Lysrör!

#1 - 22 april 2007 02:28
hej!

har ett 135 liters växtakvarium, med bla Anubias, Hygrophila, samt Vattenormbunke

undrar nu, vilken styrka behöver jag för att växterna skall växa bra, trivas och försöka sig?

min ramp(fick med den när jag köpte akvariet begagnat nyligen) är utformad för 2 st lysrör på 18 watt styck

läste en artikel från en kvinna som hade 2 ggr 55 watt, och hävdade att det var vad som krävdes

stämmer detta?

räcker det alltså inte med 2 ggr 18 watt?

tips på bra märken på lysrör välkomnas!!!

135-liters
2 st marmorgurami
1 st ancistrusmal
5 st sebrafiskar
1 st Silvermolly

Kristoffer
#2 - 22 april 2007 05:44
Ärligt talat Kristoffer, har nu sett ditt frågande i forumet under ett par dagar (vilket för mig mest liknar otålighetsspam). Alla dina frågor är redan besvarade i andra trådar i forumet, det är bara att använda "Sök"-funktionen för det du vill veta.

Tro mig, för jag är också nygammal i gamet och har suttit några veckor för att försöka fräscha upp mina kunskaper. _ALLT_ finns. Med en smula tålmodighet. Både du, din omgivning och dina fiskar skulle nog mår bra av lite tålmodighetsmedicinering, vi har ju med en långsam liten biotop att göra ;)
#3 - 22 april 2007 17:55
ok

jaja

du kanske har rätt
men man lärs sig av det här också, sen är det bekvämare att fråga andra än att ta reda på saker själv!

hehehe
ha re

Kristoffer
#4 - 22 april 2007 18:06
har du hört uttycket

sköt dig själv o skit i andra????
om inte, lär av det!
#5 - 22 april 2007 18:26
Stoffy34 skrev:
har du hört uttycket

om inte, lär av det!

[:-20] [:-20] [:-20] [:-20] [:-20] [:-20] [:-20] [:-20] [:-20]

VET HUT
#6 - 22 april 2007 18:29
Heh... För att citera dig själv i (en av) Marmorguramitrådarna "trevligare när man är trevliga mot varandra!!"

Det genererar också lite fler svar.. men men .. lycka till med din akvaristik.
#7 - 22 april 2007 18:36
Stoffy34 skrev:
har du hört uttycket

om inte, lär av det!

jag vill inte vara dömande men om du går efter det ordspråket, varför frågar du då andra?[B)]
#8 - 22 april 2007 20:16
jo det har du rätt i

undrade bara var han fick luft ifrån
gillar inte dryga personer du vet
det är bara det

ha re

Kristoffer
#9 - 22 april 2007 20:17
hej

jo men nu gör vi så!!

jag skall kamma mig
om du gör detsamma
tyckte din "ton" var lite dryg, och sånt TÅL jag bara inte!!
ha re bra
Kristoffer
#10 - 22 april 2007 20:34
visst är det bekvämare att fråga istället för att söka men tillslut tröttnar folk att svara när det ställs samma frågor om och om igen...

tipset är ju att söka och läsa på så mycket man kan och är det nåt man inte förstår eller nåt som saknas så startar man en tråd... :)
#11 - 22 april 2007 20:43
jo detär ju sant
jag är bara lat, hehehe
ha re bäst!

Kristoffer

Annons