osram lumilux white
deltec actinic plus

det finns säkert fler än dessa men det är dessa jag hittat på de akvariebutiker online som jag känner till.
någon som har tankar på vad som skulle passa bäst ihop? Kom ihåg att jag vill ha ett ljust akvarium samt lysa för växterna.
#6 - 21 december 2014 20:13
Jag köpte häromdagen 4 st t5 lysrör till mitt 540l. (80w)
Sylvan, 2 st för växterna och 2 för fiskarna. Det blå som var för fiskarna hette aquastar. Det gröna paketet för växterna kommer jag tyvärr inte ihåg vad det hette.
Men det är nästan ett solarium att titta in i akvariet nu. Nästan lite völ mycket ljus, men fiskarna verkar glada och får fina färger.
#7 - 22 december 2014 00:28
Aquastar har jag funderat på. Tycker du att det blir för blått med ett sådant? Sen är nästa fråga... Vad ska jag ha för växterna?
#8 - 22 december 2014 16:02
Om det är för blått är väl en smaksak. Fast starkt ljus blir det. Ingen mysbelysning direkt.
#9 - 23 december 2014 13:22
Starkt ljus vill jag ha :-). Tack Jonas.
hoppas nu ngn kan rekommendera eller avfärda något utav de andra rören. Tänkte SJ ha aquastar baktill och skulle då behöva annat rör fram. Tack på förhand.

Annons