Lutande golv, ej ställbara ben?

#1 - 5 augusti 2009 16:32
Hej!

Har ett litet dilemma [:o]
För 1½ år sedan byggde jag en akvariebänk + ramp till ett 200 l akvarium som avslutningsprojekt på gymnasiet. Bänken byggde jag av mdf-skivor som jag målade med vattenresistent färg. Har fungerat riktigt bra och möbeln blev riktigt snygg!

Problemet är bara att jag nu har flyttat.. hemma hos mina föräldrar var golvet rakt, men det är det defentivt inte i min nya lägenhet [:o] So, what to do? Jag tänkte ju aldrig på att möbeln skulle behöva ställbara ben! Möbeln ser ut så här: http://gukoret.blogg.se/akvarieprojekt/images/2008/dsc_4075_1207035731_4825048.jpg

Hur ska jag få den att stå rakt? "Palla upp" den på något vis? Tips någon? :p

Kan tillägga att det lutar ca 3 mm på bredden och ca. 5 mm på längden. Vill inte att det ska ske några olyckor då jag hyr i andra hand, så jag ser gärna att det blir spikrakt! ;)
#2 - 5 augusti 2009 16:49
Lubbe skrev:
Hej!

Har ett litet dilemma [:o]

För 1½ år sedan byggde jag en akvariebänk + ramp till ett 200 l akvarium som avslutningsprojekt på gymnasiet. Bänken byggde jag av mdf-skivor som jag målade med vattenresistent färg. Har fungerat riktigt bra och möbeln blev riktigt snygg!

Problemet är bara att jag nu har flyttat.. hemma hos mina föräldrar var golvet rakt, men det är det defentivt inte i min nya lägenhet [:o] So, what to do? Jag tänkte ju aldrig på att möbeln skulle behöva ställbara ben! Möbeln ser ut så här: http://gukoret.blogg.se/akvarieprojekt/images/2008/dsc_4075_1207035731_4825048.jpg

Hur ska jag få den att stå rakt? "Palla upp" den på något vis? Tips någon? :p

Kan tillägga att det lutar ca 3 mm på bredden och ca. 5 mm på längden. Vill inte att det ska ske några olyckor då jag hyr i andra hand, så jag ser gärna att det blir spikrakt! ;)

Jag är lite osäker, men skulle inte ett par frigolitskivor under bänken kunna fixa det?
#3 - 5 augusti 2009 16:57
Mina tankar gick också till frigolit. Borde vara ganska enkelt att skära till de bitar man behöver? eller vad säger ni andra, bättre förslag? :)
#4 - 5 augusti 2009 17:20
hm...montera fötter kanske?.... =)

Är rädd för att du kan få brytningar om du tråcklar in frigolitbitar.

Tror nog ändå att montering av fötter skulle ge dig det bästa alternativ..
#5 - 5 augusti 2009 17:33
Fast hur ska jag montera fötter? :) Kan ju inte gärna montera dem i bottenplattan, då lär den spricka? Lär väl bli för stor punktbelastning, menar jag?
Det skulle vara om jag monterade dem i reglarna som sitter i gavlarna (http://gukoret.blogg.se/akvarieprojekt/images/2008/dsc_4030_1206658872_4825039.jpg), men jag vill minnas att dessa fötter ska skruvas "uppifrån" eller hur man säger, och det går ju inte?
#6 - 5 augusti 2009 17:48
Du kan skruva fast ett par 45*45 reglar på insidan av gavlarna så att dom sitter i reglarna i gaveln. Då kan du fästa fötterna under de nya reglarna.

Annars du fästa fötterna i en spikplåt och sedan placera spikplåten så att fötterna sitter under reglarna och plåten är fäst i mdf-skivan.
#7 - 5 augusti 2009 18:19
Vad är det för mått på bänkens botten?
Jag tänkte lite på sådanahär http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20134188

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00134189
#8 - 5 augusti 2009 18:46
MissB skrev:
Vad är det för mått på bänkens botten?

Jag tänkte lite på sådanahär http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20134188

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00134189

Och om "underredet" är för stort, så kan man väl lägga en stadig skiva över, och sedan ställa akvariebänken på den?

