Lysrör

#1 - 15 november 2005 17:54
Hej

Jag har ett 63 liters kar. Just nu så har jag en lysramp med 2st vanliga lågenergi lampor på 7w/st. Det funkar kasst och växterna trivs inte vidare värst. Faktiskt sämre nu än med vanliga 25watts glödlampor.
Nu funderar jag på lysrör. Jag hittade faktiskt en gammal armatur hemma som ska vara till köket egentligen. Den klarar max 18w rör.
Om jag tar den och bygger till en "kåpa" och sätter vanlig aluminium folie som reflektorer och köper ett bra 18W rör som är till för akvarium. Kommer det att fungera bra då? Räcker 18W?
#2 - 15 november 2005 23:27
ha kvar 7w lamporna och komplettera med denna.
men nån aluminiumfolie ska du inte ha. inte ihop med och inte så det kan trilla ner i akvariet.
#3 - 16 november 2005 01:18
Varför ej aluminium folien? Är det inte bra att det reflekterar mer av ljuset? Risken att den trillar ner är ju obefintlig när den skall sättas fast i kåpan till ljusröret plus att det finns täckglas.
#4 - 16 november 2005 01:54
vit färg reflekterar ljuset bättre än aluminiumfolie
#5 - 16 november 2005 10:47
[QUOTE=hammond]Varför ej aluminium folien? Är det inte bra att det reflekterar mer av ljuset? Risken att den trillar ner är ju obefintlig när den skall sättas fast i kåpan till ljusröret plus att det finns täckglas.[/QUOTE]
el och metall.
om det kommer ner i vattnet kan den orsaka förgiftning och fiskarna kan t.o.m äta den.
#6 - 16 november 2005 10:53
Tror visserligen inte att det är någon fara med aluminium folie om du bara fäster den bra. Har en apful "ramp" till ett av mina kar, til ldet har jag gjort "väggar" av aluminiumfolie. Där är det dock för att skärma av ljuset lite mer, inte för att få det att reflektera bättre. Använde just aluminiumfolie för att det var smidigast att använda. Bör också tilläggas att rampen är ytterst temporär! ;)
Ska du ha det för att reflektera så ska du nog bara ta och måla/lacka den vit. Dels är det smidigare och dels kommer effekten att bli bättre.
#7 - 16 november 2005 11:31
vilken kapslingsklass är det på armaturen du tänkt använda?
#8 - 16 november 2005 15:08
Lysröret: Att folien ramlar i verkar konstigt. Ska väl vara om hela täckglaset går sönder så att hela rampen faller i akvariet. Då känns det som att aluminiumfolien inte utgör det största hotet.

Plozoren: Ingen aning. Vad menas med det? Har som sagt bara hittat en armatur som skall sitta under kökskåp egentligen.

Då får det bli vitfärg.
#9 - 16 november 2005 15:13
De flesta armaturer för köksbelysning har inte rätt kapsligsklass för att vara lämpliga för akvarium.
MVH
Magnus
#10 - 16 november 2005 15:22
Är väl vanligast med IP20 vad det gälelr sådana armaturer, och det är nog inte speciellt lämpligt för akvarium nej..
På din armatur ska det dock stå kapslingsklass, IP20,21,44 eller vad det nu kan vara. Enligt lag ska de vara märkta med detta.
#11 - 16 november 2005 15:55
Vad menas med kapslingsklass? Att de tål fukt? Om man ej blöter ner armaturen så kan det väl inte vara någon fara? Den är ju gjord för att hänga över/bredvid diskbänk så kan väl ej vara hysteriskt känslig för lite fukt? Sen så har jag inte blött ner min gamla armatur alls när det har varit till akvariumet.Står ingt "IP" nummer. Det enda som står är:

