Lycka

#1 - 10 april 2007 18:28
Mina Xiphophorus pygmaeus har fått barn :) Såg för en stund sen att det simmade två jättesöta små svärdbärare i mitt unfödarakvarium :p Kan hända att de är fler men jag har bara sett två. X. pygmaeus får inte så många ungar per kull så det kan hända att de bara är två.

Hur som helst. De är verkligen bedårande fina och det känns riktigt spännande :D :p
#2 - 10 april 2007 18:31
Grattis vad roligt, det är sådant en annan bara drömmer om... mm yngel.. Väntar på att mina discus ska para ut..//Annie
#3 - 10 april 2007 18:33
Annie72 skrev:
Grattis vad roligt, det är sådant en annan bara drömmer om... mm yngel.. Väntar på att mina discus ska para ut..//Annie

Tack! Och lycka till!
#4 - 10 april 2007 18:48
grattis från mig med..:) va kul
#5 - 10 april 2007 18:50
grattis til yngellyckan :D
#6 - 10 april 2007 18:59
ha du nån bild?
#7 - 10 april 2007 21:29
Tack alla :)

Nej ingen bild (de är ju så små), men jag såg för en stund sen att de är minst 3 :p

Jag kan försöka ta lite bilder i morgon. Får se om de fastnar på minneskortet :)
#8 - 11 april 2007 05:09
Grattis! Det är så mysigt med bebisar! :D
#9 - 11 april 2007 20:44
Gratti-grattis![FONT="Comic Sans MS"][/FONT]

Inte för att jag vet vad det är för sorts yngel, nybörjare som man é, men du hjälpte mig när jag inte visste vad jag skulle göra så jag ville bara lyckönska till tillökningen.

Agnez:D
#10 - 11 april 2007 21:06
Grattis!

Va kul med lite yngel :)

(2 av mina guppyhonor har fött men inga yngel har överlevt, alla verkar ha blivit skrovmål:()

Ska bli kul och få se lite bilder när de kommer :)
#12 - 11 april 2007 21:37
Miaadr skrev:
(2 av mina guppyhonor har fött men inga yngel har överlevt, alla verkar ha blivit skrovmål:()

Hur stort är akvariet och vad är det för fiskar som bor däri? Mycket växter och i synnerhet finbladiga sådana och flytväxter brukar i alla fall bli bra gömställen för ynglen.

Själv tycker jag det är väldigt skönt att varken endlarna eller pymésvärdbärarna äter upp sina ungar, så småttingarna simmar omkring bland de vuxna utan problem :p
#13 - 12 april 2007 07:52
batski skrev:
Hur stort är akvariet och vad är det för fiskar som bor däri? Mycket växter och i synnerhet finbladiga sådana och flytväxter brukar i alla fall bli bra gömställen för ynglen.

Själv tycker jag det är väldigt skönt att varken endlarna eller pymésvärdbärarna äter upp sina ungar, så småttingarna simmar omkring bland de vuxna utan problem :p

Akvariumet är på 160L. Det är Guppy, tre Black Molly och ett gäng Ottocinclus i det.

Jag har varit och köpt massor av hornsärv som jag stoppat ner i hopp om att det vid nästa kull ska överleva några yngel.

Har du några bra tips på fina flytväxter som inte är allt för svårskötta? Och gärna andra växter som du tycker är bra gömställen. :)

Vad gör du med ynglen när de blir stora om alla överlever?

Lycka till med alla bebisar.:)
#14 - 12 april 2007 12:14
En bild på ett dvärgsvärdbäraryngel (Xiphophorus pygmaeus):

Och en bild på en vuxen hane:

Gulliga och snälla fiskar :D

/Matsvin.
#15 - 12 april 2007 12:55
Miaadr skrev:
Akvariumet är på 160L. Det är Guppy, tre Black Molly och ett gäng Ottocinclus i det.

Black Molly är rätt stora fiskar. Kan tänka mig att de gärna trycker i sig guppyyngel.

Miaadr skrev:
Har du några bra tips på fina flytväxter som inte är allt för svårskötta? Och gärna andra växter som du tycker är bra gömställen. :)

Ceratopteris cornuta (vattenormbunke) är lättskötta och förökar sig ganska fort. De tenderar dock att bli rätt stora så man får hålla efter så de inte täcker hela ytan. Av någon anledning säljs de ofta i krukor men egentligen är de flytväxter: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=24

Du kan även fästa javamossa på rötter och stenar. Bra yngelväxt. Om den börjar bli för stor är det bara att klippa eller försiktigt rycka loss en del: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=26

Limnophila sessiliflora är ganska finbladig: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=40

Miaadr skrev:
Vad gör du med ynglen när de blir stora om alla överlever?

Omplacerar dem. Mina endlers är en vildform och (än så länge) är det ganska få i Sverige som har såna, så det är ganska lätt att hitta nya hem till dem. Pygmésvärdbärarna får ganska få yngel per kul och är inte heller så lätta att få tag på.

Miaadr skrev:
Lycka till med alla bebisar.:)

Tack :) Och hoppas det funkar med växterna!
#16 - 12 april 2007 12:57
Matsvin skrev:
Och en bild på en vuxen hane:

Har du sett vilken länk jag postade tidigare? :D
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 12 april 2007 13:13
Foto på bägge varianterna av hanar samt en hona finns ju också med i Zoopets artikel från ciklidstämman http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=447
#18 - 12 april 2007 22:49
Det var ju roligt att du fått tillökning, vet så länge du planerade att få dessa fiskar. 2 yngel låter inte så mkt.. lite fler brukar de bli även om kullarna inte är stora...

Hälsn Robban
#19 - 13 april 2007 07:35
Jag såg senare att de var minst 3, men de är kanske fler. Inte helt lätt att se bland växterna och alla endlersyngel :p

Annons