Lustig upptäckt

#1 - 26 december 2005 11:23
Hur kan det komma sig att ph är så olika i två akvarier som jag har. Göder lika har CO2 i bägge mýcket växter och PMDD och byter till samma vatten samtidigt en gång per vecka. I det ena(250L) mäter jag opp ett värde på ca 6.5 och sjunkande medan i det andra(90L) stabilt på 7. I det ena kliar sig fiskarna(Ph 6,5) men inte i det andra. Måste ju nästan ha något med bottenmaterialet att göra eller vad tror ni??
#2 - 26 december 2005 12:17
Liten enkel förklaring, pH sjunker beroende hur mycket karbonater filtret (nedbrytningen) förbrukar.
Hur är KH i dina akvarium?
#3 - 26 december 2005 13:08
Har inget för att mäta detta med. Annars är mina filter rätt så identiska. Stora(8 L)fyllda med makaroner som bägge har varit orörda över ett år och funkar bra. Var sin oxydator som ombesörjer syresättningen finns vid insugen till filtren.
Menar du att ju bättre nedbrytning av ämnen ju mer sjunker ph:t eller hur skall jag tolka det du skrev??
#4 - 26 december 2005 13:23
Ja, hög belastning på vattnet och ett filter som snabbt bryter ner ammonium och nitrit förbrukar mycket karbonater.
Syresätter du dessutom filtret så blir nedbrytningen väldigt bra.

Jag har problem med sjunkande pH med mina filter som är på 10 % av vattenmängden, och något överbefolkat.
#5 - 26 december 2005 13:39
Har du något bra recept på vad jag skall göra?? Lägga i bikarbonat eller???? För jag får problem med kliande fiskar om du läser mitt andra inlägg som ingen svarat på än. Vore roligt om det för en gång skull vore en enkel lösning på mina akvarieproblem. God fortsättning föresten!!!!
#6 - 26 december 2005 14:56
Enklast är att höja pH med vattenbyten och justera KH med bikarbonat till över 3 vilket gör ett stabilare pH.
3 gram bikarbonat på 100 höjer KH med en grad.
Kliande fiskar brukar hänföras till parasiter eller för hög nitrit.
Du kan läsa om salt här http://www.kramforskoi.com/salt.htm
#7 - 26 december 2005 18:54
[QUOTE=Kramfors]Enklast är att höja pH med vattenbyten och justera KH med bikarbonat till över 3 vilket gör ett stabilare pH.
Du kan läsa om salt här http://www.kramforskoi.com/salt.htm[/QUOTE]
Kan du omsätta 3 gram till teskedar eller matskedar??
#8 - 26 december 2005 19:01
En tesked rymmer ca 5 gram.
Bikarbonat är "ofarligt" risken är att pH höjs för snabbt och fisken hinner inte anpassa sig.
Blanda bikarbonaten med vatten och sprid ut det i vattnet.
#9 - 26 december 2005 19:33
[QUOTE=Kramfors]En tesked rymmer ca 5 gram.
Bikarbonat är "ofarligt" risken är att pH höjs för snabbt och fisken hinner inte anpassa sig.
Blanda bikarbonaten med vatten och sprid ut det i vattnet.[/QUOTE]
Bara för att klargöra: Jag gör vattenbytet och tillsätter uppmätt mängd bikarbonat. 3 gram höjer med en grad på Kh-skalan.
Jag gör detta vid varje vattenbyte(större) och beräknar på hela akvariets volym. Är detta rätt uppfattat??
#10 - 26 december 2005 19:38
[QUOTE=Kramfors]Enklast är att höja pH med vattenbyten och justera KH med bikarbonat till över 3 vilket gör ett stabilare pH.
Du kan läsa om salt här http://www.kramforskoi.com/salt.htm[/QUOTE]
Alltså vattenverket i sumpan mäter inte i Kh utan i Dh och det värdet är 6.2.På gränsen till mjukt vatten. Kan du med hjälp av detta tala om vad för Kh det är eller vad för parametrar behöver du för detta??
#11 - 26 december 2005 19:44
Du höjer KH med bikarbonat utifrån ditt KH värde, hur mycket pH höjs beror på vilket värde det värde det har när du har i bikarbonat, har du ett lågt pH höjs pH mer med samma mängd än om pH från början är högt.
Du kan ha kalk på botten eller/och i filtret för ett högre pH.

Har du vatten från en ytvattentäckt har du lågt KH ofta KH 1.

Jag tror inte att det är lågt pH som gör att fiskana kliar sig.
#12 - 26 december 2005 20:01
[QUOTE=Kramfors]Du höjer KH med bikarbonat utifrån ditt KH värde, hur mycket pH höjs beror på vilket värde det värde det har när du har i bikarbonat, har du ett lågt pH höjs pH mer med samma mängd än om pH från början är högt.
Du kan ha kalk på botten eller/och i filtret för ett högre pH.

Har du vatten från en ytvattentäckt har du lågt KH ofta KH 1.

Jag tror inte att det är lågt pH som gör att fiskana kliar sig.[/QUOTE]
Ja våran ytvattentäckt heter ju Mälaren och jag har precis fått reda på att man skall dela alkaliniteten med 17,85 för att få reda på Kh och då har vi 4,3 här.
Tror du på nitritteorin??
#13 - 26 december 2005 21:07
Har du testat nitriten?
Om inte gör ett vattenbyte.
Med något nitrit i vattnet KAN de klia sig, inte att fiskar gör det.
#14 - 27 december 2005 14:26
Hur länge håller varje kur i sig. Går det att svara på eller ska man ladda en dos varje dag???
#15 - 28 december 2005 12:52
Hej igen. Nu har jag varit och skaffat stickor för att kolla värden och det är ingen som helst fara i någon av burkarna vad gäller såväl nitrat som nitrit gh ph eller kh värdena. Alla ligger inom bra nivåer. Skaffade även en flaska motsvarande nitrivec och en flaska Aquasafe. Så får vi se om fiskarnas beteende försvinner.Hej så länge.
#16 - 2 januari 2006 12:35
stickor... Hhum, nåja, så länge de är nya, ska de ju ge ett visst riktmärke.. Nästa gång, köp dropptester. Stickor är vansinigt inexakta.
B!
#17 - 3 januari 2006 16:03
[QUOTE=Mr B]stickor... Hhum, nåja, så länge de är nya, ska de ju ge ett visst riktmärke.. Nästa gång, köp dropptester. Stickor är vansinigt inexakta.
B![/QUOTE]
Inte vad gäller Nitrit och Nitrat.Men möjligen Ph-värdet stämmer dåligt med verkligheten. Men i mitt fall var jag mest intresserad av NO2 och NO3.Och de värdena var bra. Fiskarnas beteende har också försvunnit sedan jag har börjat om med aquasafe och bikarbonat för att stabilisera Ph värdet.
#18 - 3 januari 2006 19:05
kansek inte gäller alla stickor men vissa är fruktansvärt dåliga på att vissa rätt nitratvärde jämfört med dropptester.
#19 - 3 januari 2006 20:24
Det stora problemet som det har synts här på forumet har inte varit att stickorna suger, utan att stickorna åldras, och därefter suger. inte helt fårvånande heller, då testerna är färskvara.

B!

Annons