Lyse till mina kar

#1 - 16 februari 2013 14:53
Har köpt två nya kar. Ett på 190 liter och ett på 320 liter. Dom har inga lysrör bla så nu skulle jag vilja ha lite tips på vad man ska ha och vad man kan köpa det. Det får inte bli för dyrt.

LED är det ett bra alternativ?

Det ska funka bra för både mina malawi och växterna
#2 - 16 februari 2013 15:13
Sv: Lyse till mina kar

Power glo

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#3 - 16 februari 2013 15:34
hannesc skrev:
Power glo

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Vart kan jag köpa de? vad är det för sorts lyse?
#4 - 16 februari 2013 15:37
#5 - 16 februari 2013 16:10

Jag är också i tankarna att skaffa bättre ljus till karet.

Har funderat på led, då jag isf slipper lägga flera hundra på rör varje år men vetefan. Verkar ju inte finnas så mycket färdiga LED ramper? Och verkar lite omständigt att bygga själv :/
#6 - 16 februari 2013 16:12
#7 - 16 februari 2013 19:37

Är detta nåt kanske?

www.ebay.com/itm/LED-36-HI-Lumen-LED-Aquarium-Light-Freshwater-Tropical-Fish-Tetra-Cichlid-90-cm-/300801560490?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item46092b8faa

Kanske även kan fungera till ditt 190l om det verkar bra :)
#8 - 16 februari 2013 22:39
Okej, men led lampor funkar lika bra då som lysrör? Både för fiskarnas och växternas skulle?
#9 - 17 februari 2013 03:09
Dr.Dork skrev:
Verkar ju inte finnas så mycket färdiga LED ramper?

Det finns precis hur mycket ledramper som helst. Testa googla "led aquarium light" liknande så ska du se att du får ett par träffar...

De högeffektiva led-ramper som finns är dock dyra men genererar väldigt mycket ljus. Den mest prisvärda som jag hittat hittills som har styrkrets för t ex programmerbar dygnscykel är mazarra maxspect razor. Funderar på att köpa en sån själv inom en snar framtid. Kostar ca 4000kr.

Okej, men led lampor funkar lika bra då som lysrör? Både för fiskarnas och växternas skulle?

Det beror på vilken led-belysning, de kan kombineras i oändlighet med olika styrka, kvalitet, våglängd på ljuset osv. Finns kassa och bra. En hel vetenskap det där. Googla på ämnet och läs på är ett hett tips.
Inte helt oväntat är ofta dyrare bättre, sen beror det på hur kraftig belysning du behöver. Kvalitets-led till större akvarium blir dyrt.

Jag har hittat 10w led-byggstrålkastare med kallvitt ljus (ca 6500k) från Kjell o Co som kostar 249kr st. Till mitt lilla 60x30x36 behövs minst 2st. Dessa simpla led-lampor ska tydligen fungera väldigt bra med växter, men det blir inte så värst billigt ändå i slutändan, därför tittar jag nu på en dyrare "fin-led-ramp" till mitt större akvarium på 160w.
#10 - 17 februari 2013 08:49

Matsnork skrev:
Det finns precis hur mycket ledramper som helst. Testa googla "led aquarium light" liknande så ska du se att du får ett par träffar...

De högeffektiva led-ramper som finns är dock dyra men genererar väldigt mycket ljus. Den mest prisvärda som jag hittat hittills som har styrkrets för t ex programmerbar dygnscykel är mazarra maxspect razor. Funderar på att köpa en sån själv inom en snar framtid. Kostar ca 4000kr.

Det var ungefär det jag menade! Att det inte finns så många BILLIGA l led ramper ;)

Jag har inte mycket pengar att lägga på en ljusramp (just nu iaf) så därför letar jag efter ett billigt alternativ.

Men alltså, den rampen jag länkade ovan. Kan den vara något att ha? Köper man två kostar det ca 1050 kr inkl. frakt. Det blir då 52w led, kan det räcka för ett kar på 95x43x42, ca 165l? Sen kan man ju alltid komplettera med röda ledlister för fotosyntesens skull(?)
#11 - 18 februari 2013 02:25
Ingen aning om det räcker ljusmässigt, men måttet passar nog. 36" är väl ca 90cm? För priset är det värt ett försök...

Ska tipsa en kompis som ska köra low-tech om den där. Bra att den kom fram.

Annons