[QUOTE=Björn J.;n2383422]
Tio timmar är optimalt. Växternas tillväxt-DNA är liksom programmerade för den tiden.
Jag har tre timrar, två belysningsarmaturer, dessa har var sin timer som tänder och släcker med några minuters mellanrum, dessutom en timer kopplad till en liten blå LED-list som ger litet "månskensljus" kanske inte direkt nödvändigt, men ger litet mysbelysning på kvällen och natten. Eller så kanske det är därför mina yngel klarat sig från att bli uppätna... vem vet.
Jag har digitala timers som är styrda av en radiosignal (på långvågsbandet) från världstidsuret, atomuret, inte heller det är nödvändigt, bara krångliga att programmera, billiga mekaniska timrar från Clas, Kjell, Jula eller Biltema går lika bra om inte bättre.
(Tack Åheim, :) längre eller kortare belysningstider gynnar bara olika sorters alger).[/QUOTE]
Det verkar inte som växterna bryr sig eller har koll på vad som är inprogramerat i deras DNA. Kortare belysningstid ger normalt mindre problem med alger medans längre belysningstid ökar risken för alger. 6-8 timmar belysning per dag verkar funka bra med växter och deras tillväxt utan att gynna algbildning och det är nog det många kör med till t.ex. växtakvarium. Har även sett exempel på natur/växtakvarium där man bara kört belysning i 4tim/dag även dessa har har haft välmående växter utan alger. Så det där med DNA är nog inte speciellt intressant i detta samanhang, belysningen i naturen växlar också på ett sätt som inte den artificiella belysningen vi har till våra akvarier gör. Men det som är viktigt rätt styrka och kvalitet på ljuset, iaf. om vi pratar akvarier med växter.