"Hooks
Typ: HM1200

benke: 1201-s, 1203, 1401-s, 1403"
#12 - 17 november 2005 07:46
Kapslingsklassen är vilken kapsling armaturen har ;). Alltså vilket skydd den har.
Första siffran står för damm och fasta föremål, andra siffran står för fukt.
Första siffran:
0 - Inget skydd
1 - Stora, fasta föremål
2 - Mellanstora, fasta föremål
3 - Små, fasta föremål större än 2,5mm
4 - Små, fasta föremål större än 1mm
5 - Dammtät
6 - Komplett skydd mot inträngande damm
Andra siffran:
0 - Inget skydd
1 - Droppar av kondenserat vatten
2 - Vätskedroppar som faller i en vinkel på upp till 15 grader från vertikalen
3 - Regn som faller i valfri vinkel upp till 60 grader från vertikalen
4 - Vätska som stänker från alla riktningar får inte ha skadlig inverkan
5 - Sprutande vatten från ett munstycke från valfri riktning
6 - Tung sjö
7 - Nedsänkning i vatten
8 - Nedsänkning i vatten i obegränsad tid.

IP20 är således inget vidare att ha till akvarium. Jag skulle nog inte vilja ha en armatur med lägre kapsling än IP44. Jag vet dock inte vad som är föreskrivet för just akvarium. Har man täckglas så är det väl möjligt att IP21 är tillräckligt.
Hmm... man kanske ska ringa till elsäkerhetsverket och fråga om det finns någon regel för det.
#13 - 17 november 2005 16:24
[QUOTE=y0da] Hmm... man kanske ska ringa till elsäkerhetsverket och fråga om det finns någon regel för det.[/QUOTE]

finns regler om hur installationer skall göras och är dom felaktiga kan man åka ditt för "vållande av fara".

finns dom som åkt dit för "vållande av dödsfall" eller va de nuheter när dom gjort felaktiga installationer och folk dött.

bör finnas nån elektriker härinne som kan dom reglerna bra myckle bättre än mej är några år sen jag gick i ellära i skolan.
#14 - 17 november 2005 18:39
Jao.. jag vet att det finns regler, och det är ju där elsäkerhetsverket kommer in i bilden. Vet dock inte om det finns någon regel för just akvarium? Men de borde ju iaf kunna svara på vilken kapslingsklass som krävs där. Då frågan kommer upp här titt som tätt så kan jag åta mig att ringa till dem imån :)
Återkommer med ett svar när jag har pratat med dem.
#15 - 17 november 2005 18:40
en vanlig hederlig akvariearmatur har IP 20.
bänkarmaturer går lika bra att använda om man kan försäkra sig om att de aldrig kommer i kontakt med vatten.
IP 44 läcker in vatten om den trillar ner i karet.
alltså blir den likvärdig med IP 20:an.

ip 65/66/67/68 går bra om den trillar ner i vattnet.

annars kan du ha bänkarmaturen, bara om den inte trillar ner i vattnet.
#16 - 17 november 2005 19:07
[QUOTE=y0da]Vet dock inte om det finns någon regel för just akvarium? [/QUOTE]

står troligen inget om akvarium direkt men däremot står det nog indirekt.
men sätter man den 25-30cm ovanför akvariet bör ju samma klassning som lysrörsarmaturen över diskbänken har gå fint.
eller en sådan armatur.

