Verkar ju inte finnas så mycket färdiga LED ramper?
Det finns precis hur mycket ledramper som helst. Testa googla "led aquarium light" liknande så ska du se att du får ett par träffar...
De högeffektiva led-ramper som finns är dock dyra men genererar väldigt mycket ljus. Den mest prisvärda som jag hittat hittills som har styrkrets för t ex programmerbar dygnscykel är mazarra maxspect razor. Funderar på att köpa en sån själv inom en snar framtid. Kostar ca 4000kr.
Okej, men led lampor funkar lika bra då som lysrör? Både för fiskarnas och växternas skulle?
Det beror på vilken led-belysning, de kan kombineras i oändlighet med olika styrka, kvalitet, våglängd på ljuset osv. Finns kassa och bra. En hel vetenskap det där. Googla på ämnet och läs på är ett hett tips.
Inte helt oväntat är ofta dyrare bättre, sen beror det på hur kraftig belysning du behöver. Kvalitets-led till större akvarium blir dyrt.
Jag har hittat 10w led-byggstrålkastare med kallvitt ljus (ca 6500k) från Kjell o Co som kostar 249kr st. Till mitt lilla 60x30x36 behövs minst 2st. Dessa simpla led-lampor ska tydligen fungera väldigt bra med växter, men det blir inte så värst billigt ändå i slutändan, därför tittar jag nu på en dyrare "fin-led-ramp" till mitt större akvarium på 160w.