lura fisken...

#1 - 25 mars 2004 21:23
har ett par Marmorgurami. problemet är att hanen jagar bort honan bakom pumpen så fort honan visar sig... tråkigt liv att hålla till bakom en pump. jag satte upp en spegel mot ena sidan på akvariet, det var intessant! hanen fick mörka o klara färger och blev kaksig mot sin spegelbild och lät honan va ifred!... även skalarerna moppsa upp sig mot spegeln... är detta en bra lösning för stackars gurami-honan eller stressar man bara fiskarna genom att göra såhär?
#2 - 25 mars 2004 21:25
du stressar nog fisken rätt rejält. Fixa fler och bättre gömställen åt gurami honan istället.
#3 - 25 mars 2004 21:30
ja har ett 112 liters. har en del gömställen, men hur kul är de för fisken att gömma sig hela tiden?. vill inte ha mer fisk, vill inte ha fisksoppa...
#4 - 25 mars 2004 21:40
guramis är sånna, hanen kommer alltid att vara på honan tyvärr inte så mycket man kan göra något åt med dom fiskarna =)
#5 - 25 mars 2004 22:00
Jag hade samma problem med mina guldguramis. Jag löste det genom att skaffa 2 honor till så nu är det 3 honor som blir jagade men aldrig samma hela tiden. Då blir det mindre stressigt eftersom de hinner vila och ta det lite lugnt mellan varven. Fiskarna får också chans att röra sig mer i hela akvariet.

Annons