där är de ju även större risk att de blir blött än ovanför ett akvarium.
#17 - 17 november 2005 19:15
Men det är högre krav på belysning som ska sitta över en pool än vad det är över diskbänken. Har jag för mig iaf ;)
Men jag ringer iaf till elsäkerhetsverket i morgon och frågar dem.
#18 - 17 november 2005 19:17
ska bli "spännande" å få höra va dom säger om det ;)
#19 - 17 november 2005 19:20
Eller hur! :) Ska bli kul att få rätsida på detta, känns som man har gissat och antagit tillräckligt nu.
Längtar tills imån! [:-15]
#20 - 17 november 2005 19:23
Intressant att se fortsättningen på den här tråden. Undrar om man måste förusätta att armaturen kan falla ner i akvariet. Vilket kan kanske hända om täckglaset skulle gå sönder. Trädrot som flyter upp. Eller att man klantar sig och råkar ha ner armaturen i akvariet. Det är en annan fråga om armaturen sitter väl förankrad och inte kan ramla ner. Vilket den gör över en köksbänk.
#21 - 17 november 2005 19:30
För första gången hittils tror jag faktiskt att det ligger nått i det du säger. Haha ;)
Nämen.. en fast installad armatur löper ju inte lika stor risk att plötsligt dränkas i vatten. Men skulle sådant även spela roll i "reglerna" så borde det vara krav på IP67 på akvariebelysning.... jag har då aldrig sett en akvariearmatur med IP67 ;) Således bör detta resonemang inte stämma.
Jag skulle tippa på att ett kar med täcklas bör ha IP21. Ett öppet kar utan täckglas bör vara IP44.
Drullefaktorn är nog inte inräknad, som sagt. Ett badrum är ju indelat i olika zooner där det krävs olika kapslingar. Har för mig att det är IP44 över dush och på ett avstånd större än 0,6m går det bra med IP21. Men nog kan du stå och spruta vatten på den armaturen om du har lust med det.
#22 - 17 november 2005 19:52
Tänk nu om man har en rot som har krossat täckglaset. Armaturen ramlar ner i karet. Akvariet svämmar över. Ett barn går i pölen från akvariet. Farligt? Eller löser säkringar det problemet?
#23 - 17 november 2005 20:07
6a säkring tål 1380w om ja minns fel.
standard idag är 10-16a

det kan räcka med 0.03w för att stoppa ett hjärta.
alltså långtlångt mindre än va säkringen löser ut för.

se till att allt som kan jordas är jordat och fixa en jordfelsbrytare så minskar man riskerna.
#24 - 17 november 2005 20:12
Ruskigt, man borde då i många fall göra som du säger.
#25 - 18 november 2005 07:52
Elsäkerhetsverket:
"Vi har öppet måndag-fredag 9-16".... Spänningen stiger ;)
#26 - 18 november 2005 08:06
Nehepp.. de på produktsidan satt upptagna och de på installation kommer in vid "10-11 tiden". Skulle ringa tillbaks då istället.
#27 - 18 november 2005 10:08
usch spänningen är på topp här jöö ;)
#28 - 18 november 2005 10:35
IDIOTER! Nu har de lunchstängt.... Slappt jobb de installatörerna måste ha, komma in vid 11 och gå på lunch 11.30? ;)
#29 - 18 november 2005 12:14
hahaha samma stil som på gatubolaget då ju :rolleyes:
#30 - 18 november 2005 12:39
Angående säkringar och jordfelsbrytare.

En säkring är inte till för att rädda liv utan för att rädda utrustning.

Jordfelsbrytare däremot finns som personskydd. En jordfelsbrytare löser ut vid en "felström" på 30mA. Dvs när skilnaden mellan in/ut ström är större än 30mA.

En vanlig säkring löser ut när strömmen genom den överskrider värdet på säkringen tex 10A, Detta innebär att det fortfarande kan finnas en ström på 0 till 10A som går genom någons kropp. Lite drygt 30mA räcker för att döda.

Om man inte har en jorfelsbrytare installerad i elskåpet hemma så finns det lösa man bara sätter i eluttaget.

