Lyckad blandning?

#1 - 21 februari 2012 13:59
Jag hoppas någon kunnig människa kan hjälpa mig i mina val av fiskar till mitt första stora akvarium.
Tänker mig ett på ca 110 liter.
Kan detta funka?
1 st Ancistrus sp. 'albino'. Vill den vara ensam eller ha en kompis?
6-8 pansarmalar, funderar på skunk- eller panda- eller någon annan trevlig sort. Kan man ha ett stimm med bandade sorter?
8-10 gaffelstjärts-regnbågar
10 st Galaxy rasboror
Sen vill jag gärna lysa upp det hela med ett par ciklider. Är totalt förälskad i delfinsorten, men de verkar bli ganska stora. Funderar på kakaduaciklid istället. Andra tips?

Dvärgkulfiskar är jag också sugen på men vet på tok för lite om dem.Någon med erfarenhet av dessa som vill dela med sig?

Tacksam för alla svar!
#2 - 21 februari 2012 16:25
Hej,
Nej det är ingen lyckad blandning. Lite för många fiskar överlag. Sedan är det inte att rekommendera att blanda två stimfiskar som upptar samma del av akvariet => ta bort antingen regnbågarna eller rasbororna.
Kakadu kan funka bra tillsammans med rasbororna (jag har ej erfarenhet av gaffelstjärtsregnbågarna).
Med så många pansarmalar kommer dock kakaduorna ha mycket sjå med att mota bort dem. Pansarmalar har ej revir och kommer traska in hos ciklidernasområde och störa...

Det går att blanda pansarmalar men de bildar ev. två gäng.

Dvärgkulor är mest att rekommendera i artakvarium dvs där man bara har en art ev. med enstaka annan fisk som funkar (typ ancistrusen).
#3 - 21 februari 2012 18:45
Det kanske inte heller funkar om man har mindre antal av de båda stimsorterna?
Är så förtjust i båda men kanske jag måste välja en sort ist...

Hur många pansarmalar är lämpligt att ha tillsammans?
#4 - 21 februari 2012 18:59
Ancistrus vill gärna ha lite kompisar också. Minst 2-3 stycken.
#5 - 21 februari 2012 19:41
Du ska ha 10st pansarmalar av SAMMA sort. Dom är stimfiskar. Eller mer än 10st.
#6 - 23 februari 2012 17:34
Nu har jag iaf brassat igång mitt nya 112 liters. pumpen jobbar och gruset är nytvättat.
Funderar på att som första fisk införskaffa en Ancistrus albino. Skulle gärna ha ett par men jag är inte intrresserad av att få yngel.
Är de flitiga på att föröka sig? Bör jag skaffa någon annan fisk som käkar yngel?
Förslag på lösningar?
#7 - 23 februari 2012 17:57
Kamapfiskar äter ju alla yngel ;)
#8 - 23 februari 2012 18:10
Men kampfisk vill jag inte ha...
Andra förslag?
Hur är det med kakaduscikliden, käkar den yngel?
#9 - 23 februari 2012 18:12
Jag vet inte faktist. Har inte så mycket erfarenhet av dem.
#10 - 23 februari 2012 18:13
rasermusen skrev:
Du ska ha 10st pansarmalar av SAMMA sort. Dom är stimfiskar. Eller mer än 10st.

Bara nyfiken: vart har du fått att man måste ha samma sort när det gäller pansarmalar?

Jag själv har:
3 metaller
3 sterba´s
3 trebandade
och
2 schwartz´s

Det råkar gå så bra så.. ;)
Ska skaffa fler pansarmalar..
#11 - 23 februari 2012 18:14
Känner att jag inte kan ansvara för en massa yngel. Vad ska jag göra med dom liksom, blir ju jättemånga tillslut och hos mig får de det inte så kul eftersom jag inte vill skaffa fler kar eller hålla på med uppfödning och försäljning.
Kanske jag bara får tänka om mina val av fiskar.
Hur gör ni andra när era fiskar ynglar av sig?
#12 - 23 februari 2012 18:16
pikachu skrev:
Bara nyfiken: vart har du fått att man måste ha samma sort när det gäller pansarmalar?

Jag själv har:

3 metaller

3 sterba´s

3 trebandade

och

2 schwartz´s

Det råkar gå så bra så.. ;)

Ska skaffa fler pansarmalar..

Alltså pansarmalar är som små karameller, jag vill ha av varje sort!
De är så fina och simmar runt som små hippies på botten och sköter "trädgården".

Hur länge har du haft dina tillsammans?
#13 - 23 februari 2012 18:21
Men om du bara struntar i ynglerna så blir de uppätna förr eller senare. ;)
#14 - 23 februari 2012 18:23
Litar inte alltid på vad de säger i djuraffären när man frågar så det är fint att man kan ställa sina frågor här och få svar.

Men vad tros om mina övriga val av fiskar, kan det funka ihop?
#15 - 23 februari 2012 18:30
Pikachu, Jag har hört det på ett annat forum :) jag rekommenderar det forumet då man "vet" att man får svar från någon seriös eftersom det inte är super många medlemar.
#16 - 23 februari 2012 19:07
Skulle du kunna ge mig addressen till det forumet?
#17 - 23 februari 2012 19:16
Fabel skrev:
Alltså pansarmalar är som små karameller, jag vill ha av varje sort!

De är så fina och simmar runt som små hippies på botten och sköter "trädgården".

Hur länge har du haft dina tillsammans?

Just de jag har nu har jag inte haft så länge..

Har aldrig riktigt lyckats med pansarmalar, fast jag är rätt säker på att det mest har haft att göra med att jag aldrig har lyckats se till att de fått den mat de behöver..
Dock senast så fick jag två riktigt dåliga firrar (köpte bara tre då de skulle till ett litet kar, vilket jag aldrig ska göra om) och sedan dess har jag haft ett uppehåll fram till nu..
#18 - 23 februari 2012 19:22
Aha. Bättre lycka denna gång då :)
Läste på nått annat forum att man visst kan blanda men att arterna helst ska vara lika varandra för att de ska stimma.
Hurvida det stämmer kan man ju undra.

Vilka andra fiskar har du Pikachu?
#19 - 23 februari 2012 19:29
Nu var det ju ett litet tag sedan jag uppdaerade min profil, men den försöker jag hålla uppdaterad så att det ska stå vad jag har i mina tre burkar..
Ge mig någon dag så ska den vara uppdaterad så kan du kollar där.. :P
#20 - 23 februari 2012 19:32
Gött mos. Blir kul att se :)
#21 - 23 februari 2012 19:41
Ska på akvarieauktion i övermorgon så jag uppdaterar efter det hade jag tänkt, ska dels försöka sälja fisk och köper väl troligen på mig något roligt med.. ;)
#22 - 23 februari 2012 19:43
#23 - 23 februari 2012 19:43
Låter riktigt nice.
Ha det fint och hjota när auktionen är över och listan uppdaterad!
#24 - 23 februari 2012 19:47
Det ska jag göra.. :)

Annons