Luktar konstigt

#1 - 26 september 2006 14:46
Igår startade jag upp ett nytt kar på 55 l och tog då lite vatten från mitt andra kar som varit igång 5 veckor, resten från kranen med aquasafe i. Nu tycker jag att vattnet luktar skumt, inte alls samma som i mitt gamla. Tror att det kan komma från filtret i pumpen, som köptes begagnad. Jag sköljde filtret och gjorde ett litet vattenbyte men det luktar fortfarande.

Kan man ta bort lukten på något sätt? Är vattnet farligt för fiskar? Om det är filtret som orsakar det, kan jag göra rent det på något sätt eller bör jag köpa nytt?
#2 - 26 september 2006 14:52
Förresten, det kanske är smuts i gruset som luktar? Det är engelsk sjösten och jag tvättade bara det översta lagret.
#3 - 26 september 2006 20:15
Vad luktar det - ruttna ägg?

MVH Lasse
#4 - 26 september 2006 20:59
Om vattnet i ett nystartat akvarium luktar illa så är det farligt för fisk, ja. Har du fisk i akvariet så
1) mata mindre och
2) gör stora vattenbyten dagligen till lukten försvinner.

Sen kan du gå tillbaks till normal skötsel.
#5 - 27 september 2006 08:11
Det luktar unket, lite åt "blöt hund"-hållet. Iaf inte svavelväte, den lukten är jag väl bekant med efter en labb i skolan. ;)
Det borde väl vara något i inredningen som orsakar lukten eftersom det uppstod en dag efter att jag fyllde på vattnet. Jag misstänker pumpen, den hade legat ett tag i ett garage innan jag fick den. Kanske borde jag koka den? Eller byta filtret?
#6 - 27 september 2006 10:48
För sent nu, rengör du filtret nu förlänger du bara akvariets inkörning. Kör på.

EDIT: förresten, lukten du känner är en blandning av merkaptaner (svavelföreningar som uppstår vid förrutnelse) och ammoniak. Det är ammoniaken som är giftig.
#7 - 27 september 2006 10:59
Hejsan!

[FONT="Lucida Sans Unicode"][COLOR="Navy"]Hej!
Engelsk sjästen kan lukta väldigt illa det är viktigt att man sköljer ur stenen ordentligt innan man lägger i den i akvariet den brukar vara väldigt dammig.[/COLOR][/FONT]
#8 - 30 september 2006 11:17
slamsug bottnen och byt en 3edel av vattnet är mitt tips...
om gruset är använt innan har all den "bra" sumpen i gruset dött och håller på att ruttna... stäng av pumpen, rör runt i gruset med näven så det blir riktigt grumligt, sen suger du upp skiten när den lagt sej...

Annons