Lysrör.

#1 - 8 januari 2006 18:32
Nu blinkar mitt lysrör. Typiskt när jag inte har så mkt pengar!!
Jag har INTE råd att köpa ett nytt nu. Vad ska jag göra???
#2 - 8 januari 2006 19:07
Har du haft lysröret länge så kan det vara slut. Men har du inte haft det så länge så är det säkert glimtändaren.
Bilagor:
#3 - 8 januari 2006 19:32
Jag har inte ens haft det i 1år.:(
Vad är glimtändare?? Sitter den i ljusramp eller lysrör? :confused:
#4 - 8 januari 2006 19:35
En glimtändare ser ut som ett lite tjockare batteri ungefär. Vit. Sitter i rampen. Lätt att få tag i, kostar nog inte så mycket heller.
#5 - 8 januari 2006 19:40
Borde väl få en ny på garantin isf.. eller?
#6 - 8 januari 2006 19:51
Glimtändaren är förbrukningsvara och skall alltid bytas samtidigt som röret.
#7 - 8 januari 2006 19:57
Jamen ett lysrör (och glimtändare) bör väl hålla ett år iaf! :confused:

Kan man se på glimtändaren utifrån o men är trasig?? Förutom att lyset blinkar..:p
#8 - 8 januari 2006 20:12
Visste inte att man skulle byta glimtändare varje gång man bytte lysrör, köper man sånna i akvarieaffär eller lampaffär?
#9 - 8 januari 2006 20:29
jag hade ett Sunglo för ett tag sedan, det höll nästan PRICK ett år, sedan dog det :/.. så.. hedanefter kör jag bara på 3års lysrör. (aquarelle)
#10 - 8 januari 2006 21:13
Ja, ett år är ganska rimlig livstid på ett lysrör. Lyser det då fortfarande kan det vara idé att byta ändå, för det tappar mycket ljusintensitet. Glimtändare kan man köpa lite varstans, de bör finnas överallt det finns ljuskällor.
#11 - 8 januari 2006 21:18
glimtändare fins på visa större matbutiker tillome
#12 - 10 januari 2006 18:56
Nu har jag bytt både lysröret och glimtändaren, men det funkar inte alls!! :confused: Förut blinkade det iaf..
#13 - 10 januari 2006 20:00
[INDENT][quote=gladys]Nu har jag bytt både lysröret och glimtändaren, men det funkar inte alls!! :confused: Förut blinkade det iaf..[/quote]

Min kompis köpte lysrör på biltema det var avsedd för växter, hade det här lite ultravioletta ljuset. Hon har ganska stor lampa på karet det kostade inte mer änn 100 - 150 kr värt att kolla upp.
[/INDENT]
#14 - 10 januari 2006 20:51
Kan det vara fel på den nya glimtändaren?? den är egentligen inte avsedd för akvarium. Köpte den i en lampbutik.

Lysröret har jag köpt i zoobutik. (kostade 96:-)
#15 - 10 januari 2006 22:32
Det finns flera typer av glimtändare. En reaktor kan driva 1 eller två rör, tändartypen är beroende på om det är ett eller två rör kopplade per reaktor. Wattaget spelar också in. Om du är osäker på om du fått rätt står det på tändaren. Sedan finns det ju en liten risk att reaktorn har lämnat in, en järnreaktor brukar oftast kunna gå många år, men det händer att de dör unga.
#16 - 11 januari 2006 12:14
Jag köpte en glimtändare som driver ett rör. Jag har bara ett rör.
Röret är ett 18W,
Så här står det på tändaren: 220/240V 4-65wsingle.
#17 - 11 januari 2006 12:16
Vad är en reaktor?? Kan man byta den eller måste man byta ut hela rampen isf den har gått sönder???

Jag har en heltäckande ramp.
#18 - 11 januari 2006 12:57
Men du Gladys... jämför med den gamla om du inte redan gjort det.
Ta den till lampaffär'n å säg att du ska ha en lika, eller hör om inte djurboa har glimmisar... men det kanske du har redan.
#19 - 11 januari 2006 23:21
Joo det har jag gjort. Djurboa har inte glimtändare, och hon på lampaffärn såg bara frågande ut. Dom hade bara två modeller.
En till ett rör och en till två rör.

frågar igen: Vad är en reaktor?? Kan man byta den eller måste man byta ut hela rampen isf den har gått sönder???
#20 - 12 januari 2006 02:25
En reaktor "omvandlar" strömmen.... typ.
Enligt micke är de relativt dyra. Går inte att se helhet om man inte vet vad man ska kolla efter. Lampaffären kan kolla om du tar med rampen dit så de får plocka isär den.
Har du vridit röret tillräckligt långt?
#21 - 12 januari 2006 11:37
JAAAA!! Hur dum tror du att jag är!
#22 - 12 januari 2006 11:46

En reaktor "omvandlar" strömmen.... typ.

Bra formulering.. not.[;)]

Enligt micke är de relativt dyra. Går inte att se helhet om man inte vet vad man ska kolla efter.

Ehh.. nähä! :rolleyes:

Lampaffären kan kolla om du tar med rampen dit så de får plocka isär den.

Nej det kan dom inte![:-129]

Har du vridit röret tillräckligt långt?

Jaaa[:-159]

[;)]
#23 - 12 januari 2006 14:35
[:-17] Ahh nu har jag fått det att funka - Äntligen! [:-54]

Det blev till att byta glimtändare en gång till. (Dom hade tydligen ytterligare en modell av glimmisar..) [xx(]

Men det är helt annat ljus i detta röret. Mer åt det rosa/lila hållet.
Mitt gamla var mer blått.

Vilket är bäst!!??
#24 - 12 januari 2006 20:26
Kanske finns ngt matnyttingt på tråden http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?p=722737 där det skrivs en del trams om ljuskällor.
En reaktor är i regel en barnlek att byta om man har minsta känsla för enklare installationer. Några småsaker kan man tänka på tex att se till att ev. kondensatorer i armaturen är urladdade så man inte jordar dem, då kan man få en geting som heter duga... En järnreaktor kan man köpa lite varstans, på hornbach går de på ca en 50-lapp. (Bor man i Göteborgstrakten kan man annars fråga mig så kanske jag kan hjälpa till...) En elektronisk reaktor kostar bra mycket mer. Skall man byta från järn till elektronik behöver man oftast nya lamphållare, eftersom de inte sällan är integrerade med tändarhållaren som i så fall skall väck.
#25 - 12 januari 2006 20:57
[quote=David.C]En reaktor är i regel en barnlek att byta om man har minsta känsla för enklare installationer. [/quote]

Tyvärr har jag inte den minsta lilla känsla för installationer...:D Tur att jag slapp.

Det hade nog blivit knivigt ändå, eftersom allt annat än lysrör och glimtändare är ingjutet i plasthöljet. Så man kommer inte åt nåt.

Tack för hjälpen!!! :)
#26 - 12 januari 2006 21:04
[quote=David.C]Kanske finns ngt matnyttingt på tråden http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?p=722737 där det skrivs en del trams om ljuskällor.[/quote]

Jaa här står det ju!!! En hel del matnyttigt faktiskt. Jättebra :D :D

Annons