Frågan är om det blir snyggt.
:p
#9 - 5 augusti 2009 19:28
Sätt en regel under framkant resp. bakkant av bänken i något matchande träslag och två-tre klossar under varje regel.
Golvets lutning kan man kompensera med shims (tunna skivor i något rel. fast matrial, plywood el. masonit t.ex.) under klossarna eller mellan klossarna och reglarna.
#10 - 5 augusti 2009 19:30
Jag hade samma problem på min Liva möbel. Det löste jag genom att såga remsor av tunn plywwod (0,5 - 1,5 mm) som jag la under som kilar (byggde upp så de blev som kilar).
I ditt fall hade jag lagt dom (limma eller dubbelhäftande tejp) under bottenskivan vid respektive gavel och de två mellanstöden

typ så här (där dessa är | ):
_____
| | | |

(hoppas du förstår :) )
#11 - 5 augusti 2009 20:40
Här hemma lutade akvariet frammåt. Löste detta med att såga remsa med 6mm masonit. Nu lutar det väldigt svagt bakåt. Karet lutade lite åt höger också men det löste jag med att lägga en 6mm på höger sida ovanför frigoliten som karet står på sen lade jag 4,8 och 3,2 masonit på de ställen där de fick plats emellan. Och lite tumstockdelar på andra ställen däremellan. Får hoppas att det kommer fungera:P
#12 - 1 september 2009 18:54
Har en idé på en alternativ, enkel och billig lösning! :p

Karet lutar bara i ett hörn, ca 3-4 mm. Har tagit vanliga A4 papper och lagt under och nu är det spikrakt! Tänkte testa fylla karet och se om det blir någon förändring, men det tror jag inte att det bör bli? Vad tror ni om detta? Papperna har ju en rätt stor yta så det blir ju ingen punktbelastning eller så. stoppade också in dem ca 1 cm och då hamnar de precis under regeln och dom syns inte ens!
#13 - 1 september 2009 19:23
Smidigt! Hoppas det funkar!!
#14 - 1 september 2009 19:30
Finns det inte en risk att dom löser upp sig om det kommer vatten på dom?
Bara en tanke.
#15 - 1 september 2009 21:05
Bör inte komma vatten dit, tycker jag? får ha det i åtanke dock :)
Bilagor:
#16 - 1 september 2009 21:12
Har kommit på en sak som väl borde hålla. Släta spackelspatlar i metall som man klipper till så inte det sticker ut. Det slog mig när jag gluttade omkring på annat på K-Rauta. Känns som en rätt bra tanke iaf men inte provat än.
Guest
#17 - 1 september 2009 21:30
Då jag har blivet anklagad och personligt påhoppad och ledningen vägrade ta ställningen och sa att jag skulle leva med det, går jag nu in och raderar en del utav mina inlägg manuellt då ingen hänsyn tages till att jag vill avsluta mitt medlemskap.
#18 - 2 september 2009 14:34
Jag kör med kort från kortlekar. De är ju även inplastade ifall det skulle droppa lite :)
#19 - 3 september 2009 17:47
Bygg en ram under bänken innan du stoppar in spackar eller spelkort, då kommer det bli kanon. Eller så sätter du dit ställbara fötter. Lycka till!
#20 - 4 september 2009 08:35
Akvariet står på plats nu, fortfarande med papper under och det är rakt och fint :) Tänkte dra en liten silikonkant runt det hörnet där det finns en glipa, så är det ingen fara för uppblötta papper! :)

Fina idéer ni har annars! och du micket har fått ihop en riktigt snygg möbel till ditt kar, måste jag säga!
#21 - 5 september 2009 06:04
Lubbe skrev:
Akvariet står på plats nu, fortfarande med papper under och det är rakt och fint :) Tänkte dra en liten silikonkant runt det hörnet där det finns en glipa, så är det ingen fara för uppblötta papper! :)

Fina idéer ni har annars! och du micket har fått ihop en riktigt snygg möbel till ditt kar, måste jag säga!

Tackar tackar! Detsamma :) Har du fyllt akvariet nu?
#22 - 6 september 2009 19:53
snygga bänkar båda 2!!! funkar frigolit är de alla tiders, ja skulle nog tagit små plåtbitar 1mm tjocka, (be nån plåtfirma klippa till ca 5x5cm, och sen lägga dom under bänken. blir nog alla tiders hur du än gör! keep up the good work!
#23 - 8 september 2009 19:39
Har inte fyllt karet än, har jobbat och var bortrest i helgen. Nu är jag dock ledig fram till fredag och tänkte starta upp det nu! :)
Drog silikon i glipan innan jag åkte i fredags och drog också på lite silikon i rampen då jag flyttat fram det bakre lysröret (satt så långt bak att det blev väldigt starkt ljus bakom bakgrunden = ordentlig alginvasion där!) och också kapat ut ett hål till i bakstycket så att jag kan dra slangar och kablar på både höger och vänster sida bak, mycket smidigare! :) Den vattenfasta färgen jag använt är ju slut för länge sedan och därför strök jag på lite silikon i de gamla borrhålen efter lysrörens tidigare placering och också i kanterna för det nya hålet i baksrycket.
Silikonet har nu torkat till över helgen så nu är det bara att köra på! :)

Annons