lysrör

#1 - 10 juli 2004 20:53
Jag är nog lite smådum,,
alla pratar om att man ska ha ca 0,5 w per lite vatten ,,,
jag har ett kar på 450l till det har jag en ram med två 120cm
lysrör (osram-floura)när jag läser på dom står det L 36 w/77
som jag tyder det borde dom vara på 77watt, för att komma upp i 225w som ju är 0,5 watt per liter måste jag då ha 3 lysrör stämmer det,,,
vilka lysrör ska man ha dom jag har nu ger så grönt ljus, funderar på att bygga en ramp med tre rör i och ha ett floura och två auqa-glo eller sun-glo, kan det vara något.
#2 - 10 juli 2004 21:07
Dina rör är på 36 watt. Och om du inte skall satsa stenhårt på växter så kan du ha mindre än 0,5w per liter.

Skaffa en dubbelramp till och sätt i reflektorer om du inte redan har det.
#3 - 10 juli 2004 21:13
ok,, nej satsar inte stenhårt på växter men det är ju kul om det växer lite med.
någon som har byggt egna?
#4 - 10 juli 2004 23:04
Jag har 540liter där jag haft 4*36W lysrör. Det var inte någon vidare fart på växterna, inte ens med CO2. Men vill man ha växter så är det nog det minsta man vill ha till det akvariumet. De som inte är så ljuskrävande växte ju i vart fall.
Nu har jag 6*36W lysrör och det är en helt annan fart på växtligheten. Plockar ut en kasse växter i veckan. Men då har jag ju även kraftig gödning med PMDD och CO2.
#5 - 11 juli 2004 09:16
Ursprungligen skickat av forsström

någon som har byggt egna?

Om du vill bygga själv rekommenderar jag färdiga dubbelisolerade kopplingssatser och reflektor. Det blir el-säkert och är mycket lätt att bygga, men tyvärr inte så mycket billigare än en ramp.

På min zoon under teknik finns en bild på hur den tekniken ser ut i mitt odlingsställ.

Annons