Lyktögon

Yuri
#1 - 9 augusti 2006 07:54
Någon här som har erfarenheter av stimbildande killis typ Procatopus similis eller Plataplochilus ngaensis?

Släktena ovan plus några till brukar sammanfattas under benämningen lyktögon. Samtliga lever i västafrika men liknar sydamerikanska tetror till utseende och delvis uppförande.
#2 - 9 augusti 2006 08:38
Jag hade iaf en Procatopus-art (similis?) någon gång på 1980-talet.
Den kan nog funka som stimfisk. Vackert skimrande art. Men det finns ju så många fler vackra och intressanta killis - så det var bara för att pröva på lyktögon för egen del.
Lite knepigt var det att samla in äggen. Fisken vill helst skjuta in äggen i en sk tvättsvamp eller liknande. Jag löste detta genom att lägga in min lekmopp i ett förfilter så kunde fiskarna göra som dom ville och jag fick äggen där jag ville ha dem. :)
Yuri
#3 - 10 augusti 2006 11:58
Räcker det inte med några tussar javamossa på botten av akvariet? Har inte mycket kunskap om hur lyktögon leker måste jag säga, finns det nåt på nätet att läsa?
#4 - 10 augusti 2006 13:41
Det finns säkert en del att läsa.
Sök på "lamp eye" eller på art namnet.
Längst ner på den här sidan föreslår zopet också 3 liknande ämnen :)
Finns säkert en hel del att hämta på killietalk om man söker där:
http://fins.actwin.com/killietalk/
Procatopus vill som tidigare sagt gärna skjuta in sina ägg någonstans.
#5 - 10 augusti 2006 22:11
Får man inte tag i afrikanska lyktögon så är asiatiska risfiskar väldigt lika. Men dom leker bland flytväxterna (och ibland kan honorna simma runt flera dagar med en massa rom utanpå kroppen innan hon lägger dem).
Yuri
#6 - 10 augusti 2006 22:15
Fiskar av släktet Oryzias menar du? Har ingen koll på dom heller, varken utseende eller beteendemässigt. Finns det bilder här på Zoopet? (..som jag som icke "guldgutt" kan ta del av alltså.. )
#7 - 11 augusti 2006 04:32
Här en lista med Oryzias från FishBase.
http://www.fishbase.se/NomenClature/ValidNameList.cfm?criteria=SYNONYMS.SynGenus+%3D+%27oryzias%27++AND+SYNONYMS.SynSpecies+like+%27%25%25%27+&vtitle=Scientific+Names+where+genus+equals+%3Ci%3EOryzias%3C%2Fi%3E
Några enstaka bilder finns väl där och möjlighet att googla dem på direkten.
:)
Oryzias räknades tidigare till killis
Yuri
#8 - 11 augusti 2006 06:54
Hm.. gör dom inte det fortfarande? Såg i någon utställningslista från i våras, tror det var DKG i Tyskland några Oryzias utställda. Dessutom såg jag i nån av Hubers listor att Oryzias-släktet fanns med, men den listan hade en 7-8 år på nacken tror jag.
#9 - 11 augusti 2006 07:24
SKS räknar fortfarande till killis, i varje fall om man ser deras bedömningslista till jubileumsutställningen.
[FONT=Verdana]1000 Lyktögon[/FONT][FONT=Verdana] & [FONT=Verdana]Oryzias[/FONT][/FONT]
#10 - 11 augusti 2006 08:01
Oryzias listas inte i Killi-data online (Huber).
Det borde väl vara den avgörande informationskällan i den här frågan.
Att SKS (och troligen även andra sällskap) fortfarande har med Oryzias beror väl sannolikt bara på tradition.
Bilagor:
#11 - 11 augusti 2006 08:07
Jag kan också tilläga att det inte finns några Oryzias i BKA:s databas.
Yuri
#12 - 11 augusti 2006 08:20
[quote=erikthur]Oryzias listas inte i Killi-data online (Huber).
Det borde väl vara den avgörande informationskällan i den här frågan.
Att SKS (och troligen även andra sällskap) fortfarande har med Oryzias beror väl sannolikt bara på tradition.[/quote]

Jag har en gammal Huber från 96 eller 97, där räknas Oryzias till killis. Det är väl som vanligt att taxonomin är svävande och ständigt revideras.
#13 - 11 augusti 2006 09:27
[QUOTE=Yuri]Jag har en gammal Huber från 96 eller 97, där räknas Oryzias till killis. Det är väl som vanligt att taxonomin är svävande och ständigt revideras.[/QUOTE]
Visst är det så. :mad:
Det är nog ett av skälen till att killi-data online är uppställt "bakvänt" typ "similis, Proc".
Men jag undrar om inte Oryzias verkligen föblir "ute" den här gången.
Redan i Killifish Master Index 1979 påpekades det att Oryzias möjligen inte hörde dit med hänvisning till en referens från 1964.
#14 - 11 augusti 2006 13:44
Killis är inte någon naturlig grupp (monophyletisk). Lyktögonen är t ex närmare släkt med guppy än med Aphyosemion. Men det är sant att risfiskar inte ens är tandkarpar utan närmare släkt med halvnäbbar och näbbgäddor. Killis är väl då tandkarpar (Cyprinodontiformes) som inte föder levande ungar (fast t ex Oxyzygonectes - släkt med fyrögonen - lägger ägg utan vara killis så det stämmer inte heller)

