Lyse till 25 liters

#1 - 11 juni 2008 10:01
Jag har haft två skrivbordlampor till mitt 25-liters (tycker inte att en gav tillräckligt med ljus). Den ena var en arbetslampa med halognelampa i, sådan där armen är ställbar i längd och den andra var en lampa med lågenergilampa i från ikea. Nu har halognelampan gått sönder och det var den som gav mest ljus och tyvärr kommer jag inte ihåg vart lampan är köpt och vet inte hur jag skulle kunna få tag i en ny halogenlampa. Helst vill jag bara ha en sorts lampa för just nu är det inte så snyggt när det står två lampor på var sin sida av akvariet. Jag har ingen möjlighet att varken hägna något från taket eller sätta något på väggen.

Finns det så små lysrör eller vad ska jag ha för lampa som lyser upp hela akvariet bra? Akvariet är 40 cm långt och 24 cm brett.
#2 - 11 juni 2008 12:54
Det finns 40cm breda ljusramper för 1st E14 päronglödlampa. Kostar knappt 200kr i din lokala zooaffär skulle jag tro. Glödlampan byter du förslagsvis ut mot en lågenergilampa för att få mer ljus och mindre värme.
Täckglas behövs för att inte få fukt i ljusrampen.

http://www.lampgrossen.se/
Har E14 lågenergilampor med extra kallt ljus på 6.500k. Vattnet ser oftast väldigt gult ut med glödlampor och lågenergilampor man köper på stormarknaden. Men lampor med 6.500k ger ett kallt vitt ljus som passar bra i akvarium. Jag kör själv med dessa lågenergilampor till mitt akvarium och tycker det går bra.

Försök att jämför lite så det verkligen får plats med en lågenergilampa i rampen.

Annons