lysrör

#1 - 26 februari 2010 22:31
jag trodde aldrig jag skulle ställa en fråga om lysrör, trodde bara det var längden som skillde rören från varandra ;)

jag har bara en vanlig ramp med plats för 1 lysrör på 60cm, så är det nu och inget jag tänker ändra på den närmaste framtiden.

fattar inget av T8 T5 och annat obegripligt ;)
jag vill ha ett rör som framhäver fiskar men speciellt som hjälper mina växter, vad rekommenderar ni då?

har tittat på ett sånt här: http://www.aquawarehouse.se/shop/product_info.php/cPath/61_62_68/products_id/296
#2 - 26 februari 2010 22:38
korkat kanske , men när jag sökte hittade jag dåligt med info,
men nu hittar jag massor i länkarna nedan... [:o]
#3 - 26 februari 2010 23:10
beror lite på vad du vill uppnå, vad har du för växter, vilken typ av fiskar, bottensubstrat osv?
#4 - 27 februari 2010 10:05
Gaffel skrev:
beror lite på vad du vill uppnå, vad har du för växter, vilken typ av fiskar, bottensubstrat osv?

denna bild är tagen med en urkass mobilkamera,
men växten tillvänster om roten är en "svår" växt, en Rotala wallichii, som behöver bra/mycket ljus. Den växten är ju bara så snygg så jag vill gärna satsa lite extra ljus på den ;)

firrarna i lådan är Guppys och ett par ancistrus
#5 - 27 februari 2010 21:49
ny fin jägervärmare och ett uråldrigt eheim(filtermattan ser ut att behöva bytas)
Resten ser i mina ögon ut som röd cabomba, vattenpest och vet jag vet att det inte är nålgräs men det där småtta. Jag skulle satsa på att få in minst 2 x aquarell, fast helst 1 x aquasky och 3 x aquarell beroende på vilken typ av ramp du tror dig ha råd med, t5 är onekligen mycket effektivare men enkla t8 är så mycket billigare i inköp.

Tveksam till ditt val av bottensubstrat fast smaken är som bekant olika.

Tar du en bild snett uppifrån så man kan se rampen samt lägger upp mått på akvariet.
#6 - 28 februari 2010 07:51
Gaffel skrev:
ny fin jägervärmare och ett uråldrigt eheim(filtermattan ser ut att behöva bytas)

.

Nu blev jag nyfiken, hur ser du att filtermattan måste bytas på den bilden?

Hälsningar

Daniel
#7 - 28 februari 2010 08:22
Gaffel skrev:

Resten ser i mina ögon ut som röd cabomba, vattenpest och vet jag vet att det inte är nålgräs men det där småtta. Jag skulle satsa på att få in minst 2 x aquarell, fast helst 1 x aquasky och 3 x aquarell beroende på vilken typ av ramp du tror dig ha råd med, t5 är onekligen mycket effektivare men enkla t8 är så mycket billigare i inköp.

Tveksam till ditt val av bottensubstrat fast smaken är som bekant olika.

Tar du en bild snett uppifrån så man kan se rampen samt lägger upp mått på akvariet.

ja, jag tänkte byta hela pumpen faktiskt (den låter så mkt!), men jag tänkte låta 1a månaden gå först, vågar inte röra filtren förrän minst 28 dagar gått och bakteriekulturen kommit igång ordentligt.

växterna är vattenpest, "gräset är jag osäker på, sen är det, Rotala wallichii, anubias från tropica och de lite högre växterna är nomaphila siamensis parvifolia enligt lappen i krukan. om nått av detta kallas camboba vet jag inte.

att smaken varierar mellan oss är bara bra, är det därremot nått "fel" på mitt grus är jag tacksam om det kommer fram.

jag har ett 115L, 70 långt, 35 djupt och 45 högt och om du hade akvarium på 80-talet så kan du säkert dra dig till minnes hur ramperna såg ut då - en sån är det :D
#8 - 28 februari 2010 08:41
ny bild här: http://www.facebook.com/photo.php?pid=3621087&l=3038ee086f&id=719711023
håller ff på att försöka inreda lite försiktigt och är på inga vägar färdig, karet blir 1 vecka idag!
nästa kar jag skaffar kommer jag inreda innan jag fyller!!
#9 - 28 februari 2010 09:02
Yollis skrev:
ja, jag tänkte byta hela pumpen faktiskt (den låter så mkt!), men jag tänkte låta 1a månaden gå först, vågar inte röra filtren förrän minst 28 dagar gått och bakteriekulturen kommit igång ordentligt.

växterna är vattenpest, "gräset är jag osäker på, sen är det, Rotala wallichii, anubias från tropica och de lite högre växterna är nomaphila siamensis parvifolia enligt lappen i krukan. om nått av detta kallas camboba vet jag inte.

