Lutande ytterfilter...

#1 - 19 april 2005 19:34
Köpte ett nytt Fluval404 ytterfilter men glömde kolla höjden på det. :-( Passar inte i in det skåpet jag tänkte ha det. Bara att inse att flitret inte går att få tyst på utan måste gömmas och isoleras.
Så nu till frågan, kan man luta ett ytterfilter? Om man hänger upp det och förankrar det borde det väl gå, eller? Någon som gjort något liknande?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 19 april 2005 20:04
Impellern brukar då slitas snett och det blir dessutom ofta luftfickor i behållaren - inget att rekommendera med andra ord
#3 - 19 april 2005 21:55
[QUOTE=Kjell Fohrman]Impellern brukar då slitas snett och det blir dessutom ofta luftfickor i behållaren - inget att rekommendera med andra ord[/QUOTE]

Luftfickor blir det ju förstås men slits verkligen en impeller snett för att den inte är vertikalt? Anledningen till att jag undrar är för att Eheims filter har ju liggande pumphuven i sina.

Mvh Jari
#4 - 19 april 2005 23:55
ligger impellern verkligen ned då?
#5 - 20 april 2005 04:21
Ja. I 2250 används samma pump som till 2252 och i 2250:an ligger pumpen.
#6 - 21 april 2005 13:03
Jäpp, 2250 och 2260 har liggande pumphuvuden. Skulle vara intressant att veta hur det är med saken om det slits snett eller om det är ett antagande ifrån Kjells sida.

Själv tror jag inte det slits snett hur man än har pumpen, men det har jag inga som helst vetenskapliga belägg för, tycker bara att det är ju stark magnetism inblandad så det borde inte vara känsligt för om det lutar eller är snett.

Mvh Jari

Annons