Lurad av privatperson?!?!

#1 - 13 maj 2004 19:33
Har via en annons här på zoopet beställt en växt. Jag skickade pengar men det kom aldrig något hon maila tillbaks efter anmodan och sa att hon ska skicka det. Men inte kom det något brev. Hon skicka det i fredags och nu svarar hon inte på mailen och hennes mailbox är full.

Jag vill på detta sätt varna alla att inte beställa något via mail utan att ha helt klart för er vem det är och absolut inte skicka några pengar före. Ta pstförskottsavgiften för man blir bara så grinig när det inte kommer något.

Jag känner mig blåst!
#2 - 13 maj 2004 19:49
Ja det låter tyvärr som du har blivit lurad, tråkigt att det finns såna som gör sånt.
#3 - 13 maj 2004 19:51
Jag förmodar att du har en adress eller bank/postgironummer så då är det bara att anmäla personen oavsett hur liten summan kan tänkas vara. Släpp inte det här bara för att det kanske inte rör sig om en summa i 10000kr klassen ty då låter du idioten fortsätta med det här.

/J *avskyr sånt där...*
#4 - 13 maj 2004 19:53
mm såna svin det finns
#5 - 13 maj 2004 19:53
Jag känner mig så korkad och naiv som är så godtrogen!
#6 - 13 maj 2004 19:56
tyvärr är det oftas just dom som blir snuvade. Man jag vidhåller att det är et sunt karaktärsdrag. Hur skulle man må och funka om man hade utgångspunkten att misstro, då skulle man ju bli konstig. Jag utgår från att folk är ärliga tills motsatsen bevisats.
#7 - 13 maj 2004 19:57
Förvisso ingen tröst men det finns många som gått på liknande minor. Det var flera som betalade in tusentals kronor för att få datorer från ett "konkursbo" men som aldrig såg röken av varken dator eller pengar efter det.

Det är lika bra att förutsätta att det är en idiot på andra sidan och gardera sig mot att bli lurad trots att det kan kosta några kronor mer. En annan sak som är bra är att ta reda på så mycket som möjligt om personen, telefonnummer, namn hemadress etc.
/J
#8 - 13 maj 2004 19:58
mm fy fan vilken stil i gentligen handla det om mycket pengar?
#9 - 13 maj 2004 19:59
Varför då?
det är väl positivt att du tror gott om människor, sen att det finns folk (idioter)som skor sig på det är bara attans tråkigt.
#10 - 13 maj 2004 20:00
Tyvärr så fick jag addressen men jag radera den när jag städa min mailbox då hon skrev och sa att hon äntligen skickat det.
#11 - 13 maj 2004 20:00
tyvärr är det oftas just dom som blir snuvade. Man jag vidhåller att det är et sunt karaktärsdrag. Hur skulle man må och funka om man hade utgångspunkten att misstro, då skulle man ju bli konstig. Jag utgår från att folk är ärliga tills motsatsen bevisats.
#12 - 13 maj 2004 20:02
Tråkigt för dig, finns annonsen kvar ? häng ut personen och tala om vilken annons det är om den finns kvar så inte fler gör samma misstag.
#13 - 13 maj 2004 20:03
Håller med Puffbum, jobbigt att misstro alla man möter, då känns det bättre att vara lite mer positiv och ta smällen om man går på en mina ibland.
#14 - 13 maj 2004 20:04
Det var inte mycket pengar men det är inte det som är problemet utan att jag borde vara så gammal och förnuftig att jag borde tänka efter före.
#15 - 13 maj 2004 20:07
Annonsen är kvar. Men jag vill inte hänga ut någon om det har hänt något eller om den nu skulle komma i morgon pga att posten gjort fel.

Fan nu är jag så där naiv igen!
#16 - 13 maj 2004 20:20
<font color="red">Jag skickar ganska mycket växter över Annonsbörsen, och som sagt: Betala efter du fått växten. Vilken växt var det du beställde?</font id="red">
#17 - 13 maj 2004 20:38
Hmmm, jag säljer osså växter här genom börsen, jag tar dock förskott, alla har ju inte postgiro så man kan skicka PF...
kan jju iofs. tilläggas att jag säljer min antal av växter och du får gärna alla mina uppgifter om så skulle önskas, så alla é inte onda i den här världen.....
#18 - 13 maj 2004 20:44
Jag har också sålt en del per post, men jag bestämmer mig för att man inte sänder saker för ett större värde än man har råd med eller ta förskott. Jag har gjort både och. Tycker nog att man får lite på folk. Jag anser nog att de flesta människor är hyfsat ärliga.

