lysrör

#1 - 13 oktober 2003 13:02
hej! har ett problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med?
mitt ena lysrör gick sönder, den är seriekopplad med ett annant.
jag gick idag och köpte nytt och satte i men det funkar ändå inte.
vad kan det vara för fel?
tacksam för svar....
#2 - 13 oktober 2003 13:11
prva att byta glimmtändarna det ska man alltid göra isamband med rörbyten
#3 - 13 oktober 2003 16:48
Kolla glimtändaren som sagt. Jag byter inte glimtändaren med rören, det finns olika åsikter om det. Lysrör tappar effekt och ska bytas varje år om man vill ha välmående växter.
#4 - 13 oktober 2003 17:00
ok... tack för era svar! hur kollar man den då? vart köper man ny?
#5 - 13 oktober 2003 17:17
Ja vad tror du? En lampaffär eller på en stormarknad... Finns granterat innom 2 meters radie från lysrören.......
#6 - 13 oktober 2003 17:34
Glimtändaren ser ut som en cylinder i plast som är ca 4cm lång och 1,5cm i diameter. Den sitter fast med bajonettfattning.
#7 - 14 oktober 2003 06:41
hej igen! tack för era svar!
jag förstår ju vart jag hittar dem, skrev lite tokigt!
nu är det så att jag inte ens tror att jag har några glimmtändare , så det kanske har blivit något allvarligt fel...?det är ett vanligt juwel akvarium!<font color="blue"></font id="blue">
#8 - 14 oktober 2003 07:18
Det är inte alla lysrörsramper som behöver glimtändare.
Om du inte hittar glimtändare (oftast vita plast cylindrar) så kan det vara att drosseln som driver röret har inbyggd tändfunktion. Om du har otur så har drosseln gått sönder och måste bytas ut.
Är man händig så går det att köpa drosslar inom elektriska fackhandeln, men annars rekomenderar jag att du låter en elektriker fixa det.
Innan du går vidare tycker jag att du ska vrida på röret lite, det är vanligt med glappkontakt i rörhållarna. Eventuellt kan det ju även vara att kontakterna har fått någon typ av beläggning så prova med kontaktspray om du har det hemma. Förhindra att eventuell kontaktspray droppar ner i akvariet, jag vet inte hur det påverkar vattnet.

Lycka till, hoppas att det inte är så allvarligt.
#9 - 14 oktober 2003 10:26
Om drosslarna pajat borde det vara ett garantiärende.
#10 - 14 oktober 2003 11:31
Givetvis garanti om det nu är en relativt ny ramp.
Dessvärre glömde jag skriva att ofta kan en dålig drossel ta sönder det nya lysröret som man sätter i.

Annons