Lysrör

#1 - 9 mars 2007 09:06
*grrrr* akvarie djävulens dåliga karma förföljer mej.....
som jag inte har nog med både det ena å andra otroliga krånglet med karen så självklart så gav ena lysröret upp igår.
så nu undrar jag, vad kostar ett lysrör?
och hur i hela friden ska jag veta vad jag ska ha?
eftersom karet är beg så kan man inte smidigt produktsöka vad som iaf satt i som standard å texten på röret är oläsligt.

om det är till ngn hjälp så är karet ett 112 liters (80cm långt)
troligen så sitter det standard rör i det, vanliga vita.....

well in med lysrörs tips nu som är ok i pris (för det andra går väll snart oxå) och som är bra för både fiskar och växter.
#2 - 9 mars 2007 09:26
Ta med det havererade lysröret till zoo-affären så får du hjälp där.
Det finns flera olika lysrörssorter med olika sken. Själv har jag power-glow (tror jag det heter) som lyser med ett lite rödaktigare sken. Fiskarnas färger framträder mycket bättre och växterna ska visst gilla det också :)

Tror ett lysrör går på runt 100..med marginal både uppåt och nedåt beroende på storlek. Till mitt 62-liters (där jag ganska nyligen bytte) gick det på runt 120 har jag för mig, men mitt minne är uselt :D
Köpte ett nytt till mitt 20 - liters som kostade 80..

Jag minns att jag iallafall inte baxnade när jag hörde priset..:p
#3 - 12 mars 2007 13:16
Hej har ett juwel 180 l där ena lysröret gick sönder.Det står Warm-Lite 30 watt 895mm på det.Min fråga är kan man köpa ett sådant lysrör i en välsorterad lampbutik eller är det speciella lysrör?Finns det andra som ni kan rekomendera som är bättre än det jag har?
#4 - 12 mars 2007 15:32
Väldigt välsorterade butiker kan ha lysrör för akvariebruk

Köper du fel typ ett vanligt får du väldigt Gult vatten.

Vad har du för fiskar Philips Aquarell eller Sylvania Aquastar föredrar jag
Blåare ljus men funkar bra till växter kostar en 100kr st ca
#5 - 12 mars 2007 19:22
Hej, jag har ett 110 liters. Från början satt det i två lysrör som gav ett väldigt gult vatten! Bytte det ena och fick rådet att inte byta det andra eftersom det var bra för växterna. Det nya lysröret gav ett betydligt bätrre ljus men det andra gör fortfarande vattnet gult. Måste man välja mellan frodiga växter och ett fint ljus??
#6 - 13 mars 2007 13:55
skulle snarare säga att gamla lysrör är sämre för växter lyser inte lika bra.
Men skiftande ljusnivåer kan trigga alger också.

Samt köp Philips Aquarell eller Sylvania Aquastar . dom funkar till växter samt ger en blåare ton som lyfter fram färger
#7 - 13 mars 2007 14:18
Mitt gula juwellysrör sitter numera över diskbänken i köket ..hehe...tröttnade liksom på det "gula vattnet" å bytte till ett life-glo! :D
#8 - 13 mars 2007 23:12
(Varning, mycket generell och snabbt ihopskriven information. Vill du klaga på detaljer kan du göra det någon annanstans)

Belysning är inte så svårt som man kan tro. Förutom diverse specialmodeller och rena glödlampor, mh och halogenhistorier etc. så finns det bara två standarder på lysrör värda att nämna.
Ett vanligt lysrör är en lång stav med två små metallpinnar i varje ända.

De två standarderna är T5 och T8, T5 är 16mm och T8 28mm om jag inte minns helt fel. Bara att mäta så vet du vilken standard du har. Borde även stå på lysröret.
Wattantalet är kopplat till längden, du kan alltså omöjligen sätta dit ett lysrör som armaturen inte är byggd för, om du inte får tag på någon konstig specialvariant på lysrör men vi får väl ändå anta att vi håller oss till ordentliga återförsäljare.

Det som är relevant är kalvin-värdet på lysröret. Färgtemperaturen för att förenkla. Ett philips aquarelle ger en väldigt vit, oftast vacker ton och ligger på 10000k. Vissa biotoper vandrar betydligt längre ner för att få ett gulaktigt ljus men för akvariebruk skulle jag föreslå att inte gå under 6500k. Att gå över 10000k resulterar i ett blåare sken.

Ett "riktigt" akvarielysrör kostar inte sällan 300-500 i en butik. Lysrören jag specialbeställde igår kostade 32:- st. med frakt från Holland.
Ett philips aquarelle går sällan på mer än 150 skulle jag tro, antagligen betydligt mindre. De går antagligen få rakt över disk dock utan man får nog specialbeställa och därmed hitta en åf som gör det.

Vart jag vill komma, köp för guds skull inte något av dessa flumlysrör för flera hundra, större ripoff får man leta hos en riktigt ful bilhandlare för att hitta och till och med där kan det blir svårt.

Försök istället hitta en handlare som säljer vanliga lysrör, ex. aquarelle, och kolla mer på kalvin än på vad det står för logga på.
En snabb koll i webbutik ger ett riktpris på runt hundralappen för ett aquarellerör och jag kan garantera att då har de en äcklig vinst på det. Min kontakt jag nyttjar för lysrör tar hem de ovanligare aquarellemodellerna i 25-pack för runt 1500:- inkl. moms och då har hans företag ändå gjort vinst på historien.

Ah, jag glömde nästan. Om ni inte kör hf eller har elektroniska glimtändare så måste glimtändaren bytas samtidigt som lysröret. En glimtändare kostar runt 9:- tror jag, en elektronisk runt 40:-

Notera förresten också att det är viktigt att notera wattantalet utöver längden, även om två olika wattantal inte ska ha samma längd finns de i snarlika. Mina T5 14W är 54cm men 24W är 56.

Cheers

Annons