Ang IP-klassning av akvariearmaturer:
En vanlig alu-ramp kan ju som högst vara klassad till IP20. Den har ju precis samma hållare mm som en vanlig kontorsarmatur och dom jag har här på kontoret är just IP20 klassade.
Nu är ju kankse tanken att man ska ha täckglas till dom iofs.
Heltäckande plastarmaturer brukar ju ha lite rejälare grejjer vad gäler hållare, drossel mm. brukar ju sitta på "utsidan". Skulle gissa att dessa som lägst är klassade med IP44
#31 - 18 november 2005 12:42
Haha.. detdär var nog bland de roligaste samtal jag gjort tror jag.
Ni vet hur våra diskusioner här på forumet har sett ut? Ungefär så var detta samtalet, fast han argumenterade med och mot sig själv hela tiden.
Kort sagt, det finns ingen "regel" för vilken klassning det bör vara till ett akvarium. Klassningen beror på många omständigheter. Bara för att en armatur har en viss klassning så betyder ju inte det att den kan användas till akvarium. Om armaturen inte används på det sätt som den är tänkt så gäller inte dess ip-klassning eller ce-märkning. IP67 eller 68 borde dock vara tillräckligt, men även där vågade han inte säga att så var fallet. Det enda han kunde säga var att man ska använda en armatur som är avsedd för just detta ändamål. Det är dock möjligt att det finns någon regel för de som tillverkar dessa armaturer. Fick ett nummer dit jag ska ringa och fråga detta.
Dags för flummsamtal #2.. fortsättning följer..
#32 - 18 november 2005 12:48
[QUOTE=heeke]Jordfelsbrytare däremot finns som personskydd. En jordfelsbrytare löser ut vid en "felström" på 30mA. Dvs när skilnaden mellan in/ut ström är större än 30mA.

Om man inte har en jorfelsbrytare installerad i elskåpet hemma så finns det lösa man bara sätter i eluttaget.[/QUOTE]

litet tillägg och förklaring.
en jordfelsbrytare måste INTE vara jordad för att funka men har man utrustning som kan jordas bör man använda jordat vägguttag.

sen bryter inte en jordfelsbrytare alltid strömmen utan krävs vissa förutsättningar för det.

ex1:
grejar man i akvariet och doppvärmaren går sönder samtidigt som man håller i ett element så går strömmen in genom handen och ut genom den kroppsdel som rör elementet och då bryter den.

ex2:
grejar man i akvariet och doppvärmaren går sönder men man som i mitt fall då står på plastmatta på trägolv utan nåt i närheten som kan jorda en så bryter INTE jordfelsbrytaren.

kattf*n :rolleyes: förstörde ena täckglaset för mje för ett tag sen och då rev hon ner 2 lampor också varav den ena va glödlampa så den sprack ju när den träffa vattnet och där bröts inte strömmen.
däremot va det mycket lätt för mej å bryta strömmen då det finns en knapp på jordfelsbrytaren och trycker man på den bryts strömmen helt så va de bara å ta upp lamporna koppla ur dom och trycka på "återställningsknappen" och rensa bort allt glas ur akvariet.
kan inte svara på om fiskarna fick sej en kyss men dom var mycketmycket bleka, blekare än dom blev under transporten från affären och hem och tog ett par timmar innan dom hade färg igen.


[QUOTE=y0da]IP67 eller 68 borde dock vara tillräckligt, men även där vågade han inte säga att så var fallet. Det enda han kunde säga var att man ska använda en armatur som är avsedd för just detta ändamål.[/QUOTE]

hhmm ip67 är ju snudd på dränkbar under längre tid och ip68 är ju dränkbar på obefintlig tid så de låter lite halvskumt.
tror det är arcadia som tillverkar lysrörshållare med ip67 klassning.

