Lysrör

#1 - 4 juli 2007 13:56
Har precis hämtat mitt nya begagnade 375 liters akvarium skitroligt:)

En liten fundering, han som sålde det påstod att lysröret går för 100%, när det börjar avta i effekt skall det tydligen slockna av sig självt, finns det verkligen såna lysrör som gör det?:confused:

Jag har hört att man skall byta lysrör med ett års mellanrum oavsett hur man tycker att det lyser.

Lysröret heter: Phillips TLD 36W/89 Aquarelle

Jag har bara haft igång det en kort stund för att se att det fungerade som det ska, det är ett lilaaktigt ljus ska det vara det eller blir det vitare när det får gå ett tag?:confused:

/lmo
#2 - 4 juli 2007 14:05
lmo skrev:
En liten fundering, han som sålde det påstod att lysröret går för 100%, när det börjar avta i effekt skall det tydligen slockna av sig självt, finns det verkligen såna lysrör som gör det?:confused:
Nä det måste vara fel! Direkt du tänder lysröret så börjar effekten avta och byter dem gör man antingen när glimtändaren eller lysröret slocknar. Vill man däremot ha ett bra utbyte hela tiden så är det lämpligast att byta med ett jämt intervall. Vilken tidsrymd som är lämplig vet jag inte men det vet säkert någon annan.

Kul med ett "nytt" 375 liters kar :). Lycka till!
#3 - 4 juli 2007 14:06
nja... det slocknar inte när det är slut så att säga men aquarelle är ett väldigt bra rör och håller en hög effekt längre än ett år... Lila? ja lite kanske... tycker det har ett ganska naturligt ljus!
#4 - 4 juli 2007 14:41
det jag fått för mig ang. aquarell är att efter 1 år så återstår 70% av effekten, och där håller det dig tills det slocknar...

Annons