Det finns inga regler för populärnamn (i motsats till de vetenskapliga namnen): om någon vill kalla torsk för guppy så går det bra, men det kan bli svårt att göra sig förstådd.
Yuri
#15 - 11 augusti 2006 14:01
Men till syvende och sist är det väl många gånger personliga ambitioner hos enskilda insamlare och ichtyologer som gör att klassificeringen är svävande, som ren lekman har jag svårt att förstå hur en förstagångsbeskrivning av t ex Gadus morhua (Linnéus 1758) i dessa informationsteknologins underbara tidevarv skulle kunna ifrågasättas av Wildecamp, Watters eller Seegers. Men så verkar det vara i "populära" firrar som hamnat i västerländska akvarier. Killies är en grupp som ständigt revideras, jag höll tidigare på med ciklider från de stora sjöarna i Afrika, där är det likadant.

På mig verkar det som om det ofta sätts upp nya släkten, arter och underarter beroende på vilka kompisar man har haft med sig på de olika fångstexpeditionerna. "Nämen, Bluttan splendidus har ju sju gälräfständer i den här vattenpölen... vi sätter upp ett nytt släkte".. typ.. :)
#16 - 11 augusti 2006 17:05
[QUOTE=Erik Åhlander]Killis är inte någon naturlig grupp (monophyletisk). Lyktögonen är t ex närmare släkt med guppy än med Aphyosemion. Men det är sant att risfiskar inte ens är tandkarpar utan närmare släkt med halvnäbbar och näbbgäddor. Killis är väl då tandkarpar (Cyprinodontiformes) som inte föder levande ungar (fast t ex Oxyzygonectes - släkt med fyrögonen - lägger ägg utan vara killis så det stämmer inte heller)... Det finns inga regler för populärnamn...[/QUOTE]
Det är nog så sant. :)
Om någon vill försöka bli mer förvirrad på ett högre plan kan man väl börja läsa t ex här i Killietalk:
http://fins.actwin.com/killietalk/month.200512/msg00519.html
och följa den tråden (OT så har jag faktiskt erfarenhet både av F. heteroclitus och Cyp variegatus - dock inte ssk framgångsrik och jag undrade också över det där med det fåraktiga namnet...).
I USA kallas dock (den ungfödande) dvärgtandkarpen (Heterandria formosa) för "least killifish" vilket medfört en del hårklyverier däröver. Här någorlunda utrett av Tyrone Genade: http://fins.actwin.com/killietalk/month.200210/msg00466.html
#17 - 11 augusti 2006 20:53
[quote=Yuri]Men till syvende och sist är det väl många gånger personliga ambitioner hos enskilda insamlare och ichtyologer som gör att klassificeringen är svävande...[/quote]

Jo det händer nog (fast oftare när akvarister än professionella fiskforskare sticker ut hakan). Men på det stora hela så blir det bara bättre och stabilare hela tiden och de flesta berörda blir i stort sett överens. Och med dagens informationssamhälle snurrar även systematiken och taxonomin på allt snabbare och snabbare. Förr var det ett steg bakåt och två steg framåt. Med databaser som FishBase och Catalog of Fishes i ryggen blir det mest steg framåt hela tiden.

Fast visst finns det undantag...
#18 - 1 september 2006 08:47
Hej Yuri!
Jag har själv haft både Procatopus similis och P. abberans, den första arten var dock bara hanar!
http://i8.photobucket.com/albums/a9/plahgat/My%20Bettas/Procatopusaberranspar.jpg
P. abberans påminde faktiskt lite om guppies, fast dom la romm istället!
Väldigt produktiva, var ständig jakt på honor av stimmets hanar!
Gillar strömmande vatten och försöker hela tiden att peta in rommen i trånga springor, speciellt i insuget till filtret där det ständigt satt romm!
Fick tömma filtret på yngel då och då!
Rommen kan ligga okläckt länge, men så fort man hällde i nytt vatten så kläcktes dom meddetsamma.
Har även haft Oryzias minutillus, som jag fångade själv i Thailand, en av världens minsta fiskar ca 1 cm stora!
Lever i stimm i lugnare miljöer med mycket växter, hittade dom i översvämmade gräsmarker när jag fångade Betta imbellis.
Lite ömtåligare under och direkt efter fångsten, dör lätt av chock!

Thaifighter
#19 - 1 september 2006 09:18
Trevligt att höra att andra hade liknande erfarenheter av Procatapus äggläggning. :)
Jag tror dock inte Yuri läser inlägget dock eftersom han i vredesmod lämnat Zoopet efter att blivit aningen påpälsad i andra diskussioner.
#20 - 1 september 2006 14:43
[quote=erikthur]Trevligt att höra att andra hade liknande erfarenheter av Procatapus äggläggning. :)
Jag tror dock inte Yuri läser inlägget dock eftersom han i vredesmod lämnat Zoopet efter att blivit aningen påpälsad i andra diskussioner.[/quote]

Oops!!![:O]
Typiskt, såg inte att det var en gammal tråd![:o]
Nåväl, finns ju andra som läser det!:p
Thaifighter

Annons