Annars kan man bara glida över till farbror polis och anmälan vad som har hänt.
#19 - 13 maj 2004 20:46
Jag har tyvärr bara mailaddressen så det kommer jag inte långt med när det gäller småpengar som det är detta fallet.
#20 - 13 maj 2004 20:51
Tråkigt att se Marie J. Jag hoppas att det reder ut sig för dig till slut...

Nu är det ju ett riskmoment med att köpa och sälja via internet...många är väl dom som blivit lurade av försäljning via Tradera eller Blocket. Tyvärr så finns det oerhört många oseriösa...
#21 - 13 maj 2004 21:01
Jo det är nog så.... men lilla mysiga zoopet trodde jag inte att sånt exsisterade...
#22 - 13 maj 2004 21:03
Så trist Marie! Syns väl på mailen vart det kommer ifrån - sök den vägen. Vi får hoppas att det är posten som strulat.

Jag säljer också en hel del växter via annonsbörsen. Förut lät jag folk betala i efterskott via ett vanligt brev - blev totalblåst ett par gånger så nu gäller förskott på konto.
#23 - 13 maj 2004 21:13
Går det inte att se vem som lurat dig, genom att kolla upp IP-adress på den som lagt in annonsen?
#24 - 13 maj 2004 21:16
Det var visst skickat redan förra torsdagen såg jag på ett mail. De mail vi sänt innan har jag tyvärr kastat.... En vecka är lite väl lång tid för ett brev att åka från stockholm till göteborg....
#25 - 13 maj 2004 21:20
Ursprungligen skickat av bjurstrom

Går det inte att se vem som lurat dig, genom att kolla upp IP-adress på den som lagt in annonsen?

*asg* Nog att jag är tekniker men inte inom datavärlden bara automation. Men om jag säger att det rör sig om under 100- lappen tror dom att jag är tokig... Men tanken är god.

Ville inte dumförklara dig och din ide men just tanken att se mig som en liten hackers...
#26 - 14 maj 2004 18:02
Ursprungligen skickat av Marie J

Annonsen är kvar. Men jag vill inte hänga ut någon om det har hänt något eller om den nu skulle komma i morgon pga att posten gjort fel.

Jag har haft det där gnagande i bakhuvudet ett tag.....

Bryr du dej mer om annonsören, som förmodligen lurade dej, än dina hederligare vänner i zoopet (förmodligen majoriteten i alla fall)?

Bör man inte varna andra om något verkar fel.....

#27 - 14 maj 2004 19:28
synd det där Marie! men det finns vänligt sinnade här oxå som säljer jag har tex Klara att tacka som fan för att mitt akvarie faktiskt är riktigt vackert
#28 - 14 maj 2004 20:19
Jag har också funderat över det där Marie... har inte växten kommit inom rimlig tid så kanske du borde ge ganska klara ledtrådar till vilken annons det är... Både för att ingen annan här på zoopet skall riskera att handla av henne, och för att risken är stor att folk inte vågar handla av de ärliga växtsäljarna.....
Om inte annat så borde du nog ta kontakt med Kjell så att han tar bort hennes annons och talar om när det är gjort, så att andra vågar handla växter via Zoopets annonsbörs...
#29 - 14 maj 2004 20:40
Hejsan
40:- för javamossa..!! ja priset..det beror ju givetvis på hur mycket det var frågan om. Vi tar 25:- för en "tennisboll"
Men till ämnet, hur kan det löna sej att skicka efter en växt..!!
Är det inte billigare att gå till lokala butiken och ge mellan 35-60 för en krukodlad växt..
Jag bara undrar..och visst är det otrevligt att bli så blåst.!!
Hälsningar
Peter
Akvarium Ronneby
www.akvariumronneby.se
Myzco
#30 - 14 maj 2004 20:56
Ja hur kan det löna sig.. men hur kan det löna sig för den andra som blåser en då? 50 kr rikare.. WOHOOOO!...typ

Har inte zoopet så att man ser vad dom heter här i forumet, alltså dom på annonsbörsen? om inte, så tycker jag att dom borde ha det!
#31 - 14 maj 2004 20:59
En säljare säger: Var en gång dum nog att skicka växten innan jag tog betalt.
En köpare säger: Var en gång dum nog att betala innan jag fick växten.

