Lutande akvarium

#1 - 11 oktober 2011 14:18
Tjena! Mitt 375liters lutar ca 7 mm från ena långsidan till den andra samt ca 2 mm från ena kortsidan.

Karet har aluminiumram och jag har haft ett annat lika stort kar i helglas på samma ställe förut i ett år men har nu bara bytt kar för att det jag har nu är enligt mig snyggare. Det andra lutade ännu mer och det hände ingenting det året jag hade det där.

Karet står på 8st lecablock (4 x 2 st) med kartong mellan samt fyra spånskivor och ett lager med frigolit.

Jag har många gånger råkat stöta till glaset med stenar flera gånger och det har inte hänt något. Glömde också att ha frigolit i botten under sanden men där är jag extra försiktig och lägger stenarna så att mina malawiciklider inte gräver så att det ramlar. Har dock stött till botten också men har inte hänt något.

Jag undrar:

Finns det någon risk att karet spricker trots att det har varit igång länge utan att det har hänt nåt?

Och är det större risk att ett kar med aluminiumram spricker än ett helglas? har hört att det är så p g a att bottenglaset inte ligger helt emot underlaget och att det blir en större belastning för det då.

tacksam för svar!

Jonte
#2 - 11 oktober 2011 14:20
så länge du inte har nån större vridning i karet. ( dvs att tex höger bak o vänster fram står o olika höjder är det ingen fara. lutar det jämt åt höger,vänster,fram eller bak så är det ingen fara. mitt malawi lutar över 1 cm åt höger men det har stått så länge nu. inga problem.

det är när man får en vridning i karet som det är farligt.
#3 - 11 oktober 2011 14:40
Okej tack! Då kan jag vara lugn, såg precis en tråd om hur någons 400liters spruckit i botten bara sådär och blev lite orolig haha!
#4 - 11 oktober 2011 19:19
Jag har ett med plastram och ett utan ngn ram (helglas?) är det ngn risk att det spricker i botten om man inte har ram? har en slags plast typ tr millimeter tjock under duken som akvariet står på...
#5 - 12 oktober 2011 06:13
kryddan803 skrev:
Jag har ett med plastram och ett utan ngn ram (helglas?) är det ngn risk att det spricker i botten om man inte har ram? har en slags plast typ tr millimeter tjock under duken som akvariet står på...

ne det ska inte vara någon skillnad egentligen. jag har med helglaskar på 350L o det står direkt mot en MDF-skiva.
#6 - 12 oktober 2011 06:34
Att stöta till med stenar lite här och var skapar spänningar i glaset, dessa spänningar ökar risken för att det ska spricka, men det betyder inte att det kommer att spricka.

Annons