...

jag har ett 115L, 70 långt, 35 djupt och 45 högt och om du hade akvarium på 80-talet så kan du säkert dra dig till minnes hur ramperna såg ut då - en sån är det :D

Att byta filter är något av det mest dramatiska du kan göra i bakterieväg. Kastar du ut hela filtret startar du i praktiken om hela inkörningsprocessen igen. Visst, det finns en viss del bakterier i bottengruset samt lite grann i vattnet men en stor del av nedbrytningen sker i ditt filter.

Det finns en del metoder för att minimera risken för nitritproblem vid filterbyte. En av dem går ut på att klämma ned allt gegg och sump från det gamla filtret rakt ned i det nya. Passar din gamla filterpatron i det nya filtret kan du ju flytta hela filtermassan och då blir bytet helt riskfritt. Ännu ett sätt är att helt enkelt köra med två pumpar under en månad. Dvs, stoppa i det nya filtret och låt båda gå samtidigt. Sedan kan du koppla bort det gamla filtret när det nya grott in sig.

Växterna skulle säkert må bra av 2-3 Aquarelle-rör á 30W men tänk även på att du då behöver tillföra växtnäring och mineraler samt eventuellt också kol i någon form. Mer ljus utan näring eller kol resulterar lätt i alginvasion.

Med "Cabomba" menar han nog din Rotala Wallichi. Ärligt talat kan jag inte se vilken av dem det är på bilden. Närbild från sida och uppifrån skulle hjälpa (om det är viktigt). Din gräsväxt kallas Brasiliansk gräsplanta.
#10 - 28 februari 2010 09:12
Yollis skrev:
ny bild här: http://www.facebook.com/photo.php?pid=3621087&l=3038ee086f&id=719711023

håller ff på att försöka inreda lite försiktigt och är på inga vägar färdig, karet blir 1 vecka idag!

nästa kar jag skaffar kommer jag inreda innan jag fyller!!

Vilka söta små Ancistrus :)
#11 - 28 februari 2010 09:18
ahh mitt misstag, beträffande kransrotalan, spana in länken så hittar du bla cabomban samt en massa bra tips på olika växter.
http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=25

Innerfiltret är det antagligen bara enkla slitdelar som behöver bytas, ta ut impellern och kolla så inte axeln är gropig, kan fungera att vända på den tills du hittar en ersättnings men om impellern gröpts ur bör du byta den, att jag sen skrev att jag tyckte filtermattan såg gammal ut (om den nu är ny och fräsch) var ett skrivfel i feberyra, insugsgallren är däremot fulla av bös så du kanske skulle ta upp och lite snabbt slå ur filtermattan mot badkarskanten eller liknande, prova att skaka om filtret lite och se om det kan ha fångats luft inne i filtret, kan nämligen oxå vara en källa till oljud.

Om ditt akvarium sen är ett 6 mm helglas(yttermått?) så rymmer det omk 98,6 liter om du väljer att fylla tills det är typ 2 cm kvar till toppen, är det ett ramakvarium så rymmer det lite mindre.

Inget fel på ditt grus annat än då i (mina) betraktarens ögon ;), men smaken är som baken delad och som röven klöven!
#12 - 28 februari 2010 10:06
hawkse, jag hade tänkt att gå på en ny pump av samma märke och sort och helt enkelt sätta i de gamla filtren, hur låter den iden?
Växtnäring får karet 1 gång i veckan så det blev näringsboost idag igen.

fan alltså att jag bara har plats för 1 lysrör i min uråldriga ramp *grrr* Får surfa runt lite och kolla om jag hittar en ny! Gubben min sålde precis sin själ, han sålde sin quad och köpte en ny för det dubbla priset! (här pratar vi inte bara nåra fjuttiga tusenlappar...) vilket betyder att jag nu kommer få ta in ett nytt större kar i framtiden och då borde jag även kunna unna detta en ny ramp! *moahahaaaaaa* :d Jag borde även få en välförtjänt solsemester.
han lär sig aldrig stackarn, han har sålt sin själ så många gånger nu!! ;)

då tar jag fram kameran igen nu då och fotar växten, egentligen är det inte så viktigt eftersom jag själv vet vad det är för en växt, men jag är ju helt förälskad i den. Dör den så köper jag en ny likadan ;)