Säljaren vill ha pengarna först och köparen växten. Synd att världen är som den är! Det skulle vara skönt att kunna lita på varenda människa man mötte!
#32 - 14 maj 2004 21:27
Det finns en fördel med Zoopets annonsbörs, eftersom man kan se användarnamnet på säljaren/köparen och då "kolla upp" personen i forumet.
Man borde ganska snabbt kunna bilda sig en uppfattning om personen är pålitlig eller ej. Är man lite extra paranoid kan man ju hålla sig till att köpa av stammisar.
#33 - 15 maj 2004 11:02

En säljare säger: Var en gång dum nog att skicka växten innan jag tog betalt.

En köpare säger: Var en gång dum nog att betala innan jag fick växten.

OT:
På det sättet är Blockets växel ganska skön, även om den inte är totalt idiotsäker så är det Blocket som står för tråkigheterna om någon skulle bete sig illa.
http://www3.blocket.se/betala?caller=ogl_s&id=2572741&l=0&city=0
#34 - 15 maj 2004 13:51
Det finns en fördel med Zoopets annonsbörs, eftersom man kan se användarnamnet på säljaren/köparen och då "kolla upp" personen i forumet.

Där kan jag inte hålla med riktigt. Det finns väldigt många med bristfällig eller näst intill obefintlig information vilket jag anser vara förkastligt då det endast lockar "troll" eller en typ av personer som "smiter" ifrån olika åtaganden såsom att skicka produkter som man sålt. Det irriterar mig att man kan undgå registreringen på detta sätt och det är på inget sätt en fördel för Zoopet...
#35 - 15 maj 2004 18:47
Tricella, vad jag menar är att man inte behöver handla med sådana personer.
#36 - 16 maj 2004 16:33
Hoppsan lever den här tråden än?!

Fick ett mail idag att hon ursäktade sig att posten krånglat ang för löite frimärken samt felaktig pakitering.... Hon ska visst skicka den i morgon.... Jag håller tummarna för människans godhet och ärlighet.
#37 - 16 maj 2004 16:55
Smisker: Ok...[;)]
#38 - 16 maj 2004 17:12
Ursprungligen skickat av Marie J

Hoppsan lever den här tråden än?!

Fick ett mail idag att hon ursäktade sig att posten krånglat ang för löite frimärken samt felaktig pakitering.... Hon ska visst skicka den i morgon.... Jag håller tummarna för människans godhet och ärlighet.

Den lever i högsta välmåga ser det ut som [;)]

Vad då felpaketerad? Mina paket ser ut lite hipp som happ och jag har då aldrig hört klagomål från posten. För lite frimärken är klumpigt, bara att väga paketet ju. Har man ingen våg så har kiosken, posten, ICA eller vart man nu köper sina frimärken. Men vi får hoppas att du får växten/växterna snart då. *vinkar*
#39 - 16 maj 2004 17:14
Ja du klara det hoppas jag med men jag ska aldrig mer köpa av okända mer... Om jag inte åker hem till dom och handlar och byter pengar mot saken på plats.
#40 - 16 maj 2004 17:17
Man lär sig som tur är eller förhoppningsvis av sina misstag. ;O)
Men nog är det trist att det ska behöva bli så här.
#41 - 16 maj 2004 20:15
Jo visst är det så....
#42 - 16 maj 2004 20:27
du får säga om du får den :)
#43 - 16 maj 2004 20:36
Det lovar jag ricki att jag ska göra...
#44 - 19 maj 2004 11:47
Nu har jag äntligen fått mina växter!!!! Inte så stor mängd som jag hoppas på men ändå det har kommit. Ett långt ursäktande brev fick jag med också.

Det finns hopp om mänsklighetens ärlighet! Även om det än dock tar några veckor...
#45 - 19 maj 2004 12:04
Gött!!
#46 - 19 maj 2004 12:09
Ja det kan du ge dig på att det är!
Nu ska det knökas växter på roten! *asg*
#47 - 19 maj 2004 13:28
det va bra attt höra hoppas blomerna tar sej :)
#48 - 19 maj 2004 13:31
Ja med allt det besväret så vore det ju f*n om det inte växte rejält. Har ju min kära tmg och pmmd med =).
#49 - 19 maj 2004 14:17
Härligt att växterna hittade hem till dig till slut!
#50 - 19 maj 2004 16:29
Klara jag säger bara det tror du att jag är glad eller!!!
#51 - 19 maj 2004 21:38
Näääääää du är nog - g l a d! ;O)
#52 - 20 maj 2004 20:22
Jag är så glad så jag har julat runt sen dess!!! *asg*
#53 - 30 maj 2004 20:35
<b>Historien har inte slutat än och då hon tagit bort annonsen ¨å ska jag nu visa er hur man kan bli behandlad som naiv kund. Är förbannad över hennes svar så jag kände att jag hade behov av att skriva av mig.</b>