men ska bli kul å höra va dom på andra stället säger men skulle inte förvåna mej om det är en av dom där grejerna ingen kan ge ett definitivt svar eller att man får olika svar beroend epå var man vänder sje
#33 - 18 november 2005 13:14
Dränkbar på obefintlig tid vet jag ju inte.. däremot dränkar på obegränsad tid.. hehe
Mjo. jag tippar också på det.. Har nu ringt och pratat med SEK.. allt jag fick ur honom var att det inte är serie 6665, kan väl vara bra att veta kanske.. hmm..
Nästa samtal blir till Semko!
#34 - 18 november 2005 13:20
...å nissen på Semko var inte inne idag, återkommer på måndag..
damnit!
#35 - 18 november 2005 13:38
lagon om all jävelskap i ett nötskall :rolleyes:
#36 - 18 november 2005 14:13
Hehe.. precis ;)
Ohwell.. fortsättning följer på måndag ;)
#37 - 18 november 2005 14:59
Många elektriska apparater som man använder vid akvarier är märkta med två fyrkanter, en stor med en liten innuti. Detta visar att den har dubbelt hölje och kan inte bli strömförande. Om man dock tappar ner dem i vattnet så är det inte troligt att den är helt tät. Dock är det troligt att man doppar både fas och nolla, eller inget av dem, eftersom de i så gott som alla fall sitter mycket nära varandra. Detta i sin tur medför att säkringen går.
Om jag skall rekomendera vad för sorts armatur man skall använda skulle jag säga dubbelissolerad eller en armatur med IP44 eller högre. IP44 är klart tillräckligt om man använder täckglas.
#38 - 18 november 2005 15:15
Mja.. fyrkanterna säger ju att armaturen är dubbelisolerad och att den inte ska jordas. Säger ju egentligen ingenting om hur pass vattentät den är.
#39 - 18 november 2005 15:25
Dubbelissolerad så att höljet inte kan bli strömförande, och behöver därför inte gjordas.
#40 - 18 november 2005 15:50
[QUOTE=y0da]Mja.. fyrkanterna säger ju att armaturen är dubbelisolerad och att den inte ska jordas. Säger ju egentligen ingenting om hur pass vattentät den är.[/QUOTE]

helt rätt.
har en 2kw värmefläkt bredvid mej som har "dubbelfyrkant" och tja ja kan ju ha fel :rolleyes: men tror inte den tål vatten ;)

finns det däremot en droppe på tål grejen att doppas hastigt om ja minns rätt.

2 droppar betyder iallafall dränkbar, finns på en del doppvärmare bl.a min jäger.
#41 - 18 november 2005 16:13
[QUOTE=smulf]Dubbelissolerad så att höljet inte kan bli strömförande, och behöver därför inte gjordas.[/QUOTE]

Jo.. men det har ju inget att göra med hur pass vattentät den är. Har för mig att min brödrost är dubbelisolerad? hehe
Tror inte den är speciellt vattentät faktiskt.
#42 - 18 november 2005 16:23
Nej, brödrostar brukar inte vara vattentäta, men om du släpper ner dem i akvariet går proppen utan att dess hölje blivit strömförande. Vattnet kan under den tid det tar innan proppen går dock bli strömförande, men för att undvika detta så är vi åter vid att man behöver IP67 eller 68 för att klara detta problem.

När det gäller lysrörarmaturer som ligger på akvariet så bör de avlägsnas innan man stoppar ner händerna och rotar. Då kan man vara säker på att inte få en stöt av dem.
#43 - 18 november 2005 16:35
[QUOTE=smulf]När det gäller lysrörarmaturer som ligger på akvariet så bör de avlägsnas innan man stoppar ner händerna och rotar. Då kan man vara säker på att inte få en stöt av dem.[/QUOTE]

egentligen ska man stänga av doppvärmare och filter också.
glaset på doppvärmare kan ju ha spruckit och sladden till innterfilter ha spruckit.
även ytterfilter kan ju skapa problem i värsta fall.

finns dom härinne som fått sej en kyss när dom grävt.
#44 - 18 november 2005 18:24
VIlken uppståndelse det blev på lysröret:) Det bästa är väl att sänka ner det långsamt i karet och känna om det ger en kyss;) Hur som helst så är den så pass bred att med ett hölje så komemr den att vila på akvariekanterna. Spricker glaset av någon anledning så sjunker det inte ner iaf. Det är väl bara att ta det lungt.

Allt kan ju hända hemma så... Kan ju lika gärna vara så att man slår sönder hela akvariet av nån anledning så rinner allt ut över kontaker och dylikt hemma då ligger man säkerligen pyrt till iaf.
#45 - 18 november 2005 18:31
[QUOTE=hammond]Kan ju lika gärna vara så att man slår sönder hela akvariet av nån anledning så rinner allt ut över kontaker och dylikt hemma då ligger man säkerligen pyrt till iaf.[/QUOTE]

inte jag.
får att lätt kunna fippla med kontakterna har jag valt att skruva fast uttaget på utsidan byrån medans akvariet står på insidan.

