Lurendrejeri!!

#1 - 20 maj 2003 18:41
Köpte ett nytt "kit" bestående av ett 6-kantigt akvarium på 50 liter, pump foder etc. Då akvaret är ganska djupt och pumpen sitter högst upp märkte jag efter ett tag att fiskarna började lida av syrebrist.... jag tog fram bruksanvisningen till filtret (Fluval 1 +) och upptckte till min fasa att de på detta filter hade satt en maxgräns på 40L !! Jag har nu köpt ett mycket rejlälare flter på ett annat zoo som klarar upp till 100L, men gissa om jag tänker åka tillbaka med det gamla filtret till affären och "prata" lite med dem.
De lurar kunden och har tydligen inget samvete för fiskarna!
*förbannad*

Zobb

"Any given day you can win or loose, but the point is, you can win or loose like a man"
Al Pacino
--------------------------------
60L Panorama
50L 6-kantigt
20L Yngel + tonåringar

Hovawart - Brukshunden No 1 !!
#2 - 20 maj 2003 18:44
<font color=red>Åk tillbaka, du ska defenetivt ha en fölåtelse... MINST!</font id=red>
#3 - 20 maj 2003 18:45
Så noga är det inte med storleken så att det skiljer på 10l.

En pump för ett 40l akvarium skulle nog fungera utmärkt i ett normalformat 50l

Det mesta går att fixa själv!!!
//Masse
#4 - 20 maj 2003 18:50
Masse: Jo, men det var dessutom ingen "speed" på pumpen, efter bara ett par dagar gick den trögt, trots mkn noga rengöring.
Dessutom är det ju bättre att ha för hög än för låg motor, så att man kan reglera flödet!!

Jag har en aquaball i ett annat akvarium, och det är jag riktigt nöjd med.

Zobban
#5 - 20 maj 2003 19:22
du han antagligen köpt skitsaker av akvariebutiken (du har nog inte heller betalat mer än vad det var värt heller, eller?).
10L hit och dit spelar ingen roll säger någon men gör om det till minimum för ett 400L och sätt sedan den pumpen i ett 500L akv, då lär man ganska snart märka att det är väldigt klent.
så klart ska du klaga men om du nu har några chanser att få en ny starkare pump vet jag inte.
chansen är väll 50/50 beroende på dig men har de ingen förståelse så ska du överväga att handla där. en schysst rabbat kan ju oxå vara ok men tänk på att 50% av utpriset är säkerligen deras vinnst (vilket varierar mycket).

/Peter
#6 - 20 maj 2003 19:41
Självklart är det bättre att ha en större pump till ett akvarium!

Hade själv tänkt att ha en Eheim 2015 till mitt 69l, men hade inte riktigt råd så det får vänta ett tag!

//Masse
#7 - 20 maj 2003 20:27
Med risk för att bli betraktad som en idiot vill jag säga att Fluval 1+ räcker till ett 50-liters akvarium om man inte överbefolkar det.
En sak till, "speed" är inget kvaltetsbetyg på en pump.
Om den inte pumpar som man förväntat sig att den skall kan det ha flera orsaker, inte bara att den är underdimentionerad.
Ibland verkar det som om en del anser att allt en affär säger är lurendrejeri, ibland måste man värdera vad andra säger själv och inte bara skylla ifrån sig med att "han sa att bla bla bla".
Innerfilter och propertionelt höga akvarier är ingen höjdarkombination, det borde vem som helst begripa, och att erbjuda ett "ekonomipaket" med ytterfilter är inte helt lätt när folk bara ser på öret och inte tänker längre än plånboken räcker.
#8 - 22 maj 2003 20:12
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
du han antagligen köpt skitsaker av akvariebutiken (du har nog inte heller betalat mer än vad det var värt heller, eller?)
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

du har rätt karon, det hela hänger ihop med vad man nu som nybörjare blir rekomenderad att byta för vatten mängd och hur ofta till vilken mängd fiskar (såvida man inte har fiskar med speciella krav)
men hur ska man nu veta att akvariebutiken ger dig goda råd, det vet man ju inte riktigt som nybörjare.

näe klaga lite du zobban. hur gick det föresten och vad gjorde du?

/Peter
#9 - 24 maj 2003 15:56
Det där med skitsaker får du stå för själv!! Akvariet är vackert och fyller sin funktion till godo. (Hur man nu kan komma med ett sådant uttalande utan att ha sett grejorna).

Till saken då: Jag gick tillbaka till affären efter att ha köpt en Fluval 2 istället på ett annat ställe, och genast uppförde sig fiskarna mer "normalt" igen dvs simmar runt, är både uppe och nere, tidigare stod de bara still vid ytan. Jag lade fram mitt klagomål till butiken och när DE såg att Fluval 1 endast rekomenderas upp till 45L så tyckte de tom själva att det var fel, jag fick tillbaka 256:- som Fluval 1 kostar och de tog filtret och sade att i fortsättningen skall det istället ingå en fluval 2 i paketet. Så jag är klart nöjd med upplösningen.

Då jag nu både har fluval 1 o 2 och en aquaball skulle jag tvärt emot vad någon annan sade INTE råda att ha en fluval 1 Till ett 50L akvarium, men det funkar bra i mitt 20L yngelkar.

Zobb

"Any given day you can win or loose, but the point is, you can win or loose like a man"
Al Pacino
--------------------------------
60L Panorama
50L 6-kantigt
20L Yngel + tonåringar

Hovawart - Brukshunden No 1 !!
#10 - 25 maj 2003 12:09
Som tidigare har sagts i tråden tror jag det är stor skillnad på ett högt akvarium och ett normalformat akvarie. Jag tror att man mycket väl kan ha en Fluval 1 i ett 50l akvarium. Jag hade en Fluval 1 (gamla sorten) i mitt 69l i 2-3år innan jag behövde den i ett annat akvarium.

//Masse
#11 - 26 maj 2003 11:58
Jo, det stämmer nog, för just den här typen av Höga akvarier behövs det en rejäl virvel för att den skall komma ner mot botten.

Zobb.
#12 - 26 maj 2003 21:37
Ibland skulle man vilja ha ett ytterfilter även i små akvarier.
Eheim hade ju sitt 2211, men det vet jag inte om det finns kvar.
Förmodligen finns det andra liknade, men det finns det nog andra som har bätte pejl på än jag.
Iofs skulle man ju kunna ta ett 2213 och strypa det en aning, men ibland vill man kanske ha det lite enklare, och det blir inte så stor affär att ta ur ett innerfilter + att man kanske inte alltid VILL ha en burk stående bredvid eller under akvariet.

Annons