<font size="1">Det har fortfarande inte kommit något brev med javamosse.
Vilken dag skickade du det?
Mvh Marie

hej, jag är så otroligt hemskt ledsen. det blev problem med vikten på kuverten så jag var tvungen att ändra på allt. så nu har jag vrit tvungen att hitta nya frimärken och stämma av med vikten. så breven kom aldrig längre än postkontoret. jag var tvungen att ha någon bättre stadga runt påsarna då dom var rädda dom kunde gå sönder under färden till er. men men(bortförklaringar som alltid! hehe) jag har förhoppningsvis fixat allt nu och skickar iväg det i övermorgon(måndag).hemskt hemskt ledsen.
mvh

Har du skickat nu då??? Det är lite frustrerande att få vänta så länge.

hej, hoppas allt har gått bra. det blev väl inga problem med paketet?
mvh

Det kom fram men jag är väldigt besviken då det var ytterst lite med javamossa. I affären köper man en betydligt större klump för den summan pengar. Din näve måtte inte vara större än en treårings. Det jag fick hade gott och väl fått plats i en liten tablettask. Och du lovade en NÄVE för 40 kr. Dessutom så har det varit otroligt irriterande att du inte hållt vad du lovat angående att du skulle skicka så fort du fick pengar. Jag är intresserad av javamossen men känner att jag är väldigt besviken på den här affären så jag kommer inte beställa mer från dig för det är inte värt besväret. Jag hoppas du lyckats hålla dina andra kunder nöjdare än vad du lyckats med mig!

Mvh Marie

jag är ledsen över att du känner så men om du lugnar dig lite och tar ner växten i vattnet kanske du märker hur otroligt stor skillnad det är från när den är ihoptryckt. och det var mer än den summan jag köpte i butiken. men men om man vill vara kinkig så får man väl det.

</font id="size1">

<b>Inte lite fräck menar jag på!!!</b>
#54 - 30 maj 2004 21:25
Ja du Marie... du är icke nöjd kund och här sitter jag och har återigen blivit blåst... denna gång på 100 kr... *suck*.
Tyckte att vad sjutton - har ju telnr och allt så jag skickar väl direkt. Är väl för godtrogen jag också, men det är det slut med - från och med nu ska pengarna synas på kontot innan jag skickar. Blir så ledsen på dessa oärliga personer!
#55 - 30 maj 2004 21:29
Jasså har du sålt växter och inte fått pengarna som är lovade?

Tråkigt med såna människor.
#56 - 30 maj 2004 21:36
Japp... trots påstötningar. Skittrist rent ut sagt.
Nä, dags för sängen... kom inte i säng förrän 5 i morse...varit på 50-års fest ;)
#57 - 30 maj 2004 21:37
Ska upp kl 4 på morgonen och jobba så vi höres i morgon.

Jag håller tummarna för dig att du får dina pengar.
#58 - 30 maj 2004 22:16
va ni gnyr :)..

hornbash höjde ju sittpris p åjavamossa för er som missade det kostade en liten påse 9:50, nu ligger det på 59:-!
tokstollar, jag försöker mig på ett litet experiment med min mossa, men den tar sig inte för väl.. :/, snart slänga ner den i en bäck som jag känner till, kanske tar sig där....
#59 - 31 maj 2004 02:49
Ja då är det betydligt billigare på Herkules! Men det är ju inte alltid dom har det inne.... I alla fall när jag är där =)
#60 - 31 maj 2004 11:47
MagicFingers: Ja vad vi gnyr 'suck' 'stön' 'stånk' etc., men nu är jag iaf utsövd och piggelin :O)
Hornbach har väl upptäckt att det går att ta mer för akvarieväxterna och ändå få sålt... :O/

Marie: Upp klockan fyra o jobba o sitter på zoopet vid 04.49... inte illa, har du för lite att göra på jobbet? ;O)
#61 - 31 maj 2004 16:17
*asg* nej jag skulle kolla om det var någon som lämat svar på en annan tråd ang en sjuk firre jag har. Kom hem nu så nu är jag mör.

Eller så får jag erkänna att jag är zoopetberoende!!!

#62 - 31 maj 2004 21:19
Tror på det sistnämnda jag ;O)

Annons