men sladdar och sånt bör man montera så utifall det rinner vatten längs dom så hamnar det inte i eluttaget.s
#46 - 18 november 2005 19:04
Men har du allt elektroniskt hemma ovanför marknivå? ingen cd eller nåt grenutag som ligger på golvet?
#47 - 18 november 2005 19:25
det enda ja har som är nära akvariet och lägre än det är vägguttaget men det sitter på andra sidan en spånskiva.

föredrar att ta de säkra före de osäkra + att jag fick bort alla sladdar å bös som låg på golvet så de blir enklare å städa.

hur jag gör med mitt kommande akvarie vetja inte då det är drygt 10ggr större än mitt nuvarande
#48 - 18 november 2005 20:21
Ok. Jo det är klart att det finns risker så fort man gör något med el. Men om man är försiktigt så går det nog bra.
#49 - 18 november 2005 20:45
Jag kommer få ett jordat elutag monterat 1.5m upp på väggen. Där lär det inte kunna rinna ner något vatten. Sen får man väl sätta en jordfelsbrytare i kontakten. Uppe till vänster i bild ska jag ha kontakten.: http://www.nordichardware.se/galleri/bilder/503/503_stor_308129_bild02.jpg
#50 - 18 november 2005 23:13
[QUOTE=hammond]Ok. Jo det är klart att det finns risker så fort man gör något med el. Men om man är försiktigt så går det nog bra.[/QUOTE]

en sak är iallafall säker.
dom kopplingar som kommer finnas i mitt kommande akvarie kommer sitta så att ja kan skvätta vatten bäst ja vill vid vattenbyten till exempel utan problem.

ska bygga egen lysramp och då försöka få tag på arcadia hållare med ip67 klassning vill slippa täckglasen.

men det blir sånt ja tittar på när ja är färdig med tänderna.
ska ju iväg den 29:e å dra en tand å bara de går på 3000 :eek:
#51 - 19 november 2005 00:45
Akvarievatten leder inte stöm så bra att det löser proppen.
#52 - 19 november 2005 08:00
För att hjälpa Hammond lite,

Är du säker på att det är ljuset som är problemet och ingen annan faktor, gödning brukar vara mer begränsande än ljuset.
#53 - 19 november 2005 08:20
[QUOTE=Danei]Akvarievatten leder inte stöm så bra att det löser proppen.[/QUOTE]

Visst gör det det! Testa får du se!
#54 - 19 november 2005 09:30
[QUOTE=laerni][QUOTE=Danei]Akvarievatten leder inte stöm så bra att det löser proppen.[/QUOTE]

Visst gör det det! Testa får du se![/QUOTE]
neutralt vatten med PH7 leder inite särskilt bra. är det lite surare eller mer alkaliskt så leder det mycket bättre.
en sak kan vi konstatera. spänningspunkterna måste vara mycket nära varandraom säkringen ska gå.
#55 - 19 november 2005 10:53
Visst nu har jag testat. Inget hände. polerna 3-4mm ifrån vandra. skalade 5-6mm. Inte i ett kar utan i en kaffekopp med vatten. Salthalten borde inte skilja så mycket. Saken är den att det ska gå mer än 10A i vattner om säkringen ens ska fundera på att gå sönder. Det är 2300W. Jag märkte som sagt inget så det kan inte har varit mer än max några watt. Jag rekomenderar ingen att göra samma försök.
#56 - 19 november 2005 11:02
Frugan tappade för länge sedan hårtorken i badkaret som höll på att fyllas med vatten! POOOF säkringen gick åt skogen 10A den också!?
220V-apparater är förbjudna numer i vårt badrum!
#57 - 19 november 2005 11:04
konstigt
#58 - 19 november 2005 11:07
Tur man inte låg i badet då! Kunde säkert inte varit här och skrivit:))
#59 - 19 november 2005 16:46
[QUOTE=Danei]Visst nu har jag testat. Inget hände. polerna 3-4mm ifrån vandra. skalade 5-6mm. Inte i ett kar utan i en kaffekopp med vatten. Salthalten borde inte skilja så mycket. Saken är den att det ska gå mer än 10A i vattner om säkringen ens ska fundera på att gå sönder. Det är 2300W. Jag märkte som sagt inget så det kan inte har varit mer än max några watt. Jag rekomenderar ingen att göra samma försök.[/QUOTE]

tänkt på att växtgödningsmedel ökar ledningsförmågan ?
sen spelar nog ytan mot vattnet roll också för hur mycket vatten som går.