Ja, mina ancistrusar är väldans små och söta, en av dem verkar växa snabbare än den andra för jag tycker den blivit så "stooor" :d:p

Gaffel, tror det var mobilkameran som lurade ögat, gallret håller ancistrusarna fritt :)
knappa 100 liter då!! ;) :d ska nog ta och skaka lite på filtren efter voffe-promenaden i snöslasket.
Bilagor:
#13 - 28 februari 2010 10:40
Den modellen eheim slutade tillverkas för en massa år sedan men som hawkse skriver kan du krama ur den gamla filtermattan över det nya, gammal filtermatta blir uttjänt, mata sparsamt i en vecka eller så för att vara på den säkra sidan, men vänta du nån månad tills kvävecykeln kommit igång, du bör även tillsätta nitriveck eller likvärdigt under uppstarten!

Längden på ditt akvarium stör mig lite, har det ram eller är det helglas?
Kläm gubben på en billig liten 2-rörs(2 x 18 W T8) och sen klipper du till med ett riktigt stort helglas och frihängande dimmbart T5 efter att semestern är betald!
#14 - 28 februari 2010 10:49
Yollis: Idén med filtret är bra men det kanske är idé att försöka rengöra impellern som Gaffel skriver? Är den helt trasig är det bara att bita i suräpplet och köpa en ny och köra enligt någon av metoderna ovan.

Yollis: Växten kan jag tyvärr inte se. Kommer bara till inloggningssidan på facebook så du behöver väl göra bilden publik eller något åt det hållet men eftersom du är säker så behövs det inte. Hoppas du klarar växten - den ser otroligt läcker ut.

Gaffel: Vad är problemet med längden på karet? En simpel 120-ramp för 2 st 30W T8-rör kostar obetydliga 30 SEK mer hos PWSS än motsvarande för 2x18 W. Perfekt passform är väl iofs att föredra av estetiska skäl men funktionsmässigt spelar det ju mindre roll.
#15 - 28 februari 2010 10:56
tja, problem och problem, personligen tycker jag att det ser rätt kefft ut om rampen sticker ut 25 cm på varje sida.. :d
Bilagor:
#16 - 28 februari 2010 10:58
hawkse skrev:
Vad är problemet med längden på karet? En simpel 120-ramp för 2 st 30W T8-rör kostar obetydliga 30 SEK mer hos PWSS än motsvarande för 2x18 W. Perfekt passform är väl iofs att föredra av estetiska skäl men funktionsmässigt spelar det ju mindre roll.

tja, problem och problem, personligen tycker jag att det ser rätt kefft ut om rampen sticker ut 25 cm på varje sida.. :d
#17 - 28 februari 2010 11:18
Gaffel, stör det dig :d med längden på akvariet, fan vad rolig du är!!
jag har köpt det begagnat och är typ 99% säker på att det är hemma-limmat ja, det är helglas.

hawkse, mysko med bilden eftersom du såg mina ancistrusar, det är ju samma album, kör med den gamla länken och testa om du ser då.
#18 - 28 februari 2010 11:35
Hemma-limmat förklarar det hela fast du kan ju köra med en sån här heltäckande T5.
http://www.pwss.nu/product.php?productid=5709&cat=954&page=1
Perfekt mått!
#19 - 28 februari 2010 11:38
Gaffel skrev:
Hemma-limmat förklarar det hela fast du kan ju köra med en sån här heltäckande T5.

http://www.pwss.nu/product.php?productid=5709&cat=954&page=1

Perfekt mått!

hittar inte måtten?
#20 - 28 februari 2010 11:40
700 x 350, standard till akvastabils 85 liters akvarium!
#21 - 28 februari 2010 11:40
ok! tack
#22 - 28 februari 2010 17:25
Gaffel skrev:
700 x 350, standard till akvastabils 85 liters akvarium!

Ah! Sorry. Läste måttangivelsen till 115 Långt men ser att det var 70 cm långt, 115 liter! Ja, då lär rampen du länkat passa perfekt.
Bilagor:

Annons