Släng ner lite jodfri salt. De rek.att man alltid har 2-3 msk salt till 100L, men man kan tillfälligt sätta till 2% (2dl till 100L va)
Detta ska du göra ihop med ett delvattenbyte.
[QUOTE=Stefan 63]Släng ner lite jodfri salt. De rek.att man alltid har 2-3 msk salt till 100L, men man kan tillfälligt sätta till 2% (2dl till 100L va)
Detta ska du göra ihop med ett delvattenbyte.
Mvh
/Stefan[/QUOTE]
2 dl till 100 l vatten kan man som sagt lägga i som mest - men definitivt inte 2% (= 2 L) då går det illa;)
mina brukar göra så ibland. tror inte att det är någon fel på dom eftersom man sällan ser dom göra det. dom får bara små ryck ibland. men det är ganska kul att titta på!
jag har en saltblandning på 0.1% alltså 1 dl /100l
Gör dom det mycket så kolla upp vatten värdena om du inte redan har gjort det, så att det inte är nitrit som spökar. Mina kliade sig hela tiden när jag startade mitt 540l & då var det nitrit. Men annars så kliar mina sig lite då & då även fast jag har 1dl/100l salt. Alla kanske kliar sig fast inte du har sett alla göra det.
Det kan vara en parasit men också ett helt naturligt beteende men kolla till dom så dom inte gör det hela tiden då är det nog en parasit. Om det bara hänt nån gång så är det ingen fara.