sen pselar det nog roll var man bor i landet då vattnet är olika på olika ställen
#60 - 19 november 2005 16:53
Visst det spelar in. Men efter som jag inte märkte någon effektutveckling alls. Så är det många gånger upp till effekter där säkringen går.
#61 - 19 november 2005 17:02
NE: det tror jag inte. Jag kör med gödning. Kulor som man stopar ner i gruset vid växternas rötter. Kom inte ihåg märket.

Det är möjligt att det behövs mer gödning. Men ljuset känns hur som helst ganska klent.
#62 - 19 november 2005 17:18
"kulor" är bara ett dyrt skämt egenlitgen.
du vet inte vad dom innehåller hur länge dom räcker eller vad dom släpper ifrån sej i vilka mängder.
sen är det enklare för växter å ta upp näringen där den behövs istället för att dra det genom hela växten.
sen skitar kulor ner en hel del när man gräver runt lite i botten
lerkulor innehållar oftast mycke järn vilket lätt skapar problem med vissa alger.

kör med pmdd istället.

www.pmdd.se

finns även nåt som heter tmg som är bra men är bara mikrogödning.

pmdd förser växter med både makro och mikro gödnign
#63 - 19 november 2005 18:56
Jaha ja. Fick rådet att prova med kulor och köpte dem från Akvarievalvet i Norrköping. Men visst kan väl prova med annat.
#64 - 19 november 2005 23:06
Bättre ljus är nästan aldrig fel så det kan du ju kolla vidare på.

Ett problem som kan uppstå är att kulorna ofta innehåller mest micronäring, om du byter vatten ofta så finns det väldigt lite macroämnen (fiskskit) i akvariet vilket skulle kunna vara ett problem.
#65 - 21 november 2005 17:32
[QUOTE=y0da]Hehe.. precis ;)
Ohwell.. fortsättning följer på måndag ;)[/QUOTE]

Undrar om det blir en fortsättning idag?
#66 - 21 november 2005 19:00
NE: Ok. vore kanske en ide att prova lite annan gödning. Är rätt ny på detta. Har bara haft akvarium i ett halvår eller nåt´.
#67 - 22 november 2005 05:57
Tyvärr är det så att nästan alla gödningstillverkare tycker att det kommer tillräkligt med macroämnen från fiskarna, men om man sköter sitt akvarium "väl" och byter vatten "ofta" så blir det inget kvar av dessa ämnen.

Det lite problematiska i detta är att i stort sett dessa ämnen inte finns att köpa som kommersiella produkter. Det lättaste är att titta på PMDD som är "råämnen".

Jag är inte säker på att detta på att detta hjälper dig, men det är ett vanligt problem.
#68 - 22 november 2005 07:00
[QUOTE=Frågvis][QUOTE=y0da]Hehe.. precis ;)
Ohwell.. fortsättning följer på måndag ;)[/QUOTE]

Undrar om det blir en fortsättning idag?[/QUOTE]

Nje.. bidde det inte ;).. hade mycket att göra på jobbet så jag hann helt enkelt inte.. får hoppas att jag hinner idag :)
#69 - 22 november 2005 09:01
Tänkte bara säga att jag har några arcadia Fluorescent Controller hemma(http://www.arcadia-uk.info/product.php?pid=1&mid=10&lan=en&sub=&id=4)
Fast mina är modellen innan, kanske 3 år eller nått. Dom e ialla fall IP30.

såg nu att dom nya e IP67(http://www.arcadia-uk.info/product.php?psub=1&pid=8&mid=10&lan=en&sub=&id=